Anonym (Slumpgenerator) skrev 2017-04-22 18:24:50 följande:
Det är naturligtvis din fulla rätt att tycka att sådana som jag har en orimlig uppfattning. Nu handlar ju tråden om hur det är att arbeta på FK och mitt inlägg belyser väl i viss mån den psykosociala arbetsmiljön. De flesta människor med empatiska drag tycker ju ända att det är jobbigt att höra att människor tvingas lämna sitt hem eller begår självmord p g a deras beslut. "I only followed orders" har ju yttrats i andra sammanhang som du säkert vet, och för den som har lätt att skaka av sig att slentrianmässigt fatta beslut som får långtgående konsekvenser för andra människor så är det kanske ett bra arbete, jag vet inte, jag har aldrig jobbat på FK.
Det görs som du säger olika bedömningar och visst, det kan naturligtvis vara precis som du säger att jag fick en felaktig bedömning från början. Kanske har jag alltid haft arbetsförmåga, det är fullt möjligt att du har rätt. Eller så kanske det är så att alla de läkare som intygar att jag inte har någon arbetsförmåga har rätt och min nya handläggare som endast tittade på senaste läkarintyget och ansåg att det visade att jag har 100% arbetsförmåga har gjort en dålig bedömning. Kanske hade hon en dålig dag? Hade bråkat med någon innan? Fått dåligt kaffe? Vem vet, lika lite som jag kan bevisa att en annan handläggare hade gjort en annan bedömning kan du bevisa att min bild av verkligheten inte stämmer, men det ingen av oss kan förneka är att det de facto finns många människor som inte tycker om sin handläggare, rätt eller fel, och det bör för de flesta empatiska människor påverka den psykosociala arbetsmiljön.
Naturligtvis har jag rätt att överklaga beslutet, vilket jag givetvis kommer att göra, men som du vet tar överklagandeprocessen lång tid och under denna tid måste jag ljuga för Arbetsförmedlingen och skicka ansökningar till arbeten som jag ändå inte skulle klara av för att klara min försörjning, och undvika att få min SGI nollad. Den tid och energi detta tar gör i mitt specifika fall att jag inte kan fortsätta min medicinska behandling vilket gör att det kommer att ta längre tid innan jag kan återgå i arbete, men nu handlar ju inte den här tråden om mig och mina problem med en enskild av Försäkringskassans handläggare. Den handlar om att arbeta på Försäkringskassan, där en enskild persons bedömning kan rasera ett liv på ett helt annat sätt än i de flesta andra yrken, men eftersom du svarade mig så kände jag att jag ändå ville bemöta ditt inlägg.
Återigen, du är i din fulla rätt att tycka att jag är jobbig som inte tacksamt respekterar de beslut som tas. Du anser att det beror uteslutande på systemet medan jag anser att den person som tillämpar systemet har frihet att verka inom de ramar som systemet sätter upp. Därför förbehåller jag mig rätten att tycka illa om den handläggare jag nu hade oturen att få, även om jag av förklarliga skäl inte kan "bevisa" att hon gjort fel, vad som berättigar till sjukpenning är ju som bekant hemligt och inget handläggarna berättar. Det faktum som kvarstår är att det finns fler sådana människor som jag, som gör myndighetsutövning besvärligt eftersom vi ifrågasätter. Det borde, tycker jag, påverka de flesta människors psykosociala arbetsmiljö, men det är som sagt bara min åsikt.
Ha en trevlig kväll.
Nej, inget du skriver är relevant för hur det är att jobba på FK. Du är bara ute efter att klaga i egen sak. Upprepar på nytt: du måste skilja på sak och person. Att jämföra med "I only followed orders" (känt sammanhang som i fångvaktare vid arbetsläger osv) är helt utanför vad som är rimligt.
Jag har f ö inte hört någon kollega vid FK NÅGONSIN berätta att någon som fått sjukpenning indragen hamnat på gatan (normalt sett socialtjänsten borde väl då socialtjänsten gå in då?) eller att folk tagit livet av sig. Det känns som påhittad hörsägen. Jag tror knappast att folks beslut att fortsätta leva enbart hänger på om de beviljas fortsatt sjukpenning.