• Anonym (...)

Tråden för HSP-personer

Jag har vetat hela mitt liv, alla lärare/dagispersonal/släktingar har påpekat det.

Fick högsta möjliga poäng på testet som finns i boken "Den högkänsliga människan".

Jag känner dock inget behov av att hitta fler "som jag" eftersom jag märker det på folk och då gärna pratar med dom.

På nätet finns det en hel del som kallar sig "hsp" men enligt mig mest verkar leta efter en identitet eller egentligen har en diagnos och inte är speciellt högkänsliga.

• Anonym (...)
    Anonym (Stina) skrev 2017-07-01 15:39:15 följande:

Jag låg på 59 på testet, jag har autism (på papper) HSP känns som Asperger light, jag tror en del HSP personer skulle få en NPF diagnos om de gjorde en utredning.

Nej. Det är verkligen inte asperger light. Huvudsymtomet på alla former av autism är en stor svårighet att förstå andra människor och kunna kommunicera smidigt.

Hsp är precis tvärtom. Hsp och asperger är två ytterligheter på varsin del av skalan.

Känslighet är inte ens ett kriterie man måste uppfylla för att ha asperger.

Vidare var inte 59 ett högt resultat.

Man kan vara känslig för ljus tex utan att vara hsp men att vara hsp handlar framförallt om att kunna läsa av andra människor mycket snabbt.

Har man asperger har man så svårt med just det att det klassas som ett funktionshinder...
  • Anonym (...)
    Aniiee skrev 2017-09-20 15:24:15 följande:

Nä, det stämmer inte riktigt. "Huvudsymptom" och "stor svårighet" är en gigantisk överdrift, eftersom det är betygskriterium som man faktiskt inte behöver uppfylla alls för en aspergerdiagnos. 

Du har fel. Det finns ingen som har asperger som inte har svårt att läsa av andra människor och det sociala samspelet. Det finns inte heller en enda människa som efter utredning fått diagnosen asperger pga hög känslighet och lätthet att läsa av andra människor...
  • Anonym (...)
    Anonym (Stina) skrev 2017-09-20 13:23:31 följande:

Jag tycker det är väldigt likt, båda är väldigt känsliga för sinnesuttryck, blir lätt trötta av att umgås med människor, har svårt för folksamlingar (mingel och dylikt) Känsligheten för sinnesuttryck är ett kriterie för Autismspektrumtillstånd i DSM.

De flesta som jag har sett som har HSP kan inte uttrycka sig smidigt, tvärtom blir de så överväldigade av alla uttryck och känslor att de drar sig undan. För vissa (inte alla) blir HSP ett funktionsnedsättning också då de inte kan ta vilket jobb som helst, inte fungerar normalt i sociala sammanhang och behöver väldigt mycket återhämtning, ibland så mycket att de inte kan jobba heltid eller att andra saker blir lidande.

Men då missförstår ju du alltihop. Det är milsvid skillnad och det säger också forskaren som är den som lanserat "hsp". Att det är varandras raka motsatser. Det är det här som gör att jag inte är intresserad av att "leta upp andra hsp på internet" eftersom man då måste diskutera med folk som inte begriper vad det är.

De flesta av mina vänner är känsliga och jag ser dom ju direkt i nya grupper ändå. Behöver aldrig diskutera "hsp" med någon, har inget behov av det.
Svar på tråden Tråden för HSP-personer