• Anonym (Kit kat)

Vars ska min katt sova på natten??

Hej.

Har en katt hos min pappa och just nu är jag här. Det är min katt från början men han är ju som såklart hela familjens också. Han är både inne och utekatt eftersom att vi bor i hus. Han är snart 7 år, om mindre än 1 månad.

Problemet är att jag inte vet vars han ska sova på natten. Om han sover fritt i huset så vaknar han tidigt på morgonen och hoppar på min pappas dörr flera gånger så att han vaknar. Förut sov han med mig och min pojkvän men det funkar som inte och om det nu funkar så vaknar han jättetidigt på morgonen då också och vill ut. Jag kan ju inte släppa ut honom fritt i huset heller för då springer han runt och väcker pappa i och med att han hoppar på dörrhandtaget.

Vi har länge gjort så att han sover i en garderob på nätterna som vi stoppar honom i när vi ska gå och lägga oss. Det går bra på natten, då sover han där, men vid 6 tiden på morgonen så vaknar han där också och hoppar på dörrhandtaget och ska ut.

Då vaknar vi 6 på morgonen av att han konstant hoppar på dörrhandtaget och vill ut, så då brukar jag släppa ut honom i huset och ge honom mat för han brukar vara hungrig. Därefter släpper jag ut honom (alltså utomhus) men då får han vara ute så länge tills vi vaknar...

Vill inte att han ska sova ute om nätterna. Det känns inte bra, så det är inget alternativ att vi släpper ut honom utomhus när vi ska gå och lägga oss.

Eftersom att det inte funkar så som vi gör nu, så har jag funderat på att stoppa honom i hans bur när jag går och lägger mig. Då får han ligga i buren i mitt rum med mig eller nån annanstans, men det kommer ju vara samma visa då också. Han kommer vakna vid 6 på morgonen och krafsa på buren.

Om vi inte kommer på nåt bättre så får vi väl göra så att han fortsätter sova i garderoben/i buren om nätterna och så vaknar vi vid 6 tiden på morgonen när han hoppar på dörrhandtaget/krafsar på buren och så måste vi gå upp och ge honom mat och sen släppa ut honom utomhus. Men då blir han ute så länge, tills vi stiger upp..

Nån som har nåt bra förslag på vad man kan göra?

• Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??
  • Anonym (va??)

I och med att ni stoppar in katten i bur finns inte tillgång till lådan om katten behöver. Eller mat/vatten. Och varför stänga dörrarna? Låt katten gå dit den vill! Katter är inte som hundar. Dessutom är katten sju år och att plötsligt få nya rutiner är inte okey nånstans. Stänga in katten i garderoben?

Det ni sysslar med kan jag jämställa med djurmisshandel. Och låt dörrarna stå öppna! Katter är inga sjusovare som hundar kan vara. De gillar att vandra omkring och ha lite koll och få sova varthelst de vill.

Annars föreslår jag att du faktiskt går upp klockan 6 på morgonen och släpper ut katten. Nånstans måste din bekvämlighet stryka på foten. Eller ge bort katten om den är så jävla störande!

• Anonym (what)

Men när går ni upp då?
    Du kan inte mena allvar när du funderar på att stänga in den stackars katten i en bur hela natten?

• Anonym (Kit kat)
    Anonym (va??) skrev 2017-04-18 12:45:19 följande:

I och med att ni stoppar in katten i bur finns inte tillgång till lådan om katten behöver. Eller mat/vatten. Och varför stänga dörrarna? Låt katten gå dit den vill! Katter är inte som hundar. Dessutom är katten sju år och att plötsligt få nya rutiner är inte okey nånstans. Stänga in katten i garderoben?

Det ni sysslar med kan jag jämställa med djurmisshandel. Och låt dörrarna stå öppna! Katter är inga sjusovare som hundar kan vara. De gillar att vandra omkring och ha lite koll och få sova varthelst de vill.

