• Anonym (Svartsjuk?)

    Min flickvän messar med sitt ex.

    Hej.

    Jag skulle uppskatta om ni hjälpte mig bli klok på det här. Jag har haft ett förhållande i cirka ett halvår och det började väldigt intensivt. Blixtförälskelse minst sagt och vi flyttade ihop nästan direkt.

    I början läste vi varandras sms utan tillåtelse och det hade vi kommit överens om. Inga hemligheter. Jag fick ganska snart reda på att hon hade sporadisk kontakt med hennes ex (som hon innan var väldigt kär i, så kär att hon stalkade exets nya flickvän på instagram) men att detta berodde på att han mådde dåligt och bara kunde öppna sig för henne.

    Jag accepterade detta och då jag ändå fick läsa vad de skrev kändes det inget konstigt. Jag har ju regelbunden kontakt med mitt ex och även om vi måste då vi har barn ihop är det inga konstigheter för min flickvän.

    Men senaste veckan har det börjat plinga i hennes mobil än mer och när jag nu frågat om hag får läsa vad de skriver om går hon upp i affekt och säger att det är saker han berättar i förtroende. Att det skulle vara dålig karma att avslöja detta. Av en händelse så har även surfplattan, där jag kunnat läsa konversationen, brutalt gått sönder av okänd anledning.

    Om sanningen ska fram är jag aningen svartsjuk även om jag hatar det. Flickvännen och hennes ex hade träning som största intresse och med det menas att han är biff (med "hästkuk") och gör, hur fantastisk jag än är, att jag känner mig aningen mindre attraktiv i hennes ögon. Han är även polygamist..

    Skulle ni låta det här fortgå? Jag vet att hon älskar mig och vi har det annars mycket bra men det här maler i huvudet. Jag VILL kunna stå över det här och känna mig trygg i förhållandet ändå men jag kan inte riktigt styra mina tankar. Hon säger att jag kan lita på att hon älskar mig till 100% och vill bli gammal med mig men ändå! Jag vill veta vad de säger!

    Hur hade ni tänkt/gjort?

    Ni som orkat läsa igenom och svarar vill jag tacka på förhand för detta är tyvärr ett enormt bekymmer. Mina mess till mitt ex är ju ingen hemlighet precis.. Jag hoppas nästan jag känner och tänker fel här men nu kommer jag inte längre med att tänka själv.

  • Svar på tråden Min flickvän messar med sitt ex.
  • Anonym (knepigt)

    Det är svårt sånt där. Men så länge de bara är kompisar så kanske du ska försöka vara stor i tanken här och acceptera det. Om hon nu inte ändrat sitt förhållningssätt till dig och fortfarande är kärleksfull så försök att skippa de dåliga tankarna. Dock: hon BORDE dämpa ner sitt messande om hon vet att du mår dåligt av det. Så jag är lite dubbel där.

  • Anonym (Catta)

    Men vad sjukt att läsa varandras mess! vad hände med privatliv. Men om jag ska svara på frågan istället så tycker jag det är helt ok med kontakten (även om du inte får läsa vilket jag tycker är självklart) så länge du inte tycker det är jobbigt. Nu grubblar du på det och tycker det är jobbigt och då får hon helt enkelt avsluta den relationen. Du och dina känslor måste komma i första hand, om det är befogat eller inte spelar ingen roll.

  • PeterGB3G
    Anonym (Svartsjuk?) skrev 2017-04-20 11:31:16 följande:

    Hej.

    Skulle ni låta det här fortgå? Jag vet att hon älskar mig och vi har det annars mycket bra men det här maler i huvudet. Jag VILL kunna stå över det här och känna mig trygg i förhållandet ändå men jag kan inte riktigt styra mina tankar. Hon säger att jag kan lita på att hon älskar mig till 100% och vill bli gammal med mig men ändå! Jag vill veta vad de säger!


    Nej, det här funkar inte. Kommer inte sluta bra för dig. Här behöver du vara hård/mjuk med henne.

    Mjuk:

    Prata om det. Diskutera vad som är ok och inte i ett förhållande. Fråga vad som är viktigt för henne och berätta vad som är viktigt för dig.

    Hård:

    Samtidigt måste du stenhård sätta ner foten för vad du accepterar och inte. Ofta testar kvinnor sin man på olika  för dom själva omedvetna sätt. Innerst inne vill hon att du ska strida för henne och inte låta henne göra vad som helst. I värsta fall spionera på henne, konfrontera, hota dumpa, och sen våga dumpa.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • Anonym (Jonna)

    Du kan inte lita på henne. Det är känslomässig otrohet att vara känslomässigt engagerad i sitt ex och vara "den enda han kan öppna sig för" när de båda har nya relationer.

    Att göra slut innebär inte att man slutar ha sex enbart utan det innebär också att avsluta det känslomässiga bandet och vanan att ringa varandra om problem och ha den andre som förstaval när det gäller att "prata".

Svar på tråden Min flickvän messar med sitt ex.