• Flizan30

Byta förskola eller inte?

Vi har en dotter som snart fyller tre och går på ett föräldrakooperativ som vi och dottern trivs på.Det är verkligen jättebra på alla sätt, pedagogiskt, små barngrupper och bra personaltäthet. Nackdelen med det är en bit bort och man behöver bil för att ta sig dit. I stort sett alla barn som går på den förskolan fortsätter vidare till en skola som inte tillhör vårt upptagningsområde (även om man har rätt att söka så brukar det inte gå att få på plats där om man inte bor i området). Så om dottern går kvar hela förskoletiden kommer hon bryta upp från sina vännern är de börjar skolan. En annan aspekt är att det är en hel del arbetsuppgufte som arbete i barngrupp en em/månad plus annat arbete som olika fixargrupper. Jag är snart klar med min utbildning till förskollärare och kommer då att ha fast schema, vilket innebär att jag vet inte hur det kommer att fungera om jag behöver gå tidigt ibland (runt 13.30) för att jobba på dotterns förskola? Det kanske blir väldigt stressigt då? 

Helst vill vi ha in dottern på en montessoriförskola som är i närheten (närmre oss) som hon har stått på i kö from 1 år, men det är väldigt svårt att komma in där, syskon har förtur osv. Till hösten har hon inte fått plats och troligtvis inte hösten hon är fyra heller enligt administrationen. så tidigast vid fem år kan hon komma in (om hon nu ens kommer in).Både syskon och barn med montessoribakgrund har förtur.

Dottern har nu kommit in på en kommunl förskola nära oss. Fördelen med det är att om hon går kvar där så är det de barnen som hon kommer gå i skola med sedan (om vi väljer kommunal skola). Ett annat plus är att man inte behöver åka bil för att komma till förskolan och lättare för ex mormor att hämta på förskolan om det behövs. nackdelar är de stora barngrupperna på ca 20 barn/grupp istället för 12 som det är nu och inte lika pedagogiskt, större personalrotation osv. Jag tror att det blir lättare för oss att få ihop vardagen  när jag är klar med min utbildning om sex månader. Självklart kommer jag att besöka förskolan och prata med personalen där. Men hur hade ni gjort i mitt läge. så svårt val. Skulle dottern nu komma in på montessorit om ett-tre år så kommer vi tacka ja till den platsen och då blir det byte igen. men det är inget vi vet om hon ens kommer att få plats på. det är väldigt osäkert. 

• Svar på tråden Byta förskola eller inte?
  • Linnis92

Jag hade aldrig satt mitt barn på kommunal förskola, vi går på privat nu, 14 barn i gruppen, 3 pedagoger. Ute mycket på dagarna. Måste också ta bilen och när det väl är dags för skola så kommer barnen splittras, men kompisar finns det nya då tänker jag. Det är mer värt för mig med kvalité än att det ligger nära och är smidigt.

• Alexi

Jag tycker närhet och ett fungerande livspussel är värt oerhört mycket! Varför skulle kommunal förskola vara sämre än privat?

• Carambolan
    Linnis92 skrev 2017-04-20 06:06:47 följande:

Jag hade aldrig satt mitt barn på kommunal förskola, vi går på privat nu, 14 barn i gruppen, 3 pedagoger. Ute mycket på dagarna. Måste också ta bilen och när det väl är dags för skola så kommer barnen splittras, men kompisar finns det nya då tänker jag. Det är mer värt för mig med kvalité än att det ligger nära och är smidigt.

