Jobba på försäkringskassan
Jag jobbar på en annan del i organisationen, men har arbetat med motsvarande K3 i många år.
Jag tycker att arbetet är ganska otillfredsställande. Du förväntas bidra till rehabilitering och människors återgång i arbete (dvs "samordning"), så du kommer sitta på en väldig massa möten hos arbetsgivare där dom förväntningarna finns på dig. Du ska bedöma rätten till sjukpenning på rent medicinska grunder, men du kommer sitta på otaliga möten där folk är svinförbannade på dig för att du inte "bjussar" på några månader till med sjukpenning trots att personen borde kunna ta ett annat arbete.
Kort sagt sitter du mest och fikar med folk som är griniga på dig. När du inte harvar läkarintyg som ska bedömas.
Nu jobbar jag med en annan förmån där det mest handlar om att bedöma rätten till ersättning och skriva ett bra beslut. Det är mycket, mycket bättre för själen helt ärligt. Att inte kunna leva upp till förväntningar är något av det värsta som finns.
Nyanställda på K3 brukar vara fullständigt förvirrade över vad deras jobb egentligen är. De flesta slutar och går vidare innan det riktigt har gått upp för dom vad dom ska göra på jobbet.