• solrosen1

Kan jag behåla hunden?

Hej, Jag har sedan igår en valp bichon blandning på 3 månader som jag fått överta väldigt plötsligt då dennes ägare igår dog . Lång historia. Nu har jag lovat anhöriga att ta hand om den här valpen och jag har blivit helt förälskad i den här lilla plutten och kan inte ens tänka mig hur hemskt det skulle vara att behöva sälja den vidare????.problemet är bara att om 9 veckor börjar jag jobba 50%. Då är valpen bara 5 månader. Tror ni att jag kan lämna den ensam då från kl 8 till kl 11 45? Alltså nästan 4 h 4 dagar i veckan.? Jag tycker själv att 4 h låter mycket när den bara är 5 månader men det finns verkligen ingen annan lösning än att i så fall sälja den vidare. Har legat vaken hela natten och gråtit över detta. Kan inte tänka mig att lämna ifrån mig denna lilla sötnos.????????.Men jag Vill inte vara någon djurplågare.

• Svar på tråden Kan jag behåla hunden?
  • viseversa

Låter tyvärr mycket för en så ung hund. Hade den varor vuxen så visst men inte en liten valp. Sen måste man ensamhetsträna en hund innan man kan lämna den och det tar tid. Vissa hundar accepterar aldrig att vara ensamma.

• TerraNova

Jag föder upp valpar och många av mina köpare löser det på så sätt att dom tar med valpen till jobbet om det går. Jättebra miljöträning ????

Om det inte går så kanske du har någon som kan vara barnvakt åt valpen dom timmar du jobbar?

• LillSnurr82

Har du ingen kompis eller anhörig som kan passa hunden eller i alla fall gå ut med den nån gång under tiden du är borta? Så kanske den bara behöver vara ensam kortare stunder den tiden du är borta?

Agnes2010?Märta2012?
  • solrosen1

Tänkte åxå det att det är för länge med 4 h. Men åh det här är verkligen det värsta jag har varit med om. Jag har bara haft valpen i 2 där och det känns som att tvingas lämna ifrån sig ett barn????fruktansvärt. Jag vill att det ska funka. Vi bor ni en villa kanske kan man göra en liten ute gård typ ugnsluckan så att den kan gå ut? Jag har haft hand om vuxna hundar förut och dom har utan problem kunnat vara hemma 4 el 5 h Men denna är ju inte vuxen om 9 veckor då är hon ju bara 5 månader och det känns länge med 4 hdå. Som jag så jag vill inte att hon ska plågas????

• Glinda från Oz

Har du någon vän eller bekant som kan passa hunden? Om du inte har det så kolla upp hur gammal hunden måste vara för hunddagis.

• Deceree1
    solrosen1 skrev 2017-04-17 11:39:19 följande:

Tänkte åxå det att det är för länge med 4 h. Men åh det här är verkligen det värsta jag har varit med om. Jag har bara haft valpen i 2 där och det känns som att tvingas lämna ifrån sig ett barn????fruktansvärt. Jag vill att det ska funka. Vi bor ni en villa kanske kan man göra en liten ute gård typ ugnsluckan så att den kan gå ut? Jag har haft hand om vuxna hundar förut och dom har utan problem kunnat vara hemma 4 el 5 h Men denna är ju inte vuxen om 9 veckor då är hon ju bara 5 månader och det känns länge med 4 hdå. Som jag så jag vill inte att hon ska plågas????

Hej.

Om du börjar ensamträna henne nu så kan hon säkert vara ensam 4 timmar. Det kunde ha varit mycket värre. 4 timmar är inte djurplågeri. Hitta på aktiviteter den kan göra när den är själv. Om du aktiverar hunden när du är ledig så sover den nog när du jobbar. En underaktiverad hund kan ställa till ofog men annars är det nog lugnt. Så 4 timmar tycker jag är helt ok. Den kanske tom lär sig nåt av det. Passivitetsträning.
  • solrosen1

Detr tyvärr det som är problemet. Jag har inga anhöriga eller någon här uppe som kan hjälpa. Jag ringde mitt jobb igår och dom så nej eftersom jag arbetar i kök. Min anställning är fast och om det hade varit en vuxen hund så hade jag inte varit orolig för 4 timmar på morgonen själv men nu kommer ju den här hunden bara att vara 5 månader och jag har ingen erfarenhet av så små hundar. Dom hundarna jag haft hand om tidigare har varit vuxna och då inga problem att lämna. Men som sagt jag vill inte vara någon djurplågare ???????? Jag är helt förstörd nu . Jag älskar den här lilla krabaten så otroligt mycket och kommer gråta floder om jag måste lämna vidare????????????????. Livet är tufft

• viseversa
    solrosen1 skrev 2017-04-17 11:45:22 följande:

Detr tyvärr det som är problemet. Jag har inga anhöriga eller någon här uppe som kan hjälpa. Jag ringde mitt jobb igår och dom så nej eftersom jag arbetar i kök. Min anställning är fast och om det hade varit en vuxen hund så hade jag inte varit orolig för 4 timmar på morgonen själv men nu kommer ju den här hunden bara att vara 5 månader och jag har ingen erfarenhet av så små hundar. Dom hundarna jag haft hand om tidigare har varit vuxna och då inga problem att lämna. Men som sagt jag vill inte vara någon djurplågare ???????? Jag är helt förstörd nu . Jag älskar den här lilla krabaten så otroligt mycket och kommer gråta floder om jag måste lämna vidare????????????????. Livet är tufft

Ja precis. Hade den varit vuxen är inte 4h så farligt. Men eftersom det är en valp blir det knepigare. Ingen granne då som kan ha hunden när du jobbar? Du får såklart erbjuda ersättning för hjälpen men det kanske det är värt?
  • Deceree1

Lugn o fin nu. Få inte panik. Du har 9 veckor på dig sa du. Ni har gott om tid att både skapa relation till varann och skaffa rutiner. Bara umgås med din hund nu och lämna den korta stunder i början. 10 min räcker. Stå nära dörren så du hör om den skäller. Tomma toarullar med lite godis i kan du gömma lite här o där så har hunden lite att göra när den är själv.

• Deceree1

Vår schäfervalp var ensam på förmiddagarna när vi jobbade. Ibland fick hon följa med min kille till jobbet men oftast va hon själv. Vi hade båda lunch mellan 12-13 så då gick jag hem o han med. Det va inga problem alls. Jag tror att jag va ledig ett tag i början men minns inte hur länge. Om din är tre månader o du har 9 veckor på dig så borde det inte vara några problem alls.

Svar på tråden Kan jag behåla hunden?