Inlägg från: gamlapappan |Visa alla inlägg
  • gamlapappan

Gravid 47 år!

Wilhelmina skrev 2017-04-19 12:09:21 följande:

Jo, så har jag tänkt. Men varför kom den inte då. Jag fick missfall i vecka 11 och hamnade på sjukhus och var så ledsen efteråt. Nu har det gått 4 år.
    Om jag behåller blir det så jobbigt med alla kommentarer. De kommer tycka vi är oansvariga och galna. Och min man kommer vara 55. Han kommer vara 70 år när barnet är 15. Det är ju galet! Helt galet!!

Jag tycker inte du ska haka upp dig på åldern. 47 år respektive 55 år är ingen ålder idag. Medellivslängden har ökat och du och din man har många, många, många år kvar att leva.

Jag läste precis den här artikeln om konstnären Hans Lindberg som var 71 år när han blev pappa.

http://www.smt.se/article/grattis-pa-fars-dag/

I dagarna fyller han 89 år och hans dotter 18 år. Hon tar studenten nu i juni.

Jag är säker på att du och din man kommer att kunna ta hand om ert barn tills dess det är vuxet och därefter har ni många härliga år som pensionärer när ni kan njuta av livet och av era barnbarn. Dessutom kommer ert barn att ha tre äldre syskon som det har hjälp och stöd av!!!

Jag tänker också på alla som kämpar, kämpar och kämpar för att bli gravida efter 40. Jag skulle aldrig missa chansen att behålla barnet nu när storken byggt bo hos er!
  • gamlapappan

Nej, jag har aldrig fått någon kommentar om min ålder. Kanske beror det på att jag haft turen att se rätt ung ut. Här på familjeliv läser jag rätt ofta kommentarer om ålder och det verkar som om många yngre tror att jag man tar sig fram med rullator när man är i 50-årsåldern.

Hemma har vi en som är 8 år, en 7 år en som snart är 3 år och en som snart är 1,5 år. Visst är det jobbigt att ta hand om små barn, särskilt att bli väckt på nätterna, men jag upplever inte att det är jobbigare nu än när jag var runt 30 år. Jag upplever mig väldigt motiverad och glad för mina barn.

Visst oroar jag mig ibland för olika saker "tänk om jag blir sjuk", "tänk om jag inte orkar", "tänk om jag blir arbetslös", men på det hela taget ser jag positivt på livet och trivs väldigt bra med att vara småbarnsförälder.

Ja, mamman är yngre men på det hela taget tycker jag inte att åldern spelar någon roll alls.

Jag har läst rätt mycket tidningsartiklar om "äldre" föräldrar och det jag ofta ser är att man kommenterar att man ofta upplever det som en fördel att vara lite äldre, man har mer livserfarenhet, man grips inte lika lätt av panik (t.ex. när barnen blir sjuka) utan tar det lite lugnare, man har ofta bättre ekonomiska förutsättningar, man har ofta klarat av en massa "måsten" i livet (bygga hus, bilda familj, karriär, resor, satsa på sig själv) och kan satsa helhjärtat på sitt/sina barn. Hur underligt det än kan låta så tror jag ofta att "äldre" föräldrar har mer tid för sina barn än "yngre".

• gamlapappan

Jag vet inte om det hjälper dig i beslutet, men jag såg en gång en undersökning på hur vanligt det var att man fött ett barn och ångrade sig i efterhand. Det visade sig vara extremt ovanligt. Mindre än 1 % ångrar sitt beslut att föda ett barn när det väl är fött.

Så även om du känner dig nojig nu kan du vara trygg med att om du väljer att behålla barnet kommer du att känna dig nöjd med ditt beslut i efterhand.

• gamlapappan
    VourinVour skrev 2017-04-20 14:37:01 följande:

Abort. För många genetiska fel. Kvinnor över 30 bör vara tveksamma. Du är 47.

Risken att få ett sjukt barn är väldigt liten oavsett ålder. Det är sant att den är lite, lite förhöjd för riktigt unga mammor och riktigt gamla mammor, men ändå väldigt liten. 
Svar på tråden Gravid 47 år!