Jag har både en "bra" förklaring och ingen förklaring. Jag har alltid varit överviktig, redan som fyraåring hade jag ett par kg övervikt. Det sågs då som naturligt och att jag skulle växa ur det. Sen slog tonåren till och ett par kg övervikt gick till 10 kg övervikt, med allt det alltför ofta innebär för en tonårstjej. Mobbing och till följd av det tröstätning. Till och med min egen mamma mobbade mig för vikten, vilket så klart gjorde att jag mådde ännu sämre och tröståt ännu mer och gick upp ännu mer i vikt. Det blev nästan ett självskadebeteende till slut, jag hade filosofin att ingen gillar ju mig ändå, det enda jag duger till är att äta, så då kan jag ju lika gärna göra det jag är bra på tills jag äter ihjäl mig.
Men så en dag så träffade jag en kille som faktiskt tyckte om mig för mig och såg förbi min vikt. Tre år efter vi blev ihop tog jag själv upp det där med vikten, för vi ville ha barn och det kan vara svårt att få när man är stor som ett hus. Lång historia kort, jag gick ner lite i vikt, inte alls tillräkligt egentligen, blev gravid, fortsatte sedan nedåt lite till och hade den där drömmen, ni vet. VVV, underbar man och ett litet barn, jobbade på vikten och mådde bra. Var kompis med min kropp, även om den var för stor. Sen hände det som inte får hända, min man gick bort i en olycka, och mitt mående och hur jag hanterade mitt mående var tillbaka på samma ställe som det hade varit när jag vat 16-17, och den onda spiralen var tillbaka. Jag åt för att jag mådde dåligt, jag mådde dåligt för att jag åt. Runt, runt. Jag hade gått ned nästan 20 kg mellan jag träffade min man och jag förlorade honom, och 1 år efter han dog hade de 20 kg kommit igen med råge. När jag väl nådde botten/toppen vägde jag kring 140 kg.
Ja, det är säkert en historia som skulle platsa i Biggest Loser, för vi finns, vi som har anledningar till övervikt, även om inte anledningarna är bra, eller om de kan kort förklaras med "Jag åt för mycket i förhållande till vad jag förbrännde". Det i sig är inte intressant, alla vet att det är så man blir överviktg. Det intressant är ju i så fall varför och hur man kommer till rätta med varför. Ät mindre, som så många säger, låter så enkelt, men människor är inte robotar.