Inlägg från: Wilhelmina |Visa alla inlägg
  • Wilhelmina

Gravid 47 år!

Hej,
    vet inte hur jag ska göra! Upptäckte igår att jag är gravid 47 år gammal. Bara v 5 men ändå. Vi har redan tre barn, 16, 13 och 9 år. Jag får panik över att det blivit så här. Men samtidigt snurrar tankarna. För några år sedan ville vi ha en till, men fick bara missfall. Åren har gått och jag hade gett upp tanken. Samtidigt har vi inte skyddats oss. Ja, dumt, vi vet ju hur barn blir till... 
    Jag älskar ju små bebisar, men kommer bli väldigt ensam i den här situationen. Alla våra vänner är ju klara med barn för länge sen. Min man är så flexibel, han tycker jag får bestämma... Hade jag varit 43 så kanske det hade varit ett lättare beslut att behålla.
    Om vi behåller blir det ett väldigt stort glapp till de andra barnen. Hur ska jag hinna med dem alla? Samtidigt tror jag de skulle älska ett litet syskon. Men jag är så gammal! Vi kommer vara 48 och 55 när bebisen kommer till jul. Och risken för skador och komplikationer. Visserligen stark och vältränad och kärnfrisk. 
    Jag får panik över vad alla ska tycka och tänka. Hur ska livet bli?
    Jag vet inte hur jag ska resonera.

• Svar på tråden Gravid 47 år!
  • Wilhelmina

Ja, det är ett fruktansvärt jobbigt dilemma. Nu är jag frisk. Nu har jag ork. Men jag vet ju inte hur det blir i framtiden. Risken är att jag bara ser den söta bebisen och inte hur det är om 15 år. Tänker abort, men hur ska jag klara av det.

• Wilhelmina

Ja, jag vill ha mitt liv i perspektiv. Se att jag valde rätt i efterhand. Tack för dina synpunkter. Det känns ju verkligen som att börja om. Och ensamt blir det.
    Och hur ska man kunna göra saker som familj när man har en liten som inte kan vara med på allt.

• Wilhelmina

Så tänker jag också... Att det vore roligt för oss alla. Men hur ska jag veta vad som är rätt. Jag vacklar. Kan inte naturen bestämma åt mig...

• Wilhelmina

Å, jag gråter när du skriver så. En liten som kryper upp i knät på de stora, det är ju det jag ser framför mig. Hur ska jag kunna göra abort??

• Wilhelmina

Jo, så har jag tänkt. Men varför kom den inte då. Jag fick missfall i vecka 11 och hamnade på sjukhus och var så ledsen efteråt. Nu har det gått 4 år.
    Om jag behåller blir det så jobbigt med alla kommentarer. De kommer tycka vi är oansvariga och galna. Och min man kommer vara 55. Han kommer vara 70 år när barnet är 15. Det är ju galet! Helt galet!!

• Wilhelmina

Tack för engagemang! Vi ska fundera några varv till. Jag ska boka tid hos min gynekolog nu. Men ska vi verkligen prata med barnen innan? Jag är tveksam. Då ska de kanske känna ansvar för om jag gör abort eller inte. Stora beslut för barn.

• Wilhelmina
    gamlapappan skrev 2017-04-19 12:58:06 följande:
    Jag tycker inte du ska haka upp dig på åldern. 47 år respektive 55 år är ingen ålder idag. Medellivslängden har ökat och du och din man har många, många, många år kvar att leva.

Jag läste precis den här artikeln om konstnären Hans Lindberg som var 71 år när han blev pappa.

http://www.smt.se/article/grattis-pa-fars-dag/

I dagarna fyller han 89 år och hans dotter 18 år. Hon tar studenten nu i juni.

Jag är säker på att du och din man kommer att kunna ta hand om ert barn tills dess det är vuxet och därefter har ni många härliga år som pensionärer när ni kan njuta av livet och av era barnbarn. Dessutom kommer ert barn att ha tre äldre syskon som det har hjälp och stöd av!!!

Jag tänker också på alla som kämpar, kämpar och kämpar för att bli gravida efter 40. Jag skulle aldrig missa chansen att behålla barnet nu när storken byggt bo hos er!
    Hej gamla pappan, ser att du är lika gammal som min man och har en tvååring och en ettåring. Men mamman kanske är yngre än jag? Har du fått kommentarer om din ålder?

Tack för artikeln, roligt att läsa!
    Jag skulle vilja höra hur alla tänker efteråt när de skaffat barn sent. Hur livet är i 60-årsåldern...
  • Wilhelmina
    äldreochklokare skrev 2017-04-19 15:44:34 följande:

Nämn i af inget för de andra barnen innan ni vet hur det blir.  Det är så tidigt än.

Å berätta! Hur gick det sen? Har du barn sen tidigare? Hur var reaktionerna från omgivningen? Jag vill så gärna veta hur allt blir i backspegeln...
  • Wilhelmina
    Jag är bara jag skrev 2017-04-19 15:36:38 följande:

Jag fick barn som 47 nästan 48-åring och det har gått jättebra! Glad 

Å berätta! Hur gick det sen? Har du barn sen tidigare? Hur var reaktionerna från omgivningen? Jag vill så gärna veta hur allt blir i backspegeln...
Svar på tråden Gravid 47 år!