• Puppis123

    Bebis 4 mån och fortfarande ont i magen

    Jag har en dotter på snart 4 mån som alltjämt sedan ca 3 v ålders haft en mage som strulat på natten. Från början sov hon ändå på bra och ammade ca 3 ggr/natt. Fram emot 4-5 på morgnarna började magproblemem och hon låg då och spände sig i sömnen. Nu sedan ca 3 v tillbaka har det blivit mycket värre. Vaknar ca 6 ggr per natt för mat och det är ett konstant knorrande med ont i magen där hon vänder och vrider sig för att hon har så ont. Troligtvis är det gaser eftersom hon pruttar väldigt mycket, men nöjd blir hon inte förrän efter några timmar då vi gått upp för dagen och hon bajsat några ggr. Jag helammar och har uteslutit koffein, chocklad, lök och all sorts stark mat. Vi kör på kolikmassage 2 ggr/dag. Ingenting verkar hjälpa! Jag är nu desperat! Jag har läst på så många ställen att det bör gå över efter 3 mån, men för min lilla tjej har det alltså bara blivit värre. Finns det någon annan som genomgått samma?

  • Svar på tråden Bebis 4 mån och fortfarande ont i magen
  • Miriami

    Bifibaby plus kolicin finns i apoteket och hjälper vid gaser. Och det finns pys ventil. Det kunde hjälpa. Om det inte hjälper fråga bvc.

  • gruvan

    Har ni provat minifom? Det är droppar man ger innan amning som liksom slår sönder stora luftbubblor så de blir mindre och lättare att få ut med rapar och pruttar.

    Har ni provat pysventil? Det kan hjälpa att få ut luften så hon fiser mer.

    Har du uteslutit mjölkprotein? En del bebisars tarmar klarar inte av det och får ont i magen. Med min äldsta uteslöt jag all mjölkprotein ur min kost och efter några månader började jag lite smått med det igen och då klarade hans mage det. Men det tar ungefär två veckor från att man slutar med mjölkprotein till det är ute ur kroppen.

  • parentesen

    Kan vara något du ätit eller druckit.

    Jag trodde att sparrissoppa är ok men fick veta att sparris och lök ger reaktioner via modersmjölken!

  • parentesen

    Den gamla barnskötetskan på BB masserade den nyfödda medsols som klockan går i några sekunder och barnet slutade skrika. Det är inget som personalen gillade, sa hon men det hjälpte ju helt och hållet för stunden. Tills jag råkade välja sparris till maten och det började igen!

  • Meowbaby

    Hej!

    Vi hade liknande problem, visade sig vid ca 4 mån ålder att vår tjej var allergisk mot mjölkprotein, sojaprotein och ägg (jag ammade). Gick över till allergiersättning och problemen var över på två dagar. Vid pricktest några månader senare visade sig även denna allergi. Boka en tid hos din barnläkare (inte hos bvc de var till absolut noll hjälp) och kolla vad de säger.

    Det ska inte bli värre med magen om det är omogen tarm/kolik/etc.

    Lycka till!

  • Gina43

    3 mån är inte någon magisk gräns. Det kan vara olika med omogen tarm, om det nu är det. Vår son hade strulig mage i cirka 4-5 månader, sedan försvann det. Vi fick det aldrig bekräftat om det var mjölkproteinallergi.

  • Schazzza

    Hej!

    Vår 4-månaders låter väldigt lik din. Hur/när blev det bättre eller hittade ni något som hjälpte? :) 

  • lillalillas
    Schazzza skrev 2023-01-22 10:28:10 följande:

    Hej!

    Vår 4-månaders låter väldigt lik din. Hur/när blev det bättre eller hittade ni något som hjälpte? :) 


    Hej! Jag upplever liknande med mitt andra barn nu men det var även så med mitt första. Jag tror inte det är magproblem utan låter mer som typiskt bebis som krånglar med sömnen. Det sker också extr mycket vid utvecklingssprång som nu vid 4 månader. Hade det varit magont skulle du märkt av det även på dagen tror jag. :) Har tyvärr inte så många tips mer än att se till att bebis får bra med sömn på dagen då de ofta sover bättre på natten då och inte lägga bebis övertrött. Låter kanske konstigt men sömn ger faktiskt mer och bättre sömn. Och bara vänta ut det. Det blir bättre. Lovar :) Heja dig och lycka till! 
Svar på tråden Bebis 4 mån och fortfarande ont i magen