• Anonym (längtar)

För få spermier! Hur ofta sex?

Hej, hoppas det finns någon som vet mer än vi kring detta...

Vi har försökt få barn i över 2 år nu och inlett en utredning.
    Där visade det sig att min man troligtvis har för få spermier :(

Vår fråga:
    Hur ofta ska vi ha sex för att optimera våra chanser att bli gravida?
    Är varannan dag för ofta med våra förutsättningar?
    Är det bäst att spara oss till dagarna kring ägglossning?

• Svar på tråden För få spermier! Hur ofta sex?
  • Anonym (Spillerill.)

Spelar väl ingen roll. Har han för få spermier har han det oavsett hur ofta ni knullar.

• Anonym (längtar)
    Anonym (Spillerill.) skrev 2017-04-18 09:34:12 följande:

Spelar väl ingen roll. Har han för få spermier har han det oavsett hur ofta ni knullar.

Det är sant. Men vi tänkte mest på produktionen...Hinner han tillverka nya tillräckligt snabbt om vi har sex för ofta? Vill ju gärna att han ska ha så många som möjligt när det väl gäller...
  • Anonym (Kille)

Jag vill minnas att spermierna mognar lite, så helt färska ska de inte vara. Så tömma varje dag är mindre bra strategi. Men de blir ju även gamla, så jag tror inte män ska satsa på en tömning i månaden heller om man vill maximera chansen. Typ 2 - 3 dagar sparande innan tömning skulle jag tro är bäst, om ni lyckas matcha det med din ägglossning.

Du kanske skulle prova att ställa frågan till de som ni redan varit i kontakt med i fertilietsfrågan?

• Anonym (längtar)
    Anonym (Kille) skrev 2017-04-18 09:44:14 följande:

Jag vill minnas att spermierna mognar lite, så helt färska ska de inte vara. Så tömma varje dag är mindre bra strategi. Men de blir ju även gamla, så jag tror inte män ska satsa på en tömning i månaden heller om man vill maximera chansen. Typ 2 - 3 dagar sparande innan tömning skulle jag tro är bäst, om ni lyckas matcha det med din ägglossning.

Du kanske skulle prova att ställa frågan till de som ni redan varit i kontakt med i fertilietsfrågan?

Tack för svar!! Vi vill ju så gärna bli gravida men samtidigt inte "förstöra" för oss genom att försöka för mycket :) Kanske ska försöka med 3 dagars intervall då.
    Ska se om jag hittar fler svar i andra forum.
    Tack igen!
  • Meriall

Var tredje dag är bäst med era förutsättningar. Tänk på att mannen ska undvika kaffe, för varma duschar etc.

Var tredje dag är optimalt så att ni kommer träffa din ägglossning. Detta är dock om han bara har få. Är de dåliga simmare/inte så livskraftiga är nog varannan dag bättre.

• Anonym (längtar)
    Meriall skrev 2017-04-18 11:08:06 följande:

Var tredje dag är bäst med era förutsättningar. Tänk på att mannen ska undvika kaffe, för varma duschar etc.

Var tredje dag är optimalt så att ni kommer träffa din ägglossning. Detta är dock om han bara har få. Är de dåliga simmare/inte så livskraftiga är nog varannan dag bättre.

Okej, tack så mycket! :) Det är för få, kvaliteten har vi inte hört ngt om. Ska tillbaka på en andra provtagning om några veckor.
  • Anonym (O)

Hej, vi hade samma problem och då fick jag Letrozol för att maxa min fertilitet istället. Blev gravid efter några månader! :) Vi hade sex ganska ofta, allt ifrån tre dagars mellanrum till varje dag (den gången det tog sig).

• Anonym (Piller)

Ge honom zink och folsyra i höga doser. Funkar enligt studier och funkade på min man. Glad 

• Anonym (längtar)
    Anonym (O) skrev 2017-04-18 13:20:56 följande:

Hej, vi hade samma problem och då fick jag Letrozol för att maxa min fertilitet istället. Blev gravid efter några månader! :) Vi hade sex ganska ofta, allt ifrån tre dagars mellanrum till varje dag (den gången det tog sig).

Men vad roligt, grattis!! :) Och lugnande att få höra att det kan fungera iaf :)
    Vad är letrozol? Hur funkar det?
  • Anonym (längtar)
    Anonym (Piller) skrev 2017-04-18 17:18:08 följande:

Ge honom zink och folsyra i höga doser. Funkar enligt studier och funkade på min man. Glad 

Yes, det har han börjat med! Lugnande att höra att även detta kan fungera! :) Håller tummarna att det funkar för min man också :)
  • Anonym (O)
    Anonym (längtar) skrev 2017-04-18 23:17:37 följande:

Men vad roligt, grattis!! :) Och lugnande att få höra att det kan fungera iaf :)

Vad är letrozol? Hur funkar det?

Tack :) Letrozol är en hormonbehandling för kvinnor med dålig äggkvalitet och/eller som behöver stimulera sin ägglossning. Jag har inget av de problemen men läkaren sa att det var värt att prova ändå, i syfte att höja min fertilitet ytterligare för att underlätta för min mans få spermier :)
Svar på tråden För få spermier! Hur ofta sex?