Att förskolan är privat är absolut ingen garanti för att det är hög kvalitet. I min kommun är det ett par kommunala förskolor som är de mest populära och bäst ansedda förskolorna. Sen är det förvisso ett par andra kommunala som ligger i absoluta botten på samma liga. De privata landar nånstans i mitten. Viktigt att se sig omkring och ta ställning från fall till fall :)
  • Linnis92
    Carambolan skrev 2017-04-20 06:58:03 följande:

Att förskolan är privat är absolut ingen garanti för att det är hög kvalitet. I min kommun är det ett par kommunala förskolor som är de mest populära och bäst ansedda förskolorna. Sen är det förvisso ett par andra kommunala som ligger i absoluta botten på samma liga. De privata landar nånstans i mitten. Viktigt att se sig omkring och ta ställning från fall till fall :)

Absolut är det så.
  • Höstaster

Tycker tvärtom. För oss har det varit viktigt att våra barn får mångfalden som i de flesta fall finns mer av på kommunala förskolor/skolor. Jag känner att de flesta friskolor är väldigt segregerade och inte speglar samhället i stort, jag vill att mina barn ska få förståelse för olika kulturer, olika socioekonomiska förutsättningar och så vidare.
  • Linnis92
    Höstaster skrev 2017-04-20 07:38:09 följande:

Tycker tvärtom. För oss har det varit viktigt att våra barn får mångfalden som i de flesta fall finns mer av på kommunala förskolor/skolor. Jag känner att de flesta friskolor är väldigt segregerade och inte speglar samhället i stort, jag vill att mina barn ska få förståelse för olika kulturer, olika socioekonomiska förutsättningar och så vidare.

Det är viktigt för oss också och det är inget problem på vår förskola - som tur är.
  • Flizan30

Hur har ni det mer arbetsdagar osv. Måste ni också arbeta i barngrupp och vara med i olika arbetsgrupper? 

Det största problemet med förskolan är inte fösta hand att det inte är nära, utan jag  vet inte ens hur det kommer att fungera praktiskt med mitt arbete sedan när jag arbetar på schema och inte har möjligehet att flexa som jag har nu när jag studerar. Sedan har jag två äldre barn så de kräver också sitt med aktiviteter som ska skjutsas till och hjälp med läxor, öva inför prov osv. 

Jag förstår precis vad du menar med att du inte hade satt ditt barn i kommunal förskola. Hos oss är det precis som du skriver. Den kommunala förskolan är ganska tuff, medan fk är väldigt litet och familjärt med hög pedagogisk kvalitet. Dock upplevde vi att äldsta barnet (som gick på samma föräldrakoop, men då hade jag ett  kontorsarbete där jag kunde flexa) fick det väldigt tufft när han började på kommunaöla förskolan som var ett ganska hårt klimat och hade dessutom väldigt svårt att få nya kompisar. Så det är många olika aspekter att väga in. 

Jag får nog helt enkelt göra ett besök på förskolan och se vilken känsla jag får. 
  • Flizan30
    Flizan30 skrev 2017-04-20 10:01:26 följande:
    Hur har ni det mer arbetsdagar osv. Måste ni också arbeta i barngrupp och vara med i olika arbetsgrupper? 

Det största problemet med förskolan är inte fösta hand att det inte är nära, utan jag  vet inte ens hur det kommer att fungera praktiskt med mitt arbete sedan när jag arbetar på schema och inte har möjligehet att flexa som jag har nu när jag studerar. Sedan har jag två äldre barn så de kräver också sitt med aktiviteter som ska skjutsas till och hjälp med läxor, öva inför prov osv. 

Jag förstår precis vad du menar med att du inte hade satt ditt barn i kommunal förskola. Hos oss är det precis som du skriver. Den kommunala förskolan är ganska tuff, medan fk är väldigt litet och familjärt med hög pedagogisk kvalitet. Dock upplevde vi att äldsta barnet (som gick på samma föräldrakoop, men då hade jag ett  kontorsarbete där jag kunde flexa) fick det väldigt tufft när han började på kommunaöla förskolan som var ett ganska hårt klimat och hade dessutom väldigt svårt att få nya kompisar. Så det är många olika aspekter att väga in. 

