Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

Hoppade sönder vår säng, bröt armen

Så blir det plötsligt så tydligt varför resultatet i svenska skolan rasar och varför jag som lärare ägnar timmar varje vecka åt ren uppfostran istället för undervisning.

På allvar, är det så många som tycker att man ska passa en 9-åring varje sekund och att 9-åringar inte själva kan förväntas uppföra sig efter normala sociala koder? Snacka om att inte ta ansvar för barnens uppfostran!

En uppfostrad 9-åring ska veta att man inte hoppar i andras sängar och en uppfostrad 9-åring ska sluta när kompisarna säger till. Att olyckor  händer, det är en sak. Och barn testar gränser, det är också en sak. Visst kan även en väluppfostrad hoppa i sängar mot bättre vetande...  Men när barn testar gränser måste de få veta TYDLIGT att de gjort fel. Barn måste få höra nej, sluta, fel, låt bli, gör aldrig om. Testar man gränser, orsakar något tokigt och sedan skäms eller blir ledsen behöver man inte gulligullande med tusen kramar och en glass, utan snarare behöver man stanna i känslan ett tag och lära sig av den.

• hammarhajen
    Palestrina skrev 2017-04-21 11:07:21 följande:
    Oj, jag ser det som närmast självklart att ungar gör saker som de vet är förbjudna när föräldrar inte är närvarande, även om de är uppfostrade. Även för barn som har tillräckligt mycket omdöme att förstå varför de inte får t ex leka med elden, ter sig säkert att hoppa i sängen som tillräckligt oskyldigt för att faktiskt göra trots att de egentligen inte får. Om de inte har varit med om kraschade sängar förut, så att de har lärt sig att det faktiskt kan hända.

De flesta sängar håller ju för lite hoppande.
    Ja, som jag skrev testar barn gränser. Men när det gäller gränstestning är det BARNET som ska få höra att det gjort fel, inte den vuxna som "hade dålig koll". Det är ju själva poängen med att busa och testa gränser, blir man påkommen så får man tydligt veta att NEJ, så gör man inte.

Om vi pratar så stora barn som 9-åringar som gör saker de VET att inte får, alltså.

Svar på tråden Hoppade sönder vår säng, bröt armen