Inlägg från: kaktuslime |Visa alla inlägg
  • kaktuslime

Säng till bebis?

Hur har ni nyblivna föräldrar gjort/tänkt?

Jag har hela tiden planerat att vi ska köpa en spjälsäng som bebis ska få sova i från dag ett. Jag har också tänkt att man kan komplettera med ett babynest om sängen känns för stor.

Denna säng har jag tänkt att barnet kan sova i tills att det är dags att byta till en växasäng.

Detta ställer sig dock svärmor helt emot! Hon blev så upprörd när jag tackade nej till att övertala en gammal vagga från tidigt 70-tal som mannen och hans syskon sovit i första tiden. Enligt svärmor MÅSTE bebisen först sova i vagga, för att sedan övergå till spjälsäng.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Säng till bebis?
  • kaktuslime
    Sally Cinnamon skrev 2017-04-19 12:02:01 följande:

Haha, nix, man måste inte sova i vagga. Kan svärmor ha vaggan hos sig så kan bebisen ta en sovstund där om ni hälsar på, om svärmor tycker det är mysigt och viktigt?

Jo, så sa jag också, men det var icke populärt.

Förhoppningsvis lugnar hon ner sig snart, och inser att det är jag och min man som bestämmer.

Jag ville mest bara höra hur ni andra planerat.
  • kaktuslime
    Alexi skrev 2017-04-19 17:52:18 följande:

Men Ts. Man kan ju också välja att inte vara en bitch gentemot svärmor och förolämpa hennes släktvagga. Kan ju vara bra att fundera på.

Sen kan jag tillägga att jag tycker en vagga är en vettigare produkt än en växasäng, aldrig fattat varför man har växasängar om man inte är extremt trångbodd.

Vem har sagt att någon varit bitchig mot någon?

Varken jag eller maken vill ha vaggan, därför tackade ja vänligt nej till vaggan.
  • kaktuslime
    Alexi skrev 2017-04-19 21:24:44 följande:

Nej jag vet ju förstås inte hur du lät. Men enligt din ts blev ju svärmor väldigt upprörd, jag kan tänka mig att du inte avfärdat på samma sätt om det varit en vagga som du och dina syskon sovit i och du verkar fokusera på rätt eller fel.

Självklart måste en bebis inte sova i en vagga. Men OM du är mån om relationen till svärmor och vill göra henne glad så kanske du ska hitta ett sätt att använda vaggan, tex i något annat rum eller så för dagtid. Eller ha både den och spjälsäng, vaggan är ju bara första månaden, typ.

Tyvärr blir svärmor upprörd över allt som inte går hennes väg. Hon är sån av naturen. När vi köpte hus, min man och jag, skulle vi riva en vägg och renovera. Vi hade pratat med snickaren och kommit överens om bästa lösningen. Svärmor lade sig i, hade en annan åsikt och blev sjukt arg när vi sa att det inte var möjligt och att vi nu bestämt oss för att göra på detta vis. Hon är som sagt sån..

Vi har även tackat nej till ärvda barnsäkerhet från min familj, för att vi varit överens om att det inte är något vi vill ha. Inga sura miner från min mamma.

Men nu var det inte detta diskussionen skulle handla om. Jag tackar för allas svar och åsikter. Jag och min man fortsätter som planerat.
Svar på tråden Säng till bebis?