Jag får nog helt enkelt göra ett besök på förskolan och se vilken känsla jag får. 
    När sonen började på skolan menar jag (inte förskolan). 
  • Carambolan

Måste ni vara i barngrupp då? När vi hade vårt äldsta barn på föräldrakooperativ (tyvärr bara ca ett år innan vi flyttade) så var det flera föräldrar som var i er sits och de fick då ta på sig andra uppgifter som gick att göra på helgen/kvällen. En vet jag hade extra städpass och nån annan skötte förskolans hemsida.
  • Wilowa

Du som snart utbildad förskollärare borde ha svaret själv. Du vet nog, att vad som är bäst för ditt barn är att vara kvar. Fast å andra sidan så måste ni få ert livspussel att fungera. Ställ de två faktorerna mot varandra istället för att leta efter för- och nackdelar för er dotter.

Om du inte vet svaret, så vänta ett år och testa att jobba i en barngrupp med 20 barn! Jag har gjort det och jag skulle inte utsätta mina barn för det om det fanns ett alternativ. Om du besöker förskolan, så kolla hur mycket personal de har på avdelningen och hur ljudnivån är, samt vilka möjligheter de har att dela på barnen. Tänk även på att är de tre pedagoger på pappret, så är de oftast bara två i praktiken. Där jag jobbade så var vi tre på plats mellan 9 och 14 och på den tiden skulle vi alla tre ha rast. Dessutom skulle vi göra frukost och mellanmål, duka och duka av, bädda gå på möten och fixa beställningar, alltså aktiviteter som tog ytterligare tid från barnen. Ibland var man själv med nästan hela barngruppen.

• Linnis92

Nej vi föräldrar ingår inte i några arbetsgrupper eller liknande. Vi hämtar och lämnar precis som "vanligt".
  • Flizan30
    Wilowa skrev 2017-04-20 12:02:40 följande:

Du som snart utbildad förskollärare borde ha svaret själv. Du vet nog, att vad som är bäst för ditt barn är att vara kvar. Fast å andra sidan så måste ni få ert livspussel att fungera. Ställ de två faktorerna mot varandra istället för att leta efter för- och nackdelar för er dotter.

Om du inte vet svaret, så vänta ett år och testa att jobba i en barngrupp med 20 barn! Jag har gjort det och jag skulle inte utsätta mina barn för det om det fanns ett alternativ. Om du besöker förskolan, så kolla hur mycket personal de har på avdelningen och hur ljudnivån är, samt vilka möjligheter de har att dela på barnen. Tänk även på att är de tre pedagoger på pappret, så är de oftast bara två i praktiken. Där jag jobbade så var vi tre på plats mellan 9 och 14 och på den tiden skulle vi alla tre ha rast. Dessutom skulle vi göra frukost och mellanmål, duka och duka av, bädda gå på möten och fixa beställningar, alltså aktiviteter som tog ytterligare tid från barnen. Ibland var man själv med nästan hela barngruppen.

Tack för att du påminde mig om de jag viktiga frågor jag bör ställa. Jag ska dit på måndag för att besöka förskolan och prata med pedagogerma. 
  • Flizan30
    Carambolan skrev 2017-04-20 11:38:45 följande:
    Måste ni vara i barngrupp då? När vi hade vårt äldsta barn på föräldrakooperativ (tyvärr bara ca ett år innan vi flyttade) så var det flera föräldrar som var i er sits och de fick då ta på sig andra uppgifter som gick att göra på helgen/kvällen. En vet jag hade extra städpass och nån annan skötte förskolans hemsida.
    Man kan välja bort arbete i barngrupp men då får man städa i 3 timmar på kvällen istället. Min man brukar välja att städa men då är han sällan hemma före 21-21.30 Det är ganska slititgt. Alternativt kan vara att sitta med i styrelsen, men det är mycket arbete där plus att man inte slipper arbetsdagar och grupper helt- det minskas bara lite men totalt arbete ökar.
Svar på tråden Byta förskola eller inte?