• anonym2011

Jobba på försäkringskassan

Hej! jag ska till sommaren börja jobba på försäkringkassan med k3 som personlig handläggar/samordning. Jag har läst en del kommentarer både neg och positiva men hade gärna viljat höra från fler. hur är det att jobba på försäkringkassan?trivs ni?

• Svar på tråden Jobba på försäkringskassan
  • zoolook1

Jag jobbar på en annan del i organisationen, men har arbetat med motsvarande K3 i många år.

Jag tycker att arbetet är ganska otillfredsställande. Du förväntas bidra till rehabilitering och människors återgång i arbete (dvs "samordning"), så du kommer sitta på en väldig massa möten hos arbetsgivare där dom förväntningarna finns på dig. Du ska bedöma rätten till sjukpenning på rent medicinska grunder, men du kommer sitta på otaliga möten där folk är svinförbannade på dig för att du inte "bjussar" på några månader till med sjukpenning trots att personen borde kunna ta ett annat arbete.

Kort sagt sitter du mest och fikar med folk som är griniga på dig. När du inte harvar läkarintyg som ska bedömas.

Nu jobbar jag med en annan förmån där det mest handlar om att bedöma rätten till ersättning och skriva ett bra beslut. Det är mycket, mycket bättre för själen helt ärligt. Att inte kunna leva upp till förväntningar är något av det värsta som finns.

Nyanställda på K3 brukar vara fullständigt förvirrade över vad deras jobb egentligen är. De flesta slutar och går vidare innan det riktigt har gått upp för dom vad dom ska göra på jobbet.

• Anonym (Kompis)

Min kompis gillade det inte. De får en hel del suicidhot, folk startar hatkampanjer på Facebook mot handläggare som gett dem avslag, hens chef var jättedålig och de har sjukt hög arbetsbelastning.

• Anonym (Man)

Att folk hatar folk på fkassan är väl inte så konstigt. Min fru har en drös läkarintyg, hon har bytt jobb, gått rehabilitering, äter sjukliga mängder medicin och gjort allt för att komma tillbaka till heltid.

Läkarna säger att hon ska acceptera sin situation, att de inte kan hjälpa henne mer. Hon kommer få leva med sin sjukdom resten av livet. Det hjälper inte heller att plugga för att byta arbete fullständigt.

Fkassan säger att hon visserligen är sjuk, men att hon har 100% arbetsförmåga trots sin sjukdom. Trots att de knappt träffat henne, trots att det inte alls ligger i linje med vad läkarna säger/skriver. Egentligen skulle handläggarna på fkassan jobba som överläkare!

Så ja, det finns många gånger gott fog för folk att hata handläggare på försäkringskassan. Lycka till!

• zoolook1
    Anonym (Man) skrev 2017-04-21 11:23:35 följande:

Att folk hatar folk på fkassan är väl inte så konstigt. Min fru har en drös läkarintyg, hon har bytt jobb, gått rehabilitering, äter sjukliga mängder medicin och gjort allt för att komma tillbaka till heltid.

Läkarna säger att hon ska acceptera sin situation, att de inte kan hjälpa henne mer. Hon kommer få leva med sin sjukdom resten av livet. Det hjälper inte heller att plugga för att byta arbete fullständigt.

Fkassan säger att hon visserligen är sjuk, men att hon har 100% arbetsförmåga trots sin sjukdom. Trots att de knappt träffat henne, trots att det inte alls ligger i linje med vad läkarna säger/skriver. Egentligen skulle handläggarna på fkassan jobba som överläkare!

Så ja, det finns många gånger gott fog för folk att hata handläggare på försäkringskassan. Lycka till!

Men ta din frustration i en annan tråd. Här handlar det om att jobba på fk.
  • Anonym (A)

Försäkringskassans läkare är tjänstemän, som ej har läkaransvar...har jag läst...

• Anonym (K2)

Jag jobbar på kassan, visserligen med k2. Jag trivdes första halvåret, men efter det har det bara gått utför. Trivs inte alls. Man har orimliga krav på sig! Aldrig är det vårdens fel, utan alltid kassans. Ingen förståelse för något.

• zoolook1
    Anonym (A) skrev 2017-04-21 11:40:06 följande:

Försäkringskassans läkare är tjänstemän, som ej har läkaransvar...har jag läst...

Vad är läkaransvar för något?
  • anonym2011

Aj så tråkig...jag kände när man bar där så verkade det så bra. många hyllade arbetsplatsen och så. sen kanske det har betydelse om man jobbar i en större ort eller mindre ort? Jag har ju tackat ja till tjänsten så jag kanske ska ge det en chans och känna efter. Jag tror inte på det finns en komplett arbetsplats någonstans men man ska självklart trivas och känna att det är givande. Sen tror jag att oavsett vilken myndighet man jobbar på så finns det aggressioner ifrån folket ex skatteverket,arbetsförmedlingen m.m. Mitt syfte är att kunna hjälpa människor för det är det jag brinner för. Jag hoppas det blir bra ändå fast än jag får knut i magen pga kommentarerna 

Svar på tråden Jobba på försäkringskassan