Annars föreslår jag att du faktiskt går upp klockan 6 på morgonen och släpper ut katten. Nånstans måste din bekvämlighet stryka på foten. Eller ge bort katten om den är så jävla störande!

Men vad är det du inte förstår? Om jag släpper ut katten i huset så river den ner saker och väcker min pappa så jag får inte ha den fritt i huset!

Det är ju precis det jag gör nu. Går upp klockan 6 på morgonen och släpper ut katten!!! Din attityd hjälper inte.
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (what) skrev 2017-04-18 12:45:31 följande:

Men när går ni upp då?

Du kan inte mena allvar när du funderar på att stänga in den stackars katten i en bur hela natten?

Jag är bara här på lov och helger och då går jag upp sent. Min familj går upp tidigt när de ska jobba och runt 9 när de inte jobbar.
  • Anonym (va??)
    Anonym (Kit kat) skrev 2017-04-18 12:52:21 följande:
    Jag är bara här på lov och helger och då går jag upp sent. Min familj går upp tidigt när de ska jobba och runt 9 när de inte jobbar.
    Eftersom det är DU som är på besök så får DU anpassa dig! Låt katten gå fritt i huset. Så enkelt är det faktiskt.
  • Anonym (Kit kat)

[quote=77603164][quote-nick]Anonym (va??) skrev 2017-04-18 12:54:01 följande:[/quote-nick]Eftersom det är DU som är på besök så får DU anpassa dig! Låt katten gå fritt i huset. Så enkelt är det faktiskt.[/

Har du lässvårigheter?!

JAG FÅR INTE LÅTA KATTEN GÅ FRITT I HUSET FÖR DEN VÄCKER MIN PAPPA DÅ!!!!!!!!!

• Anonym (Kit kat)
    Anonym (va??) skrev 2017-04-18 12:54:01 följande:

Eftersom det är DU som är på besök så får DU anpassa dig! Låt katten gå fritt i huset. Så enkelt är det faktiskt.

Har du lässvårigheter?

JAG FÅR INTE LÅTA KATTEN GÅ FRITT I HUSET FÖR DEN VÄCKER MIN PAPPA DÅ!!!!!!!!
  • Lahm1937

Självklart ska katten inte stängas in i en bur över natten! Den behöver få gå och äta och kissa/bajsa när den vill. Och varför kan inte du gå upp och släppa ut katten? Antingen får du göra det eller får ni väl installera en kattlucka? Skapa en trygg plats för katten. Vart tycker den om att sova? Skaffa ett katträd eller en bädd. Finns hur många olika varianter som helst.

Du får ursäkta men helt allvarligt låter det som du inte förstår kattens behov och det är faktiskt inte ok. Detta djuret ska bli omhändertaget och skyddat av dig! Inte bli instängd i en garderob för att ni inte orkar släppa ut den. Jag har dåligt samvete när min kisse behöver sitta i bur några timmar i bilen. Skulle aldrig drömma om att stänga in katten över natten, även om han ibland busar och stökar tidigt på morgonen. Katter är mest aktiva vid gryning och skymning. Kan man inte hantera detta är det bättre att låta katten bo hos någon som kan tillgodose dem behoven.

• Anonym (va??)
    Anonym (Kit kat) skrev 2017-04-18 12:58:57 följande:
    Har du lässvårigheter?

JAG FÅR INTE LÅTA KATTEN GÅ FRITT I HUSET FÖR DEN VÄCKER MIN PAPPA DÅ!!!!!!!!
    Hur gör katten när du INTE är hemma?
  • Kuddebarn
    Anonym (va??) skrev 2017-04-18 12:54:01 följande:

Men ts har ju skrivit flera gånger att hon inte får ha den fritt i huset. Det är ju pappan som bestämmer. Om han blir väckt av katten så är det bästa att den sover i garderoben och när den vaknar vid 6 tiden så går någon upp, ger den mat och släpper ut den.
Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??