Tråden för HSP-personer
Gjorde nyss testet och fick 116 poäng. Inte så förvånande eftersom jag länge misstänkt att jag är HSP-person. Känner igen mig i det mesta men skulle nog säga att det som är mest utmärkande för mig är:
- Blir uttröttad av att befinna mig i sociala sammanhang där det finns många personer som jag inte känner, hög ljudvolym och många intryck. Undviker därför sådana situationer eller orkar bara med att stanna en kort stund.
- Påverkas mycket av andra människors sinnesstämningar och kan känna andra människor sorg väldigt starkt.
- Är känslosam och gråter lätt (både av glädje och sorg).
- Blir starkt berörd av musik och vacker natur (jag kan känna mig som väldens lyckligaste människa och gråta några tårar när jag står på toppen av ett berg medan andra bara konstaterar "Det här var väl fint, nu går vi ner.".
- Har lätt att läsa av hur andra mår och kan snabbt se om någon tar illa upp av det som sagts.
- Oroar mig ofta och överanalyserar saker.
- Tänker oftast noggrant igenom alla beslut jag ska ta.
- Är mycket beroende av mina mat/sömn-rutiner. Fungerar inte om jag är trött eller hungrig.
- Känner väldigt starkt i relationer och strävar efter djupa relationer, är väldigt ointresserad av att ha många bekanta som man mest kallpratar med.