Inlägg från: Anonym (Kit kat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kit kat)

Vars ska min katt sova på natten??

Hej.

Har en katt hos min pappa och just nu är jag här. Det är min katt från början men han är ju som såklart hela familjens också. Han är både inne och utekatt eftersom att vi bor i hus. Han är snart 7 år, om mindre än 1 månad.

Problemet är att jag inte vet vars han ska sova på natten. Om han sover fritt i huset så vaknar han tidigt på morgonen och hoppar på min pappas dörr flera gånger så att han vaknar. Förut sov han med mig och min pojkvän men det funkar som inte och om det nu funkar så vaknar han jättetidigt på morgonen då också och vill ut. Jag kan ju inte släppa ut honom fritt i huset heller för då springer han runt och väcker pappa i och med att han hoppar på dörrhandtaget.

Vi har länge gjort så att han sover i en garderob på nätterna som vi stoppar honom i när vi ska gå och lägga oss. Det går bra på natten, då sover han där, men vid 6 tiden på morgonen så vaknar han där också och hoppar på dörrhandtaget och ska ut.

Då vaknar vi 6 på morgonen av att han konstant hoppar på dörrhandtaget och vill ut, så då brukar jag släppa ut honom i huset och ge honom mat för han brukar vara hungrig. Därefter släpper jag ut honom (alltså utomhus) men då får han vara ute så länge tills vi vaknar...

Vill inte att han ska sova ute om nätterna. Det känns inte bra, så det är inget alternativ att vi släpper ut honom utomhus när vi ska gå och lägga oss.

Eftersom att det inte funkar så som vi gör nu, så har jag funderat på att stoppa honom i hans bur när jag går och lägger mig. Då får han ligga i buren i mitt rum med mig eller nån annanstans, men det kommer ju vara samma visa då också. Han kommer vakna vid 6 på morgonen och krafsa på buren.

Om vi inte kommer på nåt bättre så får vi väl göra så att han fortsätter sova i garderoben/i buren om nätterna och så vaknar vi vid 6 tiden på morgonen när han hoppar på dörrhandtaget/krafsar på buren och så måste vi gå upp och ge honom mat och sen släppa ut honom utomhus. Men då blir han ute så länge, tills vi stiger upp..

Nån som har nåt bra förslag på vad man kan göra?

• Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (va??) skrev 2017-04-18 12:45:19 följande:

I och med att ni stoppar in katten i bur finns inte tillgång till lådan om katten behöver. Eller mat/vatten. Och varför stänga dörrarna? Låt katten gå dit den vill! Katter är inte som hundar. Dessutom är katten sju år och att plötsligt få nya rutiner är inte okey nånstans. Stänga in katten i garderoben?

Det ni sysslar med kan jag jämställa med djurmisshandel. Och låt dörrarna stå öppna! Katter är inga sjusovare som hundar kan vara. De gillar att vandra omkring och ha lite koll och få sova varthelst de vill.

Annars föreslår jag att du faktiskt går upp klockan 6 på morgonen och släpper ut katten. Nånstans måste din bekvämlighet stryka på foten. Eller ge bort katten om den är så jävla störande!

Men vad är det du inte förstår? Om jag släpper ut katten i huset så river den ner saker och väcker min pappa så jag får inte ha den fritt i huset!

Det är ju precis det jag gör nu. Går upp klockan 6 på morgonen och släpper ut katten!!! Din attityd hjälper inte.
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (what) skrev 2017-04-18 12:45:31 följande:

Men när går ni upp då?

Du kan inte mena allvar när du funderar på att stänga in den stackars katten i en bur hela natten?

Jag är bara här på lov och helger och då går jag upp sent. Min familj går upp tidigt när de ska jobba och runt 9 när de inte jobbar.
  • Anonym (Kit kat)

[quote=77603164][quote-nick]Anonym (va??) skrev 2017-04-18 12:54:01 följande:[/quote-nick]Eftersom det är DU som är på besök så får DU anpassa dig! Låt katten gå fritt i huset. Så enkelt är det faktiskt.[/

Har du lässvårigheter?!

