Inlägg från: Anonym (K2-handläggare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K2-handläggare)

Jobba på försäkringskassan

Well, det är det värsta och mest stressiga arbetet jag någonsin haft. Man sitter med drygt 170 egna ärenden, ser kollegor gå in i väggen eller säger upp sig i ren vanmakt över är de inte orkar med stressen. Slutar då med att ni övriga måste gå in och ta över kollegans arbete vilket i praktiken innebär att du får sitta och bolla 250 ärenden. Noll stöttning och noll stöd uppifrån.. Försäkringskassan verkar dessutom vara väldigt attraktiv att skälla på, har tappat räkningen på alla gånger folk ringer och skäller på en trots att felet inte ligger hos oss. Exempelvis när vi utreder SGI behöver vi ha kontakt med arbetsgivarnas lönekontor. Jag ringer arbetsgivaren tre gånger utan att få svar, jag sänder ut en blankett där jag ber om inkomst- och anställningsuppgifter. Arbetsgivaren skickar inte in något svar inom två veckor. Jag ringer igen, inget svar. Jag sänder ut ny blankett. Blanketten kommer in efter två veckor men innehåller inte hälften av uppgifterna jag behöver. Jag har gjort allting rätt, arbetsgivaren har gjort fel, däremot är det till mig den försäkrade ringer och skäller på.

Tro mig, det finns bättre jobb

Anonym (Slumpgenerator) skrev 2017-04-22 19:18:24 följande:
    Då ber jag om ursäkt, då har jag varit otydlig. Jag är av åsikten att handläggaren borde ha verkat på precis samma sätt som sina företrädare och godkänt sjukskrivningen, alternativt ha utrett ärendet vidare och begärt in underlag från sjukskrivande läkare, vilket handläggaren naturligtvis kunnat göra om hon så önskat. Det hon valde var att, baserat på snarlikt underlag som tidigare godkänts utan förvarning underkänna rätten till sjukpenning. Det är det jag, högst personligen, tycker är felaktigt.

Om du i ditt fall inte tycker att det är jobbigt att ta slentrianmässiga beslut som ödelägger människors liv så är det såklart bra för dig i din yrkesroll om du nu arbetar som handläggare, då passar du säkert in. Jag skulle nog kanske kunnat göra det i ett tidigare liv, innan jag blev sjuk trodde jag nog som så många andra att sjukförsäkringen skyddade människor som blev sjuka tills de blev friska.

Jag kan såklart inte övertyga dig, och det är fullständigt möjligt att jag skulle må bättre av att bara acceptera