• Anonym (skorpan)

Litet sår som blivit infekterat, egenvård?

Vet att det finns en hel del vårdpersonal härinne så jag tänker att ni kan ha bra råd

Jag fick ett litet sår på ena fingret häromdagen när jag råkade stöta i en vass kant. Det var som att lite hud skrapades av. Blödde inte direkt men ni vet sådär som det kan bli när huden skrapas av.

Hur som helst, det blev ruva på såret och nu sedan typ 2 dagar tillbaka så märkte jag att det blivit ömt och sedan svullet och rött runt om. Tänkte att det skulle gå tillbaka men det gör det inte utan snarare tvärtom. Har baddat med desivon men tänker om det finns något annat jag kan göra? jag antar att det är stor sannolikhet för att det ska vända och till slut försvinna av sig själv men kan man hjälpa det på traven så det går fortare på något sätt? Det sitter precis så att jag ofta stöter i det och det gör ganska ont.

• Svar på tråden Litet sår som blivit infekterat, egenvård?
  • EpicNurse

Lägg upp en bild!

Är mest sannolikt normal läkning som inte ska störas med tvätt utan få luftas.

Men posta en bild så är det lättare att avgöra!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (skorpan)
    EpicNurse skrev 2017-04-14 09:41:16 följande:

Lägg upp en bild!

Är mest sannolikt normal läkning som inte ska störas med tvätt utan få luftas.

Men posta en bild så är det lättare att avgöra!

Nja, en normal läkning är det nog inte. Jag har haft många sår och det brukar aldrig vara så rött, spänt och svullet runt om och inte vara så ömt heller.

Skulle gärna lägga upp en bild men jag är så oteknisk så jag vet inte hur man gör
  • PinkSugar

Jag hade nyligen ett sår på knogen som ömmade och blev väldigt rött.  Jag började klämma på såret som om det varit en finne, då sprack sårskorpan och blod och var rann ut. Tvättade sedan såret med tvål, vatten och handsprit. Sedan läkte det ihop jättesnabbt utan smärta

• Anonym (skorpan)
    PinkSugar skrev 2017-04-14 10:02:25 följande:

Jag hade nyligen ett sår på knogen som ömmade och blev väldigt rött.  Jag började klämma på såret som om det varit en finne, då sprack sårskorpan och blod och var rann ut. Tvättade sedan såret med tvål, vatten och handsprit. Sedan läkte det ihop jättesnabbt utan smärta

Usch, det där lät ju fräscht KräksSkrattande
  • Anonym (skorpan)
    Meriall skrev 2017-04-14 10:06:41 följande:

Kan du fått en sticka när du skrapade dig?

Nej, det tror jag inte, det var på en spak i bilen. Tänker mer att jag fått nåt smuts i kanske.
  • Anonym (ID)

Jag hade öppnat upp sårskorpan och tönt ut varet. Sen hade jag tvättat ordentligt. Satt på ett plåster tills en ny skorpa bildats.

• Anonym (skorpan)
    Anonym (ID) skrev 2017-04-14 10:40:11 följande:

Jag hade öppnat upp sårskorpan och tönt ut varet. Sen hade jag tvättat ordentligt. Satt på ett plåster tills en ny skorpa bildats.

Usch, en till med samma metod. Alltså, jag är inte känslig normalt men jag tror inte jag klarar att få bort ruvan. Dels gör det förbannat ont bara man nuddar vid den och dels är den liksom nersjunken i huden eftersom det är svullet runt omkring. Förutom då en "flik" av ruvan som står rakt upp och som jag försökt dra av men nä, det gör ONT. Gud så gnällig och känslig jag låter...
  • Anonym (regular)

Jag brukar skära med kniv eller rakblad rakt snitt över såret och sen gröpa rent det. Sen bara tvätta det som vanligt med tvål och vatten. Ju mer det svider ju bättre är det. Sen bara öåta det vara. Är det en sticka tar jag en nål och stsrk lampa och börjar gräva.

Peice of cake!

Sluta vara så pjoskiga:p

• Anonym (Hoppla)

Köp hem väteperoxid och behandla med.

• Anonym (Nålen)
    Anonym (regular) skrev 2017-04-14 11:31:24 följande:

Jag brukar skära med kniv eller rakblad rakt snitt över såret och sen gröpa rent det. Sen bara tvätta det som vanligt med tvål och vatten. Ju mer det svider ju bättre är det. Sen bara öåta det vara. Är det en sticka tar jag en nål och stsrk lampa och börjar gräva.

Peice of cake!

Sluta vara så pjoskiga:p

Brukar ta en nål vid nagelbandsinfektion och sen sticker jag hål på den för att sen trycka ut allt var. Det gör ont även efteråt men det är värt det. Sen rengöra det och sätta på plåster. 
  • Anonym (Been there)

Alsolsprit. Blöt en tuss gasbinda med alsolsprit och lägg på såret. Klipp av fingret på en engångshandskenoch trä över omslaget och tejpa fast. Byt då och då och se till att det är vått av alsolsprit. Hjälper till att dra ut skiten

• FrökenKanSjälv
    Anonym (Been there) skrev 2017-04-14 14:48:41 följande:

Alsolsprit. Blöt en tuss gasbinda med alsolsprit och lägg på såret. Klipp av fingret på en engångshandskenoch trä över omslaget och tejpa fast. Byt då och då och se till att det är vått av alsolsprit. Hjälper till att dra ut skiten

Så brukar jag också göra. Funkar även på stickor som barnen får, efter några dagar kryper stickan ut av sig själv.
  • Anonym (skorpan)

Jaha, då stålsatte jag mig för några timmar sedan och drog av ruvan med en pincett. Med den följde en del vätska och jag tryckte ut lite till. Nu har den torkat in igen och är fortfarande rött och svullet men inte lika mycket och det onda har lättat.

Skulle det förvärras igen så provar jag med metoden de 2 sista svaren beskrev för det låter mer humant  

• Åsa

Tömt det hade du ju gjort. Tvätta av med klohexidin. Vill du torka ut det kan du ta alsolsprit (inte bakteriedödande). Blir det värre, sök läkare.

• Badfantasten

Alsolsprit el Alsols lösning läker det mesta av. Torkar ut och rengör, drar ut infekterade! Allt från infekterat till bara lite irritation mm. Har alltid hemma. Fukta en kompress eller bomull och lägg förband över natten!

• Anonym (E)

Jag fick impetigo (svinkoppor) i ett pyttelitet sår på tummen. Det växte, kliade och varade men gick över med en veckas antibiotikakräm-kur. Har hört att det inte tål såpa så är det det kan man egenbehandla om det inte är så illa.

Svar på tråden Litet sår som blivit infekterat, egenvård?