JAG FÅR INTE LÅTA KATTEN GÅ FRITT I HUSET FÖR DEN VÄCKER MIN PAPPA DÅ!!!!!!!!!

• Anonym (Kit kat)
    Anonym (va??) skrev 2017-04-18 12:54:01 följande:

Eftersom det är DU som är på besök så får DU anpassa dig! Låt katten gå fritt i huset. Så enkelt är det faktiskt.

Har du lässvårigheter?

JAG FÅR INTE LÅTA KATTEN GÅ FRITT I HUSET FÖR DEN VÄCKER MIN PAPPA DÅ!!!!!!!!
  • Anonym (Kit kat)
    Lahm1937 skrev 2017-04-18 13:00:09 följande:

Självklart ska katten inte stängas in i en bur över natten! Den behöver få gå och äta och kissa/bajsa när den vill. Och varför kan inte du gå upp och släppa ut katten? Antingen får du göra det eller får ni väl installera en kattlucka? Skapa en trygg plats för katten. Vart tycker den om att sova? Skaffa ett katträd eller en bädd. Finns hur många olika varianter som helst.

Du får ursäkta men helt allvarligt låter det som du inte förstår kattens behov och det är faktiskt inte ok. Detta djuret ska bli omhändertaget och skyddat av dig! Inte bli instängd i en garderob för att ni inte orkar släppa ut den. Jag har dåligt samvete när min kisse behöver sitta i bur några timmar i bilen. Skulle aldrig drömma om att stänga in katten över natten, även om han ibland busar och stökar tidigt på morgonen. Katter är mest aktiva vid gryning och skymning. Kan man inte hantera detta är det bättre att låta katten bo hos någon som kan tillgodose dem behoven.

Jag går ju upp och släpper ut katten? Och det funkar? Men försöker hitta en bättre lösning.

Jag kan inte ha den fritt i huset på natten för min pappa kan inte somna om när den väcker honom.
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (va??) skrev 2017-04-18 13:00:23 följande:

Hur gör katten när du INTE är hemma?

Som vanligt. Den sover i garderoben på nätterna och de släpper ut den när den vaknar vid 6 tiden.
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (va??) skrev 2017-04-18 13:02:38 följande:

Men... är katten också på besök? Bor den hos TS normalt eller hos pappan? Som jag förstått så bor den hos pappan enligt TSs första inlägg?

Den bor hos min pappa.
  • Anonym (Kit kat)
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 13:04:43 följande:

Släpp ur katten och gå och lägg dig igen! Detta är ett ickeproblem.

Det är ju precis så jag gör!!! Men försöker se om det finns nån annan lösning.
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (va??) skrev 2017-04-18 13:07:31 följande:

Men varför inte låta katten göra som den brukar göra när du INTE är där? Vad gör pappa då med katten? Går upp och släpper ut eller vad? Och hur kommer det sig att det är DU som bekymrar dig om din pappa har hittat en lösning som förhoppningsvis funkar när du INTE är hemma på lov?

Ärligt talat förstår jag inte problemet. Hur gör pappa när du inte är hemma?

Men det är ju samma sak när jag inte är här? Den sover i garderoben och släpps ut när den vill ut. Det är ju så vi gör när jag är här också! Och jag kommer fortsätta göra så men jag ville se om det fanns nån annan lösning!
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (isa) skrev 2017-04-18 13:09:44 följande:

Säg inte att du är samma ts som inte brydde dig om din katt när den skrek hjärtskärandes efter att du trampat den på svansen?!

Men nej.. anmäler dig för påhopp om du bara är här för att trycka ner mig.
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (va??) skrev 2017-04-18 13:14:29 följande:

Lösningen är att när katten vaknar så släpper du ut den. Omgående. Finns inget annat sätt. Ren djurmisshandel. Ni borde faktiskt inte ha djur om ni inte kan klara av att sköta den humant.

