Inlägg från: Anonym (isa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (isa)

Vars ska min katt sova på natten??

Anonym (Kit kat) skrev 2017-04-18 12:58:57 följande:

Har du lässvårigheter?

JAG FÅR INTE LÅTA KATTEN GÅ FRITT I HUSET FÖR DEN VÄCKER MIN PAPPA DÅ!!!!!!!!

Och då ska stackars katten sitta instängd i bur hela nätterna?!
  • Anonym (isa)
    Anonym (Kit kat) skrev 2017-04-18 13:05:38 följande:

Det är ju precis så jag gör!!! Men försöker se om det finns nån annan lösning.

Säg inte att du är samma ts som inte brydde dig om din katt när den skrek hjärtskärandes efter att du trampat den på svansen?!
  • Anonym (isa)
    Kuddebarn skrev 2017-04-18 14:25:11 följande:

Det är som sagt ett ickeproblem.

Att man enligt lag inte får hålla en katt inlåst i vare sig bur eller garderob är fakta.

Enda gången man får hålla en katt inlåst i bur är till och från veterinär alt till och från utställning.
  • Anonym (isa)
    Kuddebarn skrev 2017-04-18 14:31:54 följande:

Ge mig den faktan.

Det enda jag har läst om är bur.

Men ok, isåfall får katten sova med ts och släppas ut när den vill ut.

Kopierat från Jordbruksverkets sida om djurhållning gällande katter:

Burar: Katter får inte förvaras i burar annat än vid transporter och i samband med utställningar och tävlingar. Buren ska vara minst 0,5 meter lång, 0,3 meter bred och 0,35 meter hög.

Mer information om vad som gäller vid transport av katter finnas här.
  • Anonym (isa)
    Kuddebarn skrev 2017-04-18 14:42:23 följande:

Men det är ju bara om burar.

Det borde ju säga sig självt att katter inte får hållas inlåsta i garderober?

Eller ska Jordbruksverket verkligen behöva skriva ut det för att du ska förstå även det?
  • Anonym (isa)
    Kuddebarn skrev 2017-04-18 14:51:01 följande:

Om katten vill sova i garderoben, vilket denna vill, så är det ett ickeproblem, oavsett vad du säger. Det viktiga är att de släpper ut den när den vill ut, vilket de gör.

Att hålla en katt inlåst i en garderob är inget annat än djurplågeri, vilket ts säkert förstår innerst inne.

Att låta en katt frivilligt gå och lägga sig i en garderob, med dörren öppen är däremot inte djurplågeri.

Du verkar rätt så "knepig" som inte förstår skillnaden.
  • Anonym (isa)
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 14:03:22 följande:

Katten ska inte låsas in i en garderob!

Helt riktigt att den inte ska det!
  • Anonym (isa)
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 14:57:46 följande:

Nej. Finns det ingen annan lösning så kan man hålla katten inlåst i garderoben och släppa ut vid önskat behov. Det är inte djurplågeri. Däremot är det djurplågeri att inte släppa ut den när den vill ut.

Ts har fått många bra tips på andra lösningar, men valde istället att gå till angrepp mot dom som inte höll med om att det är okej att hålla den inlåst i bur eller garderob.
  • Anonym (isa)
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 14:59:39 följande:

Få höra ditt ultimata förslag på vart katten ska vara då. Inte fritt i huset för då väcker den pappan.

Varför kan den inte sova med ts och släppas ut vid önskat behov?

Den kan givetvis sova tillsammans med ts, dock inte inlåst i bur eller garderob.

Det går säkert att ordna med en rastgård åt den, som den själv kan gå ut och in i via katttlucka.
  • Anonym (isa)
    Katten Lilla skrev 2017-04-18 15:07:29 följande:

Ts gick inte till angrepp.

Ni valde dock att kalla henne dum i huvudet, korkad osv och det är angrepp och mobbning.

Jag har aldrig kallat ts för dum i huvudet, korkad osv.

Dock ställde jag frågan till ts om hon är samma person som startade en tråd om sin katt som skrek hjärtskärandes när den blev trampad på svansen av ts.
  • Anonym (isa)
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 15:25:36 följande:

Har du helt missat det eller är du för emot ts för att erkänna att det fanns folk som hoppade på henne?

Kan man inte diskutera utan att hoppa på andra så ska man inte diskutera!

Fast TS har ju själv fräst ganska så duktigt i tråden åt dom som inte håller med om att det är en lösning att hålla katten instängd i bur/i garderob.
  • Anonym (isa)
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 15:29:03 följande:

Hon har i alla fall inte kommit med påhopp till skillnad från vissa andra.

På gränsen i varje fall, utöver att ha varit med och bidragit till osämjan som uppstod.
  • Anonym (isa)
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 15:35:03 följande:

Fast om man ska tänka så så har alla varit med och bidragit till osämjan. Även du.

Är det ok att kalla folk dumma i huvudet och korkad?

Jag har varken kallat folk för dum i huvudet eller korkad.

Ts började fräsa åt folk i tråden, redan i inlägget #6 i tråden, när ingen ens hade gjort något påhopp på ts.
  • Anonym (isa)
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 15:39:03 följande:

Nej, men jag frågade om det är ok enligt dig?

Ja, för att folk svarade surt och tvärt? Helt förståeligt. Som sagt så är det grundläggande att man har en god ton när man ger sig in i en diskussion.

Vidare så kallade Påven Johanna folk för dum i huvudet osv. DET är påhopp.

Det är varken okej att kalla folk för dumma i huvudet/korkade eller att fräsa åt folk för att de inte håller med en.
  • Anonym (isa)
    Katten Lilla skrev 2017-04-18 15:36:03 följande:

Du har också varit med och bidragit till den...

Inte ens i närheten av vad ts, Påven Johanna II och någon till har gjort.

Jag har framfört min åsikt att det är djurplågeri att hålla katten instängd i bur/garderob samt gett förslag på lösning.
  • Anonym (isa)
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 15:20:16 följande:

Vissa människor ska helt enkelt inte ha husdjur.

Håller med igen!
  • Anonym (isa)
    Katten Lilla skrev 2017-04-18 15:45:26 följande:

Vad har du gett för förslag? Det fanns några få personer som kom med förslag som att skaffa en kattlucka och att aktivera katten innan läggdags och dessa personer skrev inget annat. Enligt mig så har din ton inte varit så mycket bättre än någon annans.

Jag har gett förslag på rastgård som katten kan gå ut och in i via katttlucka!

Jag har även klistrat in text från Jordbruksverkets sida där det framgår att det bryter mot lagen att hålla katt instängd i trångt utrymme, för utom transport till och från veterinär, till och från utställning osv. ?
  • Anonym (isa)
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 15:58:57 följande:

Och vem här har haft en bra attityd då? Inte då du iaf

Hon har ju bidragit med bättre attityd än Kuddebarn, som svarade en skribent i tråden med "skrattar dig rakt i ansiktet" samt har diskuterat öppet i tråden om anmälningar av inlägg i tråden.
  • Anonym (isa)
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 16:14:58 följande:

Och jag är inte samma person som någon annan här i tråden heller. Så var vänlig och påstå inte saker som ni inte vet nåt om.

Och vart har jag påstått att du är samma person som någon annan här i tråden?

Citera gärna det inlägget (om du kan?)
  • Anonym (isa)
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 17:15:10 följande:

Det är knappast att bo i en garderob om man sover där under natten och släpps ut när man vill.

Fast man får enligt lag överhuvudtaget hålla en katt instängd i en garderob.

Om katten går in där frivilligt och att den själv kan gå ut när den vill är det däremot okej.
Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??