• kaktuslime

Säng till bebis?

Hur har ni nyblivna föräldrar gjort/tänkt?

Jag har hela tiden planerat att vi ska köpa en spjälsäng som bebis ska få sova i från dag ett. Jag har också tänkt att man kan komplettera med ett babynest om sängen känns för stor.

Denna säng har jag tänkt att barnet kan sova i tills att det är dags att byta till en växasäng.

Detta ställer sig dock svärmor helt emot! Hon blev så upprörd när jag tackade nej till att övertala en gammal vagga från tidigt 70-tal som mannen och hans syskon sovit i första tiden. Enligt svärmor MÅSTE bebisen först sova i vagga, för att sedan övergå till spjälsäng.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Säng till bebis?
  • Det kommer bli bra

Det finns en släktvagga också i vår familj. Visst har den varit framme med våra barn men ingen har sovit där utan i spjälsängen. Vaggan hade vi i vardagsrummet som alternativ till att lugga på filt på golvet ibland. Men den användes väldigt väldigt sällan. Ta emot vaggan om ni vill, annars inte. Var barnet sover väljer ni ju själva, inte svärmor. En kompromiss är ju att ni säger att hon kan ha den framme och ni kan lägga barnet där en liten stund när ni är hos svärmor och hälsar på.

• Gandl

Helt ärligt hade jag tagit emot vaggan för att få tyst på svärmor, sen hade jag gömt den på något ställe och använt spjälsängen som vanligt. *hemsk jag vet :*D

Men helt ärligt, väntar mitt tredje barn nu v.37 och anser inte att det finns någon annan än jag och pappan till barnet som har bestämmanderätt angående våra barn och av val och uppfostran.

• 2009
    Gandl skrev 2017-04-19 13:33:07 följande:

Helt ärligt hade jag tagit emot vaggan för att få tyst på svärmor, sen hade jag gömt den på något ställe och använt spjälsängen som vanligt. *hemsk jag vet :*D

Men helt ärligt, väntar mitt tredje barn nu v.37 och anser inte att det finns någon annan än jag och pappan till barnet som har bestämmanderätt angående våra barn och av val och uppfostran.

Haha, vi gjorde samma sak med en vagga mina föräldrar ville pracka på oss! ;) Första barnet sov i spjälsäng första månaderna och vi tänkte köra samma sak med nästa bebbe som kommer om ett par veckor.
  • Gandl
    2009 skrev 2017-04-19 13:48:05 följande:

Haha, vi gjorde samma sak med en vagga mina föräldrar ville pracka på oss! ;) Första barnet sov i spjälsäng första månaderna och vi tänkte köra samma sak med nästa bebbe som kommer om ett par veckor.

Det är ju dumt att göra sig ovän i onödan, bättre att tacka och ta emot och sen göra som man vill... hehe
  • Annelie 76

Första barnet sov på mig först, sen i säng bredvid min.
    Andra som i babynest mellan mig och pappa först och sen i spjälsäng (eg resesäng) bredvid mig.
    Vagga är inget nödvändigt och har en väldigt begränsad användning. Gulligt men vill du inte ha så håll fast vid ditt nej. Det är ju inte alls säkert att ditt barn ens vill ligga ensam i nåt, även om det vaggar.

• Jag är bara jag

Vår lille sov i en babykorg första 4 månaderna. Sen blev den för liten och nu sover han i spjälsäng. Ni gör precis som ni själva vill!

• Alexi

Men Ts. Man kan ju också välja att inte vara en bitch gentemot svärmor och förolämpa hennes släktvagga. Kan ju vara bra att fundera på.

Sen kan jag tillägga att jag tycker en vagga är en vettigare produkt än en växasäng, aldrig fattat varför man har växasängar om man inte är extremt trångbodd.

• kaktuslime
    Alexi skrev 2017-04-19 17:52:18 följande:

Men Ts. Man kan ju också välja att inte vara en bitch gentemot svärmor och förolämpa hennes släktvagga. Kan ju vara bra att fundera på.

