• Anonym (Orkarintemer)

Min hälsa blir värre , jag håller på dö och ingen bryr sig

Jag är stark jag är stark jag är stark ...

Exakt vad jag säger varje dag men jag orkar inte mer, varför tar ingen mig på allvar bara för att jag inte gnäller , gråter eller klagar ? Vad är det med vårdcentralen och akuten ? Jag har gallstenar sen två månader tillbaka , jag har gallstensattack en gång i veckan med feber !!! jag har diarré varje dag , jag har gått ner jätte mycket i vikt ( är redan underviktig ) jag har hudsjukdom som blir värre pga jag inte får ta medicinen tills jag opererat bort gallstenarna , min hudsjukdom är förfärlig får jag det på huvudet är jag skallig för evigt , vilken otur att jag är en 29 årig tjej ! jag är svimfärdig och ligger i sängen för det mesta . Åker jag akut säger dem " du får bara vänta , drick lite vatten och ät kokt mat " ringer jag 1177 säger dem " om din avföring inte är grå så är det inte farligt "

Jag känner att jag dör , jag är uttorkad , jag ligger i sängen , smärtan tål jag inte , men slutet av dagen säger jag samma mening igen . Jag är stark .

• Svar på tråden Min hälsa blir värre , jag håller på dö och ingen bryr sig
  • Anonym (så är det)

Nu är det ju så att kön för en gallstensoperation är ca 1 år. Har du "bara" attacker 1 gång per vecka bedöms det som uthärdligt. Har du ingen komplikation som kolecystit eller pankreatit är det inte akut fara, "bara" jobbigt.
    Varför är du uttorkad? Du borde kunna dricka som vanligt. Jag antar att du har tex diklofenak/voltaren eller spasmofen att ta mot akuta smärtor?

Problemet är att det inte finns tillräckligt med operationssalar och personal för alla som har stenbesvär, vilket betyder att andra med samma smärtor som du har väntat längre tid på operation och din tur kommer, men det tar tid.

Har du feber och smärtor som sitter i längre tid än 6 timmar bör du åka till akuten.

Det handlar inte om att man inte tar dig på allvar, bara att det är fler än du som har det lika jobbigt och det finns inte tid och plats att operera alla imorgon.

• Anonym (M)

usch jag lider verkligen med dig... så är det tyvärr med vårdcentraler. Man måste ligga på och gråta i telefon och säga att man verkligen inte står ut, att man är jätterädd osv..

blir ledsen för din skull men vet inte hur jag ska hjälpa dig

• Coccolina
    Anonym (Orkarintemer) skrev 2017-04-17 22:39:15 följande:

Exakt vad jag säger varje dag men jag orkar inte mer, varför tar ingen mig på allvar bara för att jag inte gnäller , gråter eller klagar ? Vad är det med vårdcentralen och akuten ? Jag har gallstenar sen två månader tillbaka , jag har gallstensattack en gång i veckan med feber !!! jag har diarré varje dag , jag har gått ner jätte mycket i vikt ( är redan underviktig ) jag har hudsjukdom som blir värre pga jag inte får ta medicinen tills jag opererat bort gallstenarna , min hudsjukdom är förfärlig får jag det på huvudet är jag skallig för evigt , vilken otur att jag är en 29 årig tjej ! jag är svimfärdig och ligger i sängen för det mesta . Åker jag akut säger dem " du får bara vänta , drick lite vatten och ät kokt mat " ringer jag 1177 säger dem " om din avföring inte är grå så är det inte farligt "

Jag känner att jag dör , jag är uttorkad , jag ligger i sängen , smärtan tål jag inte , men slutet av dagen säger jag samma mening igen . Jag är stark .

Kön för gallstensoperation är olika i hela landet. Kolla upp om det är kortare kö i ett annat landsting!!! 

