• Anx123456

första barnet!

Jag är snart 18 och inte för att jag planerar att skaffa familj nu så är det något jag alltid har och kommer vilja ha. Såå jag har ett konto där jag stoppar in pengar lite då och då. Som ett sparkonto för framtida barn ungefär. Nu till min fråga. Ni som har barn och minns, hur mycket kostade det första året+ graviditet (då man köper vagn, kläder, bilbarnstol osv)
    Hade varit ångestbefriande om jag hade haft en summa som mål!

• Svar på tråden första barnet!
  • mammaochblivandemamma
    Anx123456 skrev 2017-04-19 07:09:41 följande:

Jag är snart 18 och inte för att jag planerar att skaffa familj nu så är det något jag alltid har och kommer vilja ha. Såå jag har ett konto där jag stoppar in pengar lite då och då. Som ett sparkonto för framtida barn ungefär. Nu till min fråga. Ni som har barn och minns, hur mycket kostade det första året+ graviditet (då man köper vagn, kläder, bilbarnstol osv)

Hade varit ångestbefriande om jag hade haft en summa som mål!

Jättesvårt att säga en exakt summa beror lite på om man planerar att köpa allt nytt eller något begagnat etc. Finns många idag som väljer att köpa begagnat och självklart blir det då lite billigare. Vi valde att köpa allt nytt men det är helt individuellt men vi la runt 25000-30000 ungefär kommer som sagt inte ihåg exakt men någonstans däremellan landade det
  • Julliussan

Såhär kostade vårt:

Vagn 2000kr

Säng 600kr

Kläder, ärvde allt = gratis

Bärsjal 450kr

Bärsele 500kr

Babyskydd till bilen 750kr (tror jag, vi hyrde)

Det var sex år sedan. Första året är ett litet barn väldigt billigt i drift om det är friskt. Det som kostar är föräldrarnas förlorade arbetsinkomst. Jag var dessutom sjukskriven under stora delar av graviditeten.

Det är senare i livet barnen börjar kosta pengar. Tex sliter 7-åringar kläder i rätt bra fart. 10-åringen vill kanske spela trummor och hockey. Tonåringen behöver en moped mm. De äter mer och mer också med åren, och kräver eget rum, tv-spel och hej fadderuttan.

Du är så klok som tänker spara! Lycka till!

• mammaochblivandemamma

Håller också med om att det är väldigt klokt att spara undan lite pengar för m,an vet att det kommer att kosta en hel del med de första grejerna. Så gjorde vi också och hade lyckats spara ihop till nästan allt när sonen tittade ut så det påverkade aldrig oss negativt på ekeonomin dvs att vi inte behövde lägga ut så mycket pengar direkt utan att vi kunde ta från ett sparkonto som vi lyckats bygga upp genom att spara undan några hundra kr varje månad istället. Klokt val!

• Linnis92

For mig såg det ut ungefär såhär

Barnvagn 3000 - begagnad

Spjälsäng 500 - begagnad

Babysitter 400 - begagnad

Bärsele 400 - begagnad

Babygym 400 - nytt

Babyskydd till bilen 1700 - nytt

Babynest 300 - nytt

Skötbord 1500 - nytt

Kläder köper jag för ungefär 2000-2500 varje gång det behövs en ny storlek. Det köper jag alltid nytt. Och ny storlek har min behövt ungefär varannan/vartredje månad fram tills 1,5 år. Sen tillkommer ytterkläder på någon 1000lapp inför varje säsong.

Sen har jag kanske lagt 3000-5000 på smågrejer och förbrukningsvaror, nappflaskor, nappar, apotek (snorsug, filter till snorsug, alvedon, hudkräm, babyolja)

Sen, tillkommer ju blöjor, tvättlappar. Ev ersättning om man inte ammar. När barnet blir äldre så ev. Välling/gröt, barnmatsburkar om man vill det. Första året är ganska kostsamt.

• MeandHim

Många vill ha allt nytt, då blir det dyrt.
    Räkna med minst 10.000:- för en vagn
    Babyskydd från 2000:-
    (Dom man hyr är tyvärr inte så bra)
    Babygym ca 700:-
    Babysitter från 300:-
    Bärsele ca 1100:- långt ifrån alla som vill ha det.
    Finns mkt som är ganska onödigt dessutom.
    Säng kan ju va bra, finns på Ikea för 700:- kanske?
    Smart att du tänker framåt :)

• EpicNurse

Och vårt kostade:

Barnvagn 12.000kr

Tillbehör till barnvagn (adaptrar, regnskydd, myggnät osv) 1000kr

Säng 1.500kr begagnad

Täcke/kudde/lakan 1.000kr

Åkpåse 1.200kr

Babyskydd+bas 3.600kr

Bärsele fick vi men den kostade 1.200kr

Babygym fick vi, 300kr

Babynest 450kr

Flaskor 4 st 110kr styck

Babysitter fick vi, 400kr

Sen alla smågrejer och förbrukningsvaror är ju nån tusing i månaden!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Carambolan

Till första barnet la vi typ 8000 på vagn, 1500 på babyskydd, 1300 på bärsele, 800 på skötbord... Kläder fick vi ärva allt vi behövde. Dyrast av allt var att gå ner i lön eftersom vi ville vara hemma länge, så vi levde i praktiken på bara en full lön under 2,5 år.

MEN... Även om jag tycker att det är jättebra att du tänker framåt så vill jag säga att om familj inte är på kartan än på några år så kanske du ska fokusera på dig själv mer än på dina framtida barn. Jag tänker att 20 000 kr är en halv förmögenhet när man är nästan 18-åring, men om några år när du har utbildning, jobb och dessutom partner med jobb är det förhoppningsvis småpengar. Slit inte häcken av dig nu för att spara till saker som du ändå kommer ha råd att köpa när som helst när den dagen kommer.

• SnuttiTuttan

Jag hoppar in i den här tråden här. Jag fick bekräftat missfall i v 12 (feb) men förmodligen har det skett redan i v 7 fick blödningar och blödde smått i ca 4 veckor varje dag. När jag pratade med gyn sa de att jag förmodligen fått ut allt eftersom jag blött så pass länge. Men de gjorde inget ul för att Bekräfta det. Min mens kom igång redan månaden efter. Men jag är fortfarande lite öm i eller runt ena äggstocken. Jag har pratat med gyn om det flera gånger och de säger att det kan bero på att äl är påväg att komma. Varje gång jag ringt har de sagt det. Nu vill ju jag och min kille försöka skaffa barn igen. Men vet ju inte om jag har fått äl än. Nu väntar jag på mensen som ska komma inom några dagar. 1-3 dagar förväntar jag mig mens. Sen vet jag ju inte när jag har ägglossning är så dålig på sånt

• nnnnnnnn
    Anx123456 skrev 2017-04-19 07:09:41 följande:
    Jag är snart 18 och inte för att jag planerar att skaffa familj nu så är det något jag alltid har och kommer vilja ha. Såå jag har ett konto där jag stoppar in pengar lite då och då. Som ett sparkonto för framtida barn ungefär. Nu till min fråga. Ni som har barn och minns, hur mycket kostade det första året+ graviditet (då man köper vagn, kläder, bilbarnstol osv) Hade varit ångestbefriande om jag hade haft en summa som mål!
    Gravidkläder ca 1000 kr, här kunde man köpt för hur mycket som helst men jag fick en hel del av vänner, så jag köpte mest underkläder och några byxor.
    Sjukskriven pga illamående, foglossning mm. Kostade inkomstbortfall och att jag inte kunde spara mer inför barnets födelse. "Kostnad" dvs förväntade inkomster som uteblev - ca 30 000 kr.
    Spjälsäng - 250 kr beg.
    Barnvagn - 1500 kr beg.
    Skötväska mm ca 500 kr
    Babywatch ca 750 kr
    Babyskydd ca 1000 kr beg
    Skötbord ca 200 kr beg.
    Sängkläder mm ca 350 kr
    Kläder - fick massor men köpte några plagg för kanske 300 kr
    Så blandade barngrejor ca 5000 kr totalt.
    Att leva på första året - 216 000 kr

Så sammanlagt ca 250 000 kr för graviditet + första året.
Svar på tråden första barnet!