• solrosen1

Kan jag behåla hunden?

Hej, Jag har sedan igår en valp bichon blandning på 3 månader som jag fått överta väldigt plötsligt då dennes ägare igår dog . Lång historia. Nu har jag lovat anhöriga att ta hand om den här valpen och jag har blivit helt förälskad i den här lilla plutten och kan inte ens tänka mig hur hemskt det skulle vara att behöva sälja den vidare????.problemet är bara att om 9 veckor börjar jag jobba 50%. Då är valpen bara 5 månader. Tror ni att jag kan lämna den ensam då från kl 8 till kl 11 45? Alltså nästan 4 h 4 dagar i veckan.? Jag tycker själv att 4 h låter mycket när den bara är 5 månader men det finns verkligen ingen annan lösning än att i så fall sälja den vidare. Har legat vaken hela natten och gråtit över detta. Kan inte tänka mig att lämna ifrån mig denna lilla sötnos.????????.Men jag Vill inte vara någon djurplågare.

• Svar på tråden Kan jag behåla hunden?
  • Gizmo

Sök efter en dagmatte/husse redan nu. Skulle inte lämna en sån ung hund ensam. Hundgodis i toalettrullar är ingen bra idé eftersom den kan tugga sönder rullen och svälja den. Det är mycket bättre om den har motionerats ordentligt innan du lämnar den ensam! 

• Deceree1
    Gizmo skrev 2017-04-17 12:01:26 följande:

Sök efter en dagmatte/husse redan nu. Skulle inte lämna en sån ung hund ensam. Hundgodis i toalettrullar är ingen bra idé eftersom den kan tugga sönder rullen och svälja den. Det är mycket bättre om den har motionerats ordentligt innan du lämnar den ensam! 

Det funkade för oss men det kan ju vara så att vi har haft tur med vår hund. Hon har inte bitit på nånting när hon har varit själv. Det enda vi har fått se upp med är hörselproppar. Det är tydligen gott. Men visst har man hört talas om valpar som äter både skor och kläder.
  • BandAnna

Det går enkelt att lära en valp gå på låda. Det kan vara ett alternativ. 

• solrosen1

Att gå på låda känns inte som något alternativ tyvärr. Jag är mest orolig för att den ska känna sig otrygg och illa behandlad av att vara ensam 4 h.

• Deceree1

Men fyra timmar är inte farligt att lämna en hund. Går du en promenad på morgonen innan du sticker till jobbet och när du kommer hem så är det ingen fara. Om du sen busar eller låter den träffa andra hundar, är i skogen eller vad som helst så blir hunden säkert nöjd.

• nevermind

Anställ en valp-nanny som kan ha den på dagarna? En pensionär eller student kanske?

• Dexter dot com

Du får enl lag inte lämna en valp under 4 månader mer än väldigt korta stunder och att tro att du ska hinna ensamhetsträna en liten valp att klara 4 timmars ensamhet på 4 veckor är väldigt naivt och orättvist mot valpen. Vad gör du om valpen inte klarar att vara ensam mer än 15 minuter när du ska börja jobba?
    Att stressa med ensamhetsträningen ger ofta en otrygg valp och seperationsångest vilket ofta leder till att du har en valp som inte klarar av att vara ensam alls.
    Skaffa hundvakt och skola in den där så den är trygg med att vara där när du börjar jobba eller lämna tillbaks valpen till uppfödaren är mitt råd.

• viseversa
    Deceree1 skrev 2017-04-17 12:56:21 följande:

Men fyra timmar är inte farligt att lämna en hund. Går du en promenad på morgonen innan du sticker till jobbet och när du kommer hem så är det ingen fara. Om du sen busar eller låter den träffa andra hundar, är i skogen eller vad som helst så blir hunden säkert nöjd.

Nej man ska inte lämna en VALP i 4h. En vuxen hund ja. Om den är tränad att vara ensam men ts har en valp vilket ändrar det hela.
  • Deceree1
    viseversa skrev 2017-04-17 14:43:07 följande:

Nej man ska inte lämna en VALP i 4h. En vuxen hund ja. Om den är tränad att vara ensam men ts har en valp vilket ändrar det hela.

Så du menar att alla som köper valp tar semester några månader?

Jag va hemma ett tag i början men minns inte hur länge.
Svar på tråden Kan jag behåla hunden?