Jag gjorde min i Kungsbacka efter ett helvete som varade i 4 månader. Jag var inlagd på sjukhus flera gånger pga smärtorna och påverkad lever. Tillslut fick jag nog och sa att jag ville bli opererad! De berättade då att i Västra Götaland var väntetiden lång så jag skulle behöva vänta månader kanske till och med ett år. Men i Hallandslän så fick jag tid efter två eller om det var tre veckor... 

Så kolla runt och se sen har du rätt att be att få göra operationen i ett annat landsting. Du kan kräva att de remiterar dig till det! 

Jag kollade på www.vantetider.se/Aktuellt-vantetidslage-och-ledig-kapacitet/&service=30104&region=all

Och där såg jag att det är som kortast väntetid Jönköping för tillfället... 4Veckor. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Coccolina skrev 2017-04-17 22:59:11 följande:

Kön för gallstensoperation är olika i hela landet. Kolla upp om det är kortare kö i ett annat landsting!!! 

Jag gjorde min i Kungsbacka efter ett helvete som varade i 4 månader. Jag var inlagd på sjukhus flera gånger pga smärtorna och påverkad lever. Tillslut fick jag nog och sa att jag ville bli opererad! De berättade då att i Västra Götaland var väntetiden lång så jag skulle behöva vänta månader kanske till och med ett år. Men i Hallandslän så fick jag tid efter två eller om det var tre veckor... 

Så kolla runt och se sen har du rätt att be att få göra operationen i ett annat landsting. Du kan kräva att de remiterar dig till det! 

Jag kollade på www.vantetider.se/Aktuellt-vantetidslage-och-ledig-kapacitet/&service=30104&region=all

Och där såg jag att det är som kortast väntetid Jönköping för tillfället... 4Veckor. 

Hmm eller ja Jönköpings län... 

Region Jönköpings län
    Höglandssjukhuset, Eksjö-Nässjö
    4 veckor
    Nej
    2017-04-05
  • Coccolina
    Anonym (så är det) skrev 2017-04-17 22:47:10 följande:

Nu är det ju så att kön för en gallstensoperation är ca 1 år. Har du "bara" attacker 1 gång per vecka bedöms det som uthärdligt. Har du ingen komplikation som kolecystit eller pankreatit är det inte akut fara, "bara" jobbigt.
    Varför är du uttorkad? Du borde kunna dricka som vanligt. Jag antar att du har tex diklofenak/voltaren eller spasmofen att ta mot akuta smärtor?

Problemet är att det inte finns tillräckligt med operationssalar och personal för alla som har stenbesvär, vilket betyder att andra med samma smärtor som du har väntat längre tid på operation och din tur kommer, men det tar tid.

Har du feber och smärtor som sitter i längre tid än 6 timmar bör du åka till akuten.

Det handlar inte om att man inte tar dig på allvar, bara att det är fler än du som har det lika jobbigt och det finns inte tid och plats att operera alla imorgon.

nej enligt vad jag kan finna så är den vanligaste kö tiden över landet för tillfället 13 veckor inte 1 år.... 
  • Anonym (K)

Men du håller ju inte på att dö...

• lövet2

Tyvärr kan det vara så där. Jag åkte in till akuten 5 gånger tror jag, innan en läkare plötsligt upptäckte att jag faktiskt var precis så sjuk som jag sagt att jag var. Då blev jag inlagd och opererad nästa dag.

När jag fick njursten hände samma sak. Ingen läkare trodde på att jag var särskilt sjuk. Till slut höll jag på att dö, men jag fick hjälp i tid. I bland måste man ha tur.

Ang din gallsten, så har jag egentligen bara ett råd: om du pinkar kaffe, så ska du åka in och stanna där. Om urinen blir kaffefärgad, så har du fått gulsot. Det är livshotande.

• Anonym (så är det)
    Coccolina skrev 2017-04-17 23:03:04 följande:

nej enligt vad jag kan finna så är den vanligaste kö tiden över landet för tillfället 13 veckor inte 1 år.... 

