Inlägg från: Domesticgoddess |Visa alla inlägg
  • Domesticgoddess

Hur mycket torrfoder-mat?

Anonym (Jane) skrev 2017-04-15 15:31:17 följande:

Jag har två perserkillar. Den lilla är inte ett år än och den gamla fyller 14. Jag måste ju ha torrfoder då den gamla tyvärr inte rör Mush :( Jag började med det när jag skaffade den lilla, hade tyvärr inte kunskapen innan om råfoder. Nu är han så pass gammal att jag inte tänker svälta honom haha. Han äter ett specialfoder från veterinären för magen och så får han tillskott för lederna då han har artros.

Det positiva är att den lilla inte rör torrfodret som står framme när han får Mush. Han får två köttbullar på morgonen och två på kvällen. Han älskar det så himla mycket!! Han har noll intresse av torrfoder när han får Mush :)

Som någon nämnde tidigare, så är det som stora jättarna som tillverkar kattmat otroligt effektiva med att få djuraffärer att promota deras produkter istället. Jättetråkigt. Men de flesta företag har smakgaranti, om du har kvar kvittot? Då kan du lämna tillbaka o säga att din katt inte gillade det :)

Köp en påse Mush och testa, men smyyyyyg in det. Byt absolut inte tvärt. Tror det är den gula påsen med kyckling o fläsk de rekommenderar för kattungar. Du kan alltid börja ge smakisar nu i början. Som godis liksom :) Flyttar är jobbiga för katter så det kan vara stressfullt med både det och nytt foder på en gång.

Liten kapning här...sorry! Nyfiken på om din lillkille accepterade mush / barf generellt direkt eller om du lyckades "övertala" honom?

Jag hade inget hellre velat än köra 100% barf men mina två totalvägrar...mush balls och nötfärs nosar de på och ignorerar, kycklingvingar och hjärtan tex gör dem direkt arga ; de morrar och burrar upp sig men äter inte.

Mjau funkar lyckligtvis någorlunda och lär ju vara ett vettigt foder men iikväl, lite tråkigt då jag är övertygad om att barf är det bästa man kan ge sin katt.
  • Domesticgoddess
    Anonym (Jane) skrev 2017-04-16 08:17:57 följande:

Ja det var det som var såååå skönt! Han blev helt tokig när jag ställde ned maten första dagen och åt som en besatt haha. Så det har aldrig varit några problem. Men gammelkatten vägrar som sagt. Han nosar lite men sen är det stopp. Han har alltid varit petig med mat dock... Han äter torrfoder, Dreamies och lax från sushi haha. Men lite lugn o ro på gamla dagar tänker jag. Han får fortsätta äta sitt torrfoder. Har du provar att blanda lite Mush i deras vanliga foder? Eller i nåt annat som de gillar?

Gud så skönt, och så avundsjuk jag blir :)

Klart gammelkillen ska få njuta av det han tycker mest om på ålderns höst! Skrattade åt sushilaxen, vilken finsmakare! Min gammelkille, som tyvärr inte finns längre, älskade räkor och tonfisk. Dock bara 70/90 räkor och Abbas tonfisk, försökte jag med färdigskalade / mindre räkor eller budget tonfisk vägrade han och tittade surt på mig. Dessa ljuvliga, egensinniga pälsklingar!

Småkillarna gillar äggulor skarpt så har provat att blanda med lite nötfärs, de slickade färsen torr men åt den inte. Ska dock prova att blanda lite Mush med pussi, den är deras favorit men de får den ytterst sällan då innehållsförteckningen inte får mig att jubla direkt. Tack för tipset, håll tummarna!
Svar på tråden Hur mycket torrfoder-mat?