Sen kan jag tillägga att jag tycker en vagga är en vettigare produkt än en växasäng, aldrig fattat varför man har växasängar om man inte är extremt trångbodd.

Vem har sagt att någon varit bitchig mot någon?

Varken jag eller maken vill ha vaggan, därför tackade ja vänligt nej till vaggan.
  • Alexi
    kaktuslime skrev 2017-04-19 18:21:30 följande:
    Vem har sagt att någon varit bitchig mot någon?
    Varken jag eller maken vill ha vaggan, därför tackade ja vänligt nej till vaggan.
    Nej jag vet ju förstås inte hur du lät. Men enligt din ts blev ju svärmor väldigt upprörd, jag kan tänka mig att du inte avfärdat på samma sätt om det varit en vagga som du och dina syskon sovit i och du verkar fokusera på rätt eller fel.

Självklart måste en bebis inte sova i en vagga. Men OM du är mån om relationen till svärmor och vill göra henne glad så kanske du ska hitta ett sätt att använda vaggan, tex i något annat rum eller så för dagtid. Eller ha både den och spjälsäng, vaggan är ju bara första månaden, typ.
  • Snuttis2

Väntar själv barn o har tänkt göra på samma vis som dig! Gillar svärmor vaggan är det väl en toppen idé att hon har den själv till era besök!

• kaktuslime
    Alexi skrev 2017-04-19 21:24:44 följande:

Nej jag vet ju förstås inte hur du lät. Men enligt din ts blev ju svärmor väldigt upprörd, jag kan tänka mig att du inte avfärdat på samma sätt om det varit en vagga som du och dina syskon sovit i och du verkar fokusera på rätt eller fel.

Självklart måste en bebis inte sova i en vagga. Men OM du är mån om relationen till svärmor och vill göra henne glad så kanske du ska hitta ett sätt att använda vaggan, tex i något annat rum eller så för dagtid. Eller ha både den och spjälsäng, vaggan är ju bara första månaden, typ.

Tyvärr blir svärmor upprörd över allt som inte går hennes väg. Hon är sån av naturen. När vi köpte hus, min man och jag, skulle vi riva en vägg och renovera. Vi hade pratat med snickaren och kommit överens om bästa lösningen. Svärmor lade sig i, hade en annan åsikt och blev sjukt arg när vi sa att det inte var möjligt och att vi nu bestämt oss för att göra på detta vis. Hon är som sagt sån..

Vi har även tackat nej till ärvda barnsäkerhet från min familj, för att vi varit överens om att det inte är något vi vill ha. Inga sura miner från min mamma.

Men nu var det inte detta diskussionen skulle handla om. Jag tackar för allas svar och åsikter. Jag och min man fortsätter som planerat.
  • Bäbiiiis

Vi hade också en "släktvagga" som alla i pappans familj sovit i och som vår lilla fick sova i några månader tills jag tröttnade på att behöva böja mig ner så långt för att ta upp/lägga ner barnet. Då var spjälsängen smidigare. Men jag förstår om man vill hålla på traditionerna så även barn nr 2 kommer få sova lite i vaggan. Men att ha den i vardagsrummet lät ju smart.

• Bäbiiiis

Håller för övrigt med om att växasäng är onödigt. Vi hade en sådan i ca 1 år men den var osmidig att klättra i o ur och krävde ju dessuton specialstorlek på madrass och lakan. Bytte sedan till en fullstor 90-madrass på golvet och så småningom skaffade vi en sängstomme till 90-madrassen.

• Physalis

Klart en bebis inte måste sova i en vagga, hur tänker hon att bebisar sover i resten av världen där inte vaggor är norm? Knasig kvinna.

Fanns en släktvagga i min mans familj också men vi tackade nej till den.

Kändes onödigt eftersom den inte skulle räcka så länge. Sen tänkte jag också att det är onödigt att skapa en extra förändring för bebisen som hon skulle behöva vänja sig vid.

Sen visade det sig att hon sov varsomhelst utan problem, men jag tycker ändå att det hade varit onödigt.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Säng till bebis?