Beror på var man bor.
  • Anonym (gallstenen)
    Anonym (Orkarintemer) skrev 2017-04-17 22:39:15 följande:

Stackars dig! Jag har haft gallstensattacker och det som blev bättre var att stryka laktos helt och hårdstekt mat. Menar så länge i väntan.
  • Coccolina
    Anonym (så är det) skrev 2017-04-17 23:30:32 följande:
    Beror på var man bor.
    Ja... vilket jag också sa i mitt första inlägg.. Men samtidigt har du rätt att söka vård i ett annat landsting så är det lång kö där just du bor kan du söka där det är kortare kö! Sen som sagt över hela landet så kunde jag inte se längre väntetid än 13 veckor (vilket samtidigt verkade vara den vanligast väntetiden) och mellan 13 veckor och 52 är det ganska så stor skillnad..... Och som sagt ingenstans var det längre väntetid än 13 veckor. Kortare gick att finna däremot.
  • Anonym (M)
    Coccolina skrev 2017-04-18 07:10:28 följande:
    Ja... vilket jag också sa i mitt första inlägg.. Men samtidigt har du rätt att söka vård i ett annat landsting så är det lång kö där just du bor kan du söka där det är kortare kö! Sen som sagt över hela landet så kunde jag inte se längre väntetid än 13 veckor (vilket samtidigt verkade vara den vanligast väntetiden) och mellan 13 veckor och 52 är det ganska så stor skillnad..... Och som sagt ingenstans var det längre väntetid än 13 veckor. Kortare gick att finna däremot.
    jag har hört att man även kan söka hos privat vårdgivare om kön är en viss längd, och få det betalt av landstinget
  • Coccolina
    Anonym (M) skrev 2017-04-18 09:25:47 följande:
    jag har hört att man även kan söka hos privat vårdgivare om kön är en viss längd, och få det betalt av landstinget
    Yes, det har man också rätt till!
  • Anonym (vip)

Finns det inte någonting som heter vårdgarantin som innebär att man har rätt till sjukvård inom tre månader?

• Anonym (så är det)
    Coccolina skrev 2017-04-18 07:10:28 följande:

Är man uppsatt i kö på tex Sahlgrenska i Göteborg är det betydligt längre väntetid än så. Träffade nyss ett par personer som opererats som stått i kö sedan december 2015.
  • Anonym (En som blivit opererad .)

Hej jag är gallstensoperad jag åkte in till akuten flera gånger med ont i magen . De trodde magkatarr eftersom anfallen försvunnit när jag kom in men det onda magen fanns kvar . Sista gången hade jag ett så kraftig anfall att jag spydde och spydde på akuten vred mig i smärta då gick det fort läkaren var snabb att undersöka mig ta prover som visade påverkan på levern . Där fick jag medicin remiss till ultraljud som mycket riktigt visade gallstenar jag hade många . Tiden till kirurgen gick snabbt efter ultraljudet vi samtalade och han frågade vad jag ville. Det är inte farligt ha gallstenar men det är en smärta som är jävlig . Jag tog operation de opererade bort gallblåsan efter några veckor efter samtalet med kirurgen . Så fort anfallet kommer åker du in ge dig inte jag lider med dig jag vet vilken smärta du går igenom . Stor styrkekram

• Anonym (No more galla!)

Hur har det gått TS?

När jag hade mina gallbesvär (jag lider med dig bara jag tänker på dem!!) så hade jag en läkare som inte heller tyckte det var så farligt... Demon

Jag gjorde så att jag bokförde vart endaste anfall, hur länge, hur jag mådde, allt, allt allt! I dryga två veckors tid, sedan lämnade jag lappen till läkaren och två dagar senare fick jag en operationstid klar (visserligen tre månader senare, men bättre än första handsbeskedet som var typ ett år också...). 

Dock hamnade jag akut på sjukhuset med en sten som satt fast och inflamerad lever så gallan försvann två månader innan planerad operation. Idag kan jag äta typ allt igen, det kunde jag inte med gallstenarna, de triggades igång av det mesta. 

Lycka till och krya på dig!

Svar på tråden Min hälsa blir värre , jag håller på dö och ingen bryr sig