Bra, då har jag hört min åsikt!! Och kommer fortsätta släppa ut den när den vaknar. Då behöver du inte skriva mer.
  • Anonym (Kit kat)
    Påven Johanna II skrev 2017-04-18 13:14:48 följande:

Det är klart att det är totalt galet att hålla ett djur instängt i en garderob. Katter är dessutom mer vakna på natten än på dagen, att då ligga instängd i en garderob är att jämställa med djurmisshandel. Det begriper förstås inte du för det enda som är konstant med dig är att du är dum i huvudet. 

Om du kan navigera så pass kan du läsa reglerna för katthållning på jordbruksverkets hemsida. Det är till exempel förbjudet att hålla katt i bur annat än vid transport och vid utställningar och tävlingar. 

Snälla stick ifrån tråden om du inte kan bete dig! Du tillför inget! Bad om hjälp och tips för att jag är ung och inte vet så mycket, inte om bråk och påhopp!!
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (Flöjel2937) skrev 2017-04-18 13:16:37 följande:

Ett tips är att leka med katten extra mycket precis innan ni ska sova så att den blir trött. Ge den sen mat så brukar den gå och lägga sig och sova bra. Försök ge katten en trygg sovplats, spraya med feromoner kanske? Ha leksaker i rummet som katten kan aktivera sig med. Att stänga in katter brukar inte hjälpa, katterna för mycket oväsen och blir ledsna/rädda/oroliga. Finns möjlighet för kattlucka? Annars kanske katten kan bo hos någon annan när du är hos din pappa?

Tack för tipsen! Ska testa det :)
  • Anonym (Kit kat)
    Påven Johanna II skrev 2017-04-18 13:21:17 följande:

Läs på jordbruksverket du också då. Det är inget påhopp att kalla det ni gör för misshandel, det är ett faktum. Det finns regler för hur man håller djur förstår du. 

Bad om tips och råd, inte om dina åsikter! Jag är ung och vet inte så mycket och bestämmer inte allt här hemma så därför bad jag om hjälp. Att du sen kallar andra för dum i huvudet skapar bara osämja? Och du ska vara vuxen?!
  • Anonym (Kit kat)
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 13:24:39 följande:

Det är inte ens lite ok att låsa in en katt för övrigt!

Säg det till min pappa.
  • Anonym (Kit kat)

Kommer göra så att den får fortsätta sova i garderoben så släpper jag ut den när den vill ut, eller så får den sova med mig och min pojkvän och så släpper jag ut den när den vill ut.. men den brukar inte vilja sova med oss.

Finns inget annat alternativ.

Avgår från tråden nu så ingen ide att fortsätta skriva till mig. Tack för de få vettiga tips jag fick.

• Anonym (Kit kat)
    Påven Johanna II skrev 2017-04-18 13:30:06 följande:

Det är inte bara mina åsikter, det är lagens åsikter. Mitt tips är att du och din pappa läser på jordbruksverkets hemsida så att ni förstår vad man får och inte får göra när man håller katt i hemmet. 

Ok.
  • Anonym (Kit kat)

Uppdate: har beslutat att låta katten sova ute om nätterna och kommer ställa ut maten och vattnet. Den har en kattkoja där ute fast den brukar inte sova i den.

Visste inte att man inte fick låsa in katter i garderob om nätterna och eftersom att han ville in dit själv så tänkte jag ej på det, plus det var min pappas ide från det att jag var liten så.

Men har kommit fram till den lösningen nu som bör funka.

• Anonym (Kit kat)
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 18:24:43 följande:

Hur kunde du inte veta att man inte fick låsa in katter i garderoben?

För att jag var 10 år när vi skaffade honom och det är min pappa som har bestämt och haft inflytande?
Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??