Inlägg från: Anonym (ähh trams ;)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ähh trams ;))

Förklaring till övervikt?

Jag är inte överviktig längre men är igen sport kille heller för den delen. Hade det väldigt tufft med min pappa som jag slutligen bröt med, i 14/15 års åldern och tröst åt då har jag förstått nu.. var tjock då. Men alltså jag tror inte på dom förklarigarna det finns folk som gått igenom bra mycket mer andra och kan hantera maten. Snarare karaktärsfråga enligt mig. :)

• Anonym (ähh trams ;))
    Anonym (Anna) skrev 2017-04-17 23:01:31 följande:
    Men alltså matmissbruk, vilket det är för många, börjar oftast någonstans. Jobbig barndom, övergrepp, låg självkänsla, osv osv. Däremot inte sagt att alla som exempelvis mobbas blir sjukligt överviktiga. Men det kan ofta finnas en förklaring, eller en ganska tydlig start då hen tappade greppen om maten. Man började tröstäta eller att "maten var det enda som man kunde kontrollera". Precis som vid många andra problem, såsom depression,alkoholmissbruk,ångest osv...det finns någon början. Sen blir saker en vana också, och/eller en ond cirkel. Inte så konstigt tycker jag.
    Men man MÅSTE vara lagd åt det hållet enligt mig. Dom flesta tar inte droger, eller matmissbrukar för att man förlorar jobbet, och ens fru lämmnar en tex. Därmiont om man är lagd åt det hållet så drar man igång dirket.
  • Anonym (ähh trams ;))
    Anonym (Anna) skrev 2017-04-18 00:52:21 följande:
    Vad är "det hållet då?" Det är kanske helt fel, men det klingar negativ när jag läser ditt inlägg. Såklart att se flesta inte tar droger men ett missbruk kan drabba "vem som helst". Sen kan sjuklig fetma i sig bidra till massor av problem såsom stigmatisering, dålig självkänsla och självförtroende osv osv vilket i sig kan göra övervikten ännu värre. Vissa biter på naglarna...något som började som ovana men blev sen en vana. Så kan det också bara vid övervikt.
    Nädå jag ser inte ner på att man missbrukar nånting. Jag själv röker ett paket om dagen.. Jag tror inte på att vem som helst kan bli missbrukare. Vi bestämmer över oss själva. Sen är det ju jätte tragsikt att det blir som det blir. Dom flesta har en spärr för sig sjäv som man inte går över även om det är jobbiga omstädigheter andra inte, Man måste söka sig till det man missbrukar helt själv, igen är offer för sitt missbruk enligt mig. Men självklart ska man få hjälp när man är redo att lägga ner och inte ses ner på. Det är självförvållade problem inget annat..
Svar på tråden Förklaring till övervikt?