Inlägg från: Anonym (överviktig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (överviktig)

Förklaring till övervikt?

Jag såg en dokumentär på TV där man förklarade mekanismerna bakom fetma, de sa att feta människor saknar ett hormon som påverkar känslan av hunger och mättnad. Medan normalsmala människor äter när de är hungriga och slutar äta när de är mätta, känner feta människor varken riktig hunger eller riktig mättnad utan lever med ett ständigt sug och äter därför mer eller mindre konstant.

Själv är jag inte fet, men överviktig och har "anlag" för övervikt. Alla i min familj är överviktiga, men alla i min familj äter också ganska mycket sötsaker och fika. Alltså, anlaget är nedärvda matvanor, ingen genetisk programmering. Godis och gofika innehåller massor av tomma kalorier utan att bidra till mättnadskänslor (jag blir tvärtom hungrigare efter ett tag när jag äter godis). Så förklaringen till min övervikt är godis, glass och fika. Och chips. Och bristen på insikt i hur mycket extra kalorier jag har satt i mig utöver det jag behöver. Nu har jag bantat ner mig till nästan normalvikt och så länge jag inte äter godis går det jättebra att hålla vikten.

• Anonym (överviktig)

Här finns en del av svaret för mig i alla fall, man fattar inte hur många kalorier som finns i det man äter bara för att det är gott. Om man äter bara lite godis eller chips då och då verkar det så orimligt att man ska gå upp i vikt, men om man redan har fått sitt dagsbehov i mat, och godiset kanske har lika många kalorier som en hel måltid.

Det här kan vara kul att kolla in:

www.artfido.com/blog/photographic-series-showing-what-200-calories-looks-like-in-different-foods/

Svar på tråden Förklaring till övervikt?