Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Gravid 47 år!

Hmmm.... knepigt läge. Är du frisk? Har du ork? Om 15 år är du 62. Jag tänker att här skulle jag vara självisk och faktiskt göra en abort. Jag är 60. När jag var 47 var jag kärnfrisk. Sen dess har jag fått både reumatisk värk samt genomgått cancer med allt vad det innebär. Ser jag bakåt skulle jag nog inte orkat med ett barn till. Även om man är frisk så är ju det där med nätterna, att nästan aldrig få sova ut riktigt. Blöjbarn. Hämta och lämna på dagis. Dina egna barn kommer i och för sig vara stora och kan ställa upp och hjälpa till massor. Men kommer de palla det? De kommer ju ha sitt eget.

Vilket dilemma!

• Birgitta02
    Wilhelmina skrev 2017-04-19 11:37:41 följande:
    Ja, det är ett fruktansvärt jobbigt dilemma. Nu är jag frisk. Nu har jag ork. Men jag vet ju inte hur det blir i framtiden. Risken är att jag bara ser den söta bebisen och inte hur det är om 15 år. Tänker abort, men hur ska jag klara av det.
    DEN är svår :(. Det finns ett litet aber här också: den lilla kommer bli fruktansvärt bortskämd! :). Och faktum är att om du skulle tackla av så har du ju friska barn som kan hoppa in och hjälpa till. Så det är ju ett stort plus. Det är inget du kan kräva i och för sig. Det är DU som valt baby i så fall, och eventuell hjälp får ju ses som en bonus.

Ja du. Jag är glad att jag slapp välja. Men jag hade nog gjort abort. Vid 47 hade jag en 18-åring och en 20-åring. Och hade aldrig i livet orkat börja om.
  • Birgitta02
    Wilhelmina skrev 2017-04-19 11:49:00 följande:
    Ja, jag vill ha mitt liv i perspektiv. Se att jag valde rätt i efterhand. Tack för dina synpunkter. Det känns ju verkligen som att börja om. Och ensamt blir det.
    Och hur ska man kunna göra saker som familj när man har en liten som inte kan vara med på allt.
    OM du väljer att behålla så behöver det inte vara negativt. Som "Ingrediensen" skrev ovan så är du inte ensam. Och en liten baby kan följa med på det mesta. Det kräver bara mer planering. Och babyn växer ju och blir stor.

Jag skulle nog satt mer ner att skriva en lista om fördelar och nackdelar. Sen är ju en baby inte en katastrof. Det är ett pyre som lever och växer med er och syskonen. Även om de inte har så mycket gemensamt babyn och syskonen, så kommer de ju finnas där som trygghet. Det kommer under en lång tid framöver alltid finnas ett knä att krypa upp till och en famn att krypa in i. Där kommer finnas massor av kärlek. :)
  • Birgitta02
    Wilhelmina skrev 2017-04-19 11:57:39 följande:
    Å, jag gråter när du skriver så. En liten som kryper upp i knät på de stora, det är ju det jag ser framför mig. Hur ska jag kunna göra abort??
    Du kommer fixa detta! Kan ju bli riktigt mysigt ju, även om det även blir jobbigt :)
  • Birgitta02
    Wilhelmina skrev 2017-04-19 12:09:21 följande:
    Jo, så har jag tänkt. Men varför kom den inte då. Jag fick missfall i vecka 11 och hamnade på sjukhus och var så ledsen efteråt. Nu har det gått 4 år.
    Om jag behåller blir det så jobbigt med alla kommentarer. De kommer tycka vi är oansvariga och galna. Och min man kommer vara 55. Han kommer vara 70 år när barnet är 15. Det är ju galet! Helt galet!!
    Min syster var 42 och hennes make 52! Gick jättebra :) Och det handlar inte om ålder, det handlar om ert engageman. Och ni har tre ungar som kommer älska den lilla! Min bästa kompis mamma lämnade och hämtade sina fem barnbarn varje dag i många år på dagis. Och var dessutom dagmamma när nån av barnbarnen var krassliga. Ända upp i 80-årsåldern! Hon avled nyss 98 år gammal. Pigg ända till sista året :). DET HANDLAR INTE OM ÅLDER.

Och skit i vad folk säger. Gå efter vad du och din man vill. Men se till att ha ett långt långt snack med barnen. Och ta hänsyn till vad dom vill. Nu är det bara celler i livmodern och då GÅR det att ta beslut. Värre om 4-5 veckor.
  • Birgitta02
    Wilhelmina skrev 2017-04-19 12:54:46 följande:
    Tack för engagemang! Vi ska fundera några varv till. Jag ska boka tid hos min gynekolog nu. Men ska vi verkligen prata med barnen innan? Jag är tveksam. Då ska de kanske känna ansvar för om jag gör abort eller inte. Stora beslut för barn.
    Sant. Så klok du är Solig
  • Birgitta02
    gamlapappan skrev 2017-04-19 14:40:28 följande:
    Jag har läst rätt mycket tidningsartiklar om "äldre" föräldrar och det jag ofta ser är att man kommenterar att man ofta upplever det som en fördel att vara lite äldre, man har mer livserfarenhet, man grips inte lika lätt av panik (t.ex. när barnen blir sjuka) utan tar det lite lugnare, man har ofta bättre ekonomiska förutsättningar, man har ofta klarat av en massa "måsten" i livet (bygga hus, bilda familj, karriär, resor, satsa på sig själv) och kan satsa helhjärtat på sitt/sina barn. Hur underligt det än kan låta så tror jag ofta att "äldre" föräldrar har mer tid för sina barn än "yngre".
    Håller HELT med dig!
  • Birgitta02
    bfaigusti17 skrev 2017-04-20 14:30:43 följande:
    Jag tycker du ska tänka på barnet i första hand. För oavsett vad kommer barnet att älska er föräldrar och att då redan i 15-årsåldern ha föräldrar på 62(?) och 70 år kommer bli oerhört psykiskt påfrestande för barnet. Att ständigt oroas över hur ni mår, hur länge det dröjer innan han/hon kommer få ta hand om er på hemmet och hur många fler år han/hon kommer få ha kvar er i livet. Han/hon kommer säkert inte reflektera över era åldrar de första 10 åren, men tänk lite längre än så. Hade du velat ha föräldrar i pensionsåldern innan du ens börjat gymnasiet? Hade du velat se dina föräldrar bli "gaggiga" redan när du tar studenten?
    Det där stämmer inte alls. Min systerdotter är 20 och pappan är 72. Han är pigg som få och springer fortfarande ute och orienterar i nationella tävlingar. Modern är 62. Inte heller hon har minsta krämpa och otroligt frisk. Åldern är faktiskt bara en siffra.
  • Birgitta02
    VourinVour skrev 2017-04-20 14:37:01 följande:
    Abort. För många genetiska fel. Kvinnor över 30 bör vara tveksamma. Du är 47.
    Kvinnor över 30? ??????
  • Birgitta02

Wilhelmina. Hur har det gått för dig? Har ni kommit till beslut?

Svar på tråden Gravid 47 år!