Tråden för HSP-personer
Jag låg på 59 på testet, jag har autism (på papper) HSP känns som Asperger light, jag tror en del HSP personer skulle få en NPF diagnos om de gjorde en utredning.
Jag låg på 59 på testet, jag har autism (på papper) HSP känns som Asperger light, jag tror en del HSP personer skulle få en NPF diagnos om de gjorde en utredning.
Nej. Det är verkligen inte asperger light. Huvudsymtomet på alla former av autism är en stor svårighet att förstå andra människor och kunna kommunicera smidigt.
Hsp är precis tvärtom. Hsp och asperger är två ytterligheter på varsin del av skalan.
Känslighet är inte ens ett kriterie man måste uppfylla för att ha asperger.
Vidare var inte 59 ett högt resultat.
Man kan vara känslig för ljus tex utan att vara hsp men att vara hsp handlar framförallt om att kunna läsa av andra människor mycket snabbt.
Har man asperger har man så svårt med just det att det klassas som ett funktionshinder...
Men då missförstår ju du alltihop. Det är milsvid skillnad och det säger också forskaren som är den som lanserat "hsp". Att det är varandras raka motsatser. Det är det här som gör att jag inte är intresserad av att "leta upp andra hsp på internet" eftersom man då måste diskutera med folk som inte begriper vad det är.
De flesta av mina vänner är känsliga och jag ser dom ju direkt i nya grupper ändå. Behöver aldrig diskutera "hsp" med någon, har inget behov av det.