• kaktuslime

    Säng till bebis?

    Hur har ni nyblivna föräldrar gjort/tänkt?

    Jag har hela tiden planerat att vi ska köpa en spjälsäng som bebis ska få sova i från dag ett. Jag har också tänkt att man kan komplettera med ett babynest om sängen känns för stor.

    Denna säng har jag tänkt att barnet kan sova i tills att det är dags att byta till en växasäng.

    Detta ställer sig dock svärmor helt emot! Hon blev så upprörd när jag tackade nej till att övertala en gammal vagga från tidigt 70-tal som mannen och hans syskon sovit i första tiden. Enligt svärmor MÅSTE bebisen först sova i vagga, för att sedan övergå till spjälsäng.

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Säng till bebis?
  • Crazzy

    Låter mer som en fixidé från din svärmor, jag har aldrig hört talas om att man "måste" ha vagga först.

    Vi kommer ha babynest i sängen tills vi känner oss redo att han får sova i sin egna spjälsäng på sitt rum. Får ju se hur lång tid det tar, det kanske går jättefort och då får han nog sova i sitt nest i spjälsängen tror jag!

  • Sally Cinnamon

    Haha, nix, man måste inte sova i vagga. Kan svärmor ha vaggan hos sig så kan bebisen ta en sovstund där om ni hälsar på, om svärmor tycker det är mysigt och viktigt?

  • kaktuslime
    Sally Cinnamon skrev 2017-04-19 12:02:01 följande:

    Haha, nix, man måste inte sova i vagga. Kan svärmor ha vaggan hos sig så kan bebisen ta en sovstund där om ni hälsar på, om svärmor tycker det är mysigt och viktigt?


    Jo, så sa jag också, men det var icke populärt.

    Förhoppningsvis lugnar hon ner sig snart, och inser att det är jag och min man som bestämmer.

    Jag ville mest bara höra hur ni andra planerat.
  • Sally Cinnamon
    kaktuslime skrev 2017-04-19 12:07:17 följande:
    Jo, så sa jag också, men det var icke populärt.

    Förhoppningsvis lugnar hon ner sig snart, och inser att det är jag och min man som bestämmer.

    Jag ville mest bara höra hur ni andra planerat.
    Min svärmor har också en vagga som "alla" har sovit i. Men den får inte plats hos oss. Våra bebisar har sovit i babynest och spjälsäng och i vår säng med oss.
  • Frmid

    Vi tänkte som ni, spjälsäng från dag 1. Så vart det inte riktigt med en bebis som gick ned lite mycket i vikt och åt varje timme första veckorna för att hämta upp det. Därför sov hon i babynest mellan oss till en början.

    Men vid 2 månader så märkte vi på henne att hon stördes av oss när vi gick och lade oss. Så vi testade spjälsängen med nestet och det var hennes grej :) efter 1 vecka sov hon första passet 6 timmar innan hon ville ha mat. Vi upptäckte att hon behövde ha helt mörkt för att sova riktigt bra.

    Lyssna inte på svärmor. Jag lärde mig att man som förälder kan ha en önskan om hur det ska va innan bebis kommer. Men hur det blir sen visar sig först när bebis har kommit :) vad som funkar för er och bebis kan bara ni veta.

  • Alexi

    Haha, rolig svärmor.

    Vaggan kan dock vara jättebra i tex vardagsrummet eller köket, som ett ställe brbisen kan sova tryggt i nära er dagtid.

  • elyse

    Vi har haft bebisen i babynestet, oftast i vår säng. Spjälsängen är det mest katterna som nyttjar.

  • LillaTjockaBertil

    Vår idag 8 månader gamla pojke har sovit i spjälsäng sedan han föddes och det har fungerat utmärkt bortsett från någon enstaka natt när han fått sova i vår säng. Vad som funkar för er och er bebis när det gäller exempelvis sovrutiner och amning/ersättning är ju något ni själva, och ingen annan, måste komma fram till. Sen är det ju klart att det inte skadar att fråga runt i bekantskapskretsen om hur andra har gjort men det är som sagt ni som bestämmer hur ni vill göra.

  • Carambolan

    Alla mina barn har sovit i vår säng, ibland i babynest och ibland utan. Till första köpte vi spjälsäng som inte användes och till nästa två brydde vi oss inte om det. När de närmat sig året har de fått låga 90-sängar i sina rum. Växasäng har vi också skippat, det är skönt att som vuxen kunna ligga bekvämt bredvid barnet vid nattning eller att kunna byta sängar med varandra vid tex sjukdom.

  • Fröken W

    Vi har också en sån "släktvagga" men jag tänkte att det var onödigt att ha vagga först för att sedan byta till spjälsäng. Det behövs ju mindre sängkläder i en vagga. Vi fick ärva en spjälsäng från min sambos bror och de hade såna vyssan lull fötter på, det har varit jättebra. Kanske kan ni sätta såna på spjälsängen för att svärmor ska bli nöjd...ifall det är gunget hon är ute efter.

Svar på tråden Säng till bebis?