Inlägg från: Primulina |Visa alla inlägg
  • Primulina

Hur mycket torrfoder-mat?

Så små katter ska helst ha fri tillgång så länge de inte är kastrerade eller blir tjocka vilket är ovanligt när de är så små.

Fisk är bra att undvika då det kan leda till allergi. Rått kött är bra och så länge ben ej är tillagade funkar det med som tillskott men inte huvudlösa. Vill du ge rå mat som huvudföda lösa på om BARF.

Vad har du för torrfoder. Äter katten mycket kan det tyda på dåligt fett och proteininnehåll. Bra märken är orijen, acana, appelaws och andra spannmålsgria. Men viktigt att fasa över sakta.

Ett tips är också att kolla in på katter i fokus. En bra sida.

• Primulina

Oftast rekommenderar butiker de de tjänar bäst på. Så är alltid bra att ta reda på saker innan.

Tycker du kan börja försiktigt med kyckling och köttfärs och sen sakta trappa in Musch bullarna. Eftersom din katt är så ung är der bra om den får det den är van med iaf 1-2 månader till så inte magen kraschar av alla förändringar. Sen när du flyttar till ny lägenhet så börjar du bytet till färskfoder.

• Primulina
    Anonym (Katt) skrev 2017-04-15 22:51:13 följande:

Jag blir väldigt förvånad att så många faktiskt förespråkar endast blötmat då vår veterinär sa att man skall ge torrfoder av kvalité av 2 anledningar : de är sammansatta för att innehålla allt en katt behöver vilket absolut inte Mjau eller liknande blötmat är och för det andra så får katter som endast äter blötmat oftast problem med tandsten och annat då de inte "slipas" ner av hårdare föda.. jag ger min katt en matsked blötmat på morgon och resten torrfoder (royal Canin sterelised) och det funkar superbra ????????

Jag tror du borde läsa på lite om katters näringsbehov och sen läsa innehållsförteckningen på ditt foder. De två brukar inte stämma överens.

Ut över det så innehåller alla foder som betecknas som fullfoder alla nödvändiga näringsämnen för en katt t ex mjau och bozita. Tandsten kan man få bukt med genom att ge lite råa ben eller tanborsta. Torrfoder är som att äta knäckebröd för människa. Inte hjälper det mot tandproblem.
Svar på tråden Hur mycket torrfoder-mat?