• Anonym (Kluven)

Vagn till 4-åring på semestern?

Åker utomlands om en månad med bla vår då 6,5 månaders baby och dotter som blir 4 i sommar. Jag funderar över om vi behöver ha vagn till henne eftersom det troligtvis blir mycket strosa på stan och en hel del gående. 
    Hon kan gå ganska långt här hemma men det beror helt på hennes humör. Ibland kan hon gå de 2,5 km vi har till skolan och även en bit tillbaka om hon är på bra humör men andra dagar är hon trött och vill sova middag i vagnen en stund när vi ska hämta storebror. 
    Vi har en syskonvagn som är i sulky stil men den är väldigt bred. Så vet inte om vi kommer komma in överallt vi behöver(får inte in den genom vanliga dörrar här hemma så får ha den i källaren)
    Vi har även en brio sulky i källaren vi tänkt ta med till bebisen men den är utan sufflett så tänkte först köpa en ny sulky till honom och låta 4-åringen gå men är osäker nu. Eller så tar vi med brion till henne och köper en ny sulky till honom och även bärsjal. Svårt att veta vad som är bäst! 

Hur hade ni gjort? 

• Svar på tråden Vagn till 4-åring på semestern?
  • Anonym (M)

Finns det ingen bräda hon kan åka på? Kommer inte ihåg vad det heter men det finns sånt man kan sätta dit på vagnen så slipper hon gå om hon är trött.
    Hur gammal är storebrodern? Varför får inte han åka med?

• Gurkan

Vi åkte utomlands när sonen var 3 tillsammans med systers familj och deras barn på 4. Vi hade vagnar båda två tack och lov. Båda barnen sov middag för de blev helt slut sv plaska i pool och hav, skönt på kvällen att kunna ta en promenad när det var lite svalaste och låta barnen somna o vagnarna.

• Anonym (Kluven)
    Anonym (M) skrev 2017-04-13 13:28:16 följande:

Finns det ingen bräda hon kan åka på? Kommer inte ihåg vad det heter men det finns sånt man kan sätta dit på vagnen så slipper hon gå om hon är trött.

Jo vi har en bräda men det blir för tungt på en sulky och har inte lust att köra med tunga och vintriga Emmaljunga i Grekland.

Storebror ska med men han är 7 så inga problem där ;) 
    Gurkan skrev 2017-04-13 13:30:50 följande:

Vi åkte utomlands när sonen var 3 tillsammans med systers familj och deras barn på 4. Vi hade vagnar båda två tack och lov. Båda barnen sov middag för de blev helt slut sv plaska i pool och hav, skönt på kvällen att kunna ta en promenad när det var lite svalaste och låta barnen somna o vagnarna.

Det jag funderar på också. Att de blir så himla trötta av all sol och bad. Förra året var vi i Grekland då hon strax skulle fylla 3 och då somnade hon i vagnen varje eftermiddag. 
  • Avenia

En 4-åring behöver inte vagn. Vi har åkt med vår då 3,5-åring till städer och tar det i hennes takt.

• Anonym (Kluven)
    Avenia skrev 2017-04-13 13:38:38 följande:

En 4-åring behöver inte vagn. Vi har åkt med vår då 3,5-åring till städer och tar det i hennes takt.

Man kan inte kräva att en 4-åring ska orka gå 0,5-1 mil som oss vuxna. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kluven) skrev 2017-04-13 13:41:37 följande:
    Man kan inte kräva att en 4-åring ska orka gå 0,5-1 mil som oss vuxna. 
    Men ni tar väl pauser på vägen?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (M) skrev 2017-04-13 13:28:16 följande:

Varför skulle han inte med? Men jag förmodar att han kan gå själv eftersom han går i skolan.
  • molly11

Jag skulle ta varsin vagn. Lovar att både hon och ni kommer att uppskatta det. Slippa höra hur jobbigt det är att gå, plus att de enkelt kan vila även om ni är ute hela dagarna.

• Lena

Jag hade valt att ha en vagn vilken som av barnen kunde sitta i och en sjal för lilla barnet som komplement

• Dixie

Jag hade tagit brio sulkyn till 4 åringen och köpt en paraplysulky med liggläge till den lille. Även om 4 åringen inte behöver vagn hemma är det smidigt att ha med på semestern, om de är trötta på kvällen kan de vila i vagnen och ni har möjlighet att promenera längre!

• cosinus
    Lena skrev 2017-04-13 14:59:51 följande:

Jag hade valt att ha en vagn vilken som av barnen kunde sitta i och en sjal för lilla barnet som komplement

Ja precis så hade jag också gjort (och har gjort när barnen var mindre) en sjal/ergo och en vagn. Sen har den äldre gått mestadels men det har gått lösa med sjal/sele vid behov
  • ostpaj

Funderade på samma sak då vi åker utomlands i sommar. Funderar på någon vagn med 22kg som maxvikt! Kan stora vila benen en stund och lilla sitta i bärsele :)

• Carambolan

Jag hade aldrig orkat släpa två vagnar. Oftast har vi inte ens haft med en vagn på resor, men så är vi vana att bära mycket i sjal/sele redan på hemmaplan. En sittvagn och en bra sele hade jag satsat på.

• Stårschan

Aldrig att man hade tagit med vagn till en fyraåring! De orkar gå mer än man tror, och när orken tryter så kan man bära dem på ryggen en stund, eller låta dem sitta på kanten på bebisvagnen. Och så att man barnanpassar semestern litegrann och faktiskt undviker att släpa med barnen på flera timmars shopping.

• TeresB

Det kan absolut fungera utan, jag hade tagit med en just för om man vill vara ute på kvällen. Även på platser där man vill ha bra koll. vi var tex i Venedig på sommaren och det var skönt att även 4 åringen hade vagn för det var så packat med folk att man hade tappat bort henne på 2 sek.

Vi ska utomlands i sommar med 1 som är 1,5 och en som är precis 4. kommer att ta med en paraplyvagn och köpa en babyzen yoyo som går som handbagage. I värsta fall har vi bara en vagn ( har varit med om både borttappade vagnar och att de kommer fram och är obrukbara tyvärr). I bästa fall har vi två och vill 4 åringen gå och man inte ska på långtur så är det ju bara att lämna vagnen på hotellet.
  • Dixie

Det är mycket man inte behöver, visst kan man klarar sig utan vagn - men det är ganska smidigt att ha en vagn om man vill gå lite längre, om barnen blir trötta i värmen och vill sova middag eller somnar när man är ute och går på kvällen!
  • Anonym (Hh)

När våra barn var 2 och 5 hade vi en vagn med oss och hyrde en sulky på plats. Det var GULD! Året efter gjorde vi det inte och då blev det tidiga kvällar.

• Anonym (K)

Vi är utomlands nu och våra barn var 3,5 år respektive 7 månader när vi åkte och vi kommer hem när lilla precis har fyllt 1 år och stora snart fyller 4 år. Eftersom vi är borta länge prioriterade vi en syskonvagn och det blev en Phil & Teds för att även kunna ha den som enkelvagn och för att den är smal. Stora åker inte så ofta men går vi långt eller t ex får bråttom är det skönt att kunna ha båda i vagnen. Vi har mest användning av den på kvällen när vi föräldrar vill kunna strosa runt och så kan båda barnen somna utan att vi behöver bära på ett sovande barn. Vi har en ergo till lilla också men det är 30 grader varmt på kvällarna så det blir så himla varmt med den, både för den som bär och den som blir buren. Det har även varit väldigt skönt med vagn till båda barnen när vi haft stora tidsomställningar och de kunde somna typ nr som helst på dygnet.

Allt beror ju på vad ni har tänkt göra och hur länge ni är borta. Ska ni mest sola och bada, hänga på hotellet, strosa på stan nån enstaka gång och är borta typ 2 veckor hade jag bara tagit en vagn. När stora inte orkar kan hon sitta i den och lilla i sele/sjal. Vet ni med er redan nu att ni ska gå en massa hade jag tagit med två vagnar. Oavsett om jag hade tagit med en eller två vagnar hade jag tagit med små resevagnar, allra helst yoyo eller liknande som går som handbagage och är lätta att bära när de är ihopfällda. Vi åker ev iväg på en kortare resa i höst och då kommer vi ha med vår yoyo. Den kommer då i första hand vara till lilla som då är strax över 1 år och stora som då är 4 år får sitta där om han behöver. Vi kommer ha med ergon till lilla då med om stora behöver vila. Det som inte är perfekt med yoyon då är att den har en maxvikt på 18 kg (det gäller för nya modellen som heter yoyo+, den gamla har en maxvikt på 15 kg) och vår stora väger 18 kg redan nu. Å andra sidan klarar den ju garanterat mer än 18 kg och stora kommer bara sitta i den nån gång om det behövs.

• modsey

Jag har rest mycket i både storstäder som NY, Barcelona mm och är det en sån typ av resa är vagn guld värt även med 4 åringar som i vanliga fall knatar själva.

Även solresor med strandhäng är en vagn toppen att vila i efter en lång varm dag. Perfekt att slumra en stund på em /kvällen när vi velat vara ute o uppe efter deras normala sovtid.

Svar på tråden Vagn till 4-åring på semestern?