Inlägg från: anonym2011 |Visa alla inlägg
  • anonym2011

Jobba på försäkringskassan

Hej! jag ska till sommaren börja jobba på försäkringkassan med k3 som personlig handläggar/samordning. Jag har läst en del kommentarer både neg och positiva men hade gärna viljat höra från fler. hur är det att jobba på försäkringkassan?trivs ni?

• Svar på tråden Jobba på försäkringskassan
  • anonym2011

Aj så tråkig...jag kände när man bar där så verkade det så bra. många hyllade arbetsplatsen och så. sen kanske det har betydelse om man jobbar i en större ort eller mindre ort? Jag har ju tackat ja till tjänsten så jag kanske ska ge det en chans och känna efter. Jag tror inte på det finns en komplett arbetsplats någonstans men man ska självklart trivas och känna att det är givande. Sen tror jag att oavsett vilken myndighet man jobbar på så finns det aggressioner ifrån folket ex skatteverket,arbetsförmedlingen m.m. Mitt syfte är att kunna hjälpa människor för det är det jag brinner för. Jag hoppas det blir bra ändå fast än jag får knut i magen pga kommentarerna 

• anonym2011
    Anonym (Bra) skrev 2017-04-21 16:05:56 följande:

Jag jobbade som phl för ett antal år sedan, trivdes jättebra. Jobbade där tre år innan jag ville gå vidare till nya utmaningar.

Jag tror många idag som börjar där har orealistisk bild av jobbet och verkar vara allmänt gnällig och veka, eftersom många verkar sluta efter några månader.
    Många andra har ju jobbat där hur många år som helst och trivs.

vad menar du med orealistisk bild? vad fick dig att trivas
  • anonym2011
    Anonym (Skv) skrev 2017-04-21 15:23:59 följande:
    Håller inte med, jag har jobbat på myndighet, Skatteverket i 10 år och tagit emot extremt lite klagomål. Får faktiskt uteslutande positiva kommentarer från de skattskyldiga:).
    Jätte kul
  • anonym2011

Tack så mycket för svaren. Jag ger det en chans som ovan nämd så finns de som trivs och jag hoppas vara en bland dem. Sen är jag inte den naiva typen som tror på att det är guld och gröna skogar men jag tror att det är väldigt utvecklande och lärorikt jag vill även ha en arbetsplats som gör att jag kan få ihop min privatliv eftersom jag kommer från en arbetsplats där övertid är mer naturligt än att jobba sina "normala" timmar. Sen är det väldigt tråkigt att många "hatar" handläggarna när man egentligen vill hjälpa fast det finns ju en regelverk att förhålla sig till. Jag får se vad det blir men utifrån dem få jag har träffat på min ort så verkar dem.trivas bra. Skiter det sig så får man söka sig vidare. Men jag valde själv att jobba med K3 eftersom jag vill hjälpa dem som har det jobbigare och behöver mer stöd.

• anonym2011
    fk2012 skrev 2017-04-21 20:03:21 följande:

Det är väldigt sällan man blir hatad. Det handlar om bemötande och bra information. De som faktiskt har kontakt med FK är överlag positiva. Lycka till!

Tack så mycket. Jag ska försöka att alltid vara den som ger en proffsigt bemötande och vara tydlig med info.
  • anonym2011
    Anonym (Nn) skrev 2017-04-21 20:35:07 följande:

Jag tycker det här var en mycket intressant tråd. Jag är den sjukskrivna. Jag har haft otroligt många handläggare de senaste åren. Jag har en obotlig, kronisk sjukdom. Det som jag undrar är vad du tänker när du skriver att du "vill hjälpa" folk. Hurdå?? All kontakt jag haft med mina handläggare har skett via brev. Jag har träffat två av dem vid ett tillfälle var på 6 år. Drt var inför arbetsträning. Får hemskickat brev med jämna mellanrum, ibland bara några månader, att "jag heter xx och är din nya handläggare". Jag har inte fått någon som helst hjälp eller "stöttning" från fk. Blir nyfiken på hur du tänkt att du ska stötta. Har som sagt mest fått brev från dom.

Jag hoppas kunna träffa mina kunder mer ofta och att vi ska komma på en gemensam plan på vad som är rätt för dem utifrån regelverket självklar. Jag beklagar din tillstånd och hoppas att du kommer få den stöd du behöver.
  • anonym2011

Denna tråden handlar om hur det är att jobba på FK inte andra åsikter. Jag hoppas mer att kunna få svar på hur det är att jobba på FK inte annat.

• anonym2011
    Anonym (Slumpgenerator) skrev 2017-04-21 21:07:05 följande:

Du menar att det är irrelevant för din känsla för ditt framtida jobb hur de människor du dagligen kommer att ha kontakt med ser på din yrkeskategori? Visst, det är det naturligtvis din rätt att tycka, men du kan väl inte tycka att det är märkligt att folk uttrycker sina åsikter?

Det är nog ändå viktigt att du förstår att ingen kommer att tacka dig för att du gör ditt jobb men en del kommer att uttrycka sin frustration. För alla oss som är på "andra sidan" är det naturligtvis viktigt att du då klarar av det, så att vi inte ännu en gång får byta handläggare när "vår" handläggare inte orkar längre, eftersom vi ju då inte vet hur regelverket kommer att tillämpas jämfört med hur du tillämpat det. Skulle du, gud förbjude, tycka att det är så jobbigt att du blir sjukskriven för exempelvis utbrändhet så kommer du ju att, precis som oss andra, att bedömas av en handläggare på Försäkringskassan.

Självklart är det relevant sedan.men det är ju subjektiva tolkningar från person och person vad de tycker om FK. Jag skulle nog inte jobbat tills att jag blir utbränd. Om det är så att jag upplever att jag mår dåligt då säger jag upp mig. Jag tror inte att FK är de "bad guys". Sedan håller jag med att alla är olika och jag hoppas på att jag i min yrkesroll ska kunna vara mer en som hjälper och inte bara dömer kors som tvärs. Men det jag är mest nyfiken på just nu är hur personalen på FK trivs inget annat.
  • anonym2011
    Anonym (Nn) skrev 2017-04-21 21:09:43 följande:

Tack! Ja jag hoppas också att jag blir bättre. Det vore toppen om du kunde finnas till hans mer för patienterna. Världen vore så mycket bättre om det fanns fler som du. Stort lycka till och hoppas verkligen att du kommer trivas. Du behövs. <3

Tack ????
  • anonym2011
    anonym2011 skrev 2017-04-21 21:31:37 följande:

Tack ????

Oj blev fel det ska va en smiley..Tack
  • anonym2011

Jag ser att den här tråden har eskalerat och förstår att människor har tyvärr fått dåliga upplevelsen och det är beklagligt. Men jag känner folk som kommer ifrån länder där inte sjukförsäkringssystem ens existerar och där dem blir otroligt förvånade över att vi ens har det i Sverige. Jag har själv en förälder som är sjukskriven sen länge och hen har varit så nöjd med hur försäkringskassan har behandlat hen. Så det finns även dom som är jätte nöjda med den stöden dem har fått och även dem som är missnöjda. Jag känner att så länge jag är professionell i min yrkesroll och har bra stöd från min arbetsgivare/kollegor bör det gå bra. Jag känner till många andra organisationer som verkligen förstör människors liv med dem sämsta arbetsvillkor där individen ses som en maskin istället för människa och det är endast för vinstsyfte inte mer än så. Så hade jag fått välja så föredrar jag att välja en arbetsgivare där vars mål är att stötta människor som har det svårt inom regelverket ramar istället för att jobba för en arbetsgivare som ser människor som vinst och generera du inte vinst så är du total meningslös och dem driver ner dig i botten tills du säger upp dig. Jag vill inte jobba för en arbetsgivare som stressar sönder personalen så dem går totalt in i väggen för att endast generera mer pengar och skryta på årsmötet att i år har vi tjänst XX miljoner mer wohoo (en lyxigare bil till VD ). Jag vill inte jobba för en arbetsgivare som ser människor som lata och behöver piskas upp mer. Jag har fått ta mycket lärdom i mitt förflutna pga dåliga och bra arbetsgivare.

Jag kan inte än svara på hur det kommer bli för mig att jobba på FK men hoppas på bra upplevelser annars är det bara att söka sig vidare. Men jag hoppas på att jag kommer super trivas och utvecklas både som person och i karriären inom FK

• anonym2011

För att tillägga till föregående text så ser jag inte människorna som jobbar på FK som hårdhudad sadister och som är oempatiska tvärtom jag ser folk som jobbar för arbetsgivare som stöttar barnarbete eller mijöförstöelse och även att personer i andra länder begår självmord pga deras katastrofala arbetsförhållanden för att vi i väst ska kunna få lyxare mobiler mycket billigt som sadister och hårdhudade. Där dem väljer att blunda för dessa omständigheter bara för det ej drabbar mig personligen och jag får lön från denna arbetsgivaren så jag kan ha min villa,resor m.m. Så JA man kan nog välja själv vilket arbetsgivare/organisation man vill jobba för

• anonym2011
    Anonym (Slumpgenerator) skrev 2017-04-23 20:33:51 följande:

Du har naturligtvis rätt anonym2011, och jag hoppas att du blir en jättebra handläggare som lyckas hjälpa människor. Ber om ursäkt för att jag varit en av dem som fått tråden att eskalera som du uttrycker det. Jag vill bara att du ska förstå vad du ger dig in i, för till skillnad från när du gör ett misstag hos den där omänskliga arbetsgivaren som bara vill ha mer produktion, där ditt misstag möjligen leder till lägre vinst och möjligen att du får en utskällning, så kan ett misstag som handläggare göra att du förstör en annan människas liv.

Du är säkert inte sadist, och det är säkert inte majoriteten av handläggarna på FK heller, men det finns de som har lägre nivå av empati, det har du säkert förstått.

Jag har bara en vädjan till dig. DOKUMENTERA allt du och dina klienter kommer överens om. DOKUMENTERA det ni diskuterar. Jag förstod inte innan jag råkade ut för min nya handläggare hur viktigt det var, mina tidigare stöttande handläggare hade tydligen inte skrivit ner det vi kommit överens om. De hade tydligen inte tyckt att det var viktigt - och jag hade inte legat på för det, så nu är allt de sagt värdelöst för "det finns inte nedtecknat att handläggaren sagt detta till dig". Om du bestämmer dig för att gå vidare i karriären så är det OVÄRDERLIGT för de klienter du tidigare hjälpt.

Hoppas att du kommer att trivas på ditt nya jobb, bli inte en bitter människa, det finns tillräckligt många, både inom Försäkringskassan och sådana som drabbats av mindre empatiska handläggare. Och just det, ta inga beslut som är negativa för klienten när du är hungrig, stressad eller kaffesugen. Råkar du vara för generös så är det tråkigt att för mycket pengar går till någon som inte har rätt till det. Råkar du vara för hård för att du är på dåligt humör så kan du avsluta en annan människas liv.

Tack så mycket för tipsen och det ska jag absoult ta med mig. Och jag är absolut inte den som tar beslut efter min humör och FK som jag har förståt granskar alla negativa beslut så att det handlar inte om endast den enskild handläggaren. Jag kommer förhålla mig till regelverket så att det blir rättvis för alla.

Sedan för att besvara till detta att det enda jag kommer orsaka till den andra arbetsgivare är sämre produktion och inte förstöra andras liv så stämmer det inte för i den "yrkesrollen" jag kommer ha hos den andra arbetsgivare kan förstöra folk liv när jag kommer behöva säga upp dem pga vi ska tjäna mer eller att jag ska piska dem för att dem ska bidra mer. Så det beror nog på i vilken yrkesroll man hamnar i och det är inte bara att jag blir utskälld det är mycket annat. Men jag kommer absoult ta med mig dina tips och hoppas på att mina kunder kommer vara nöjda med det jag kan erbjuda dem
Svar på tråden Jobba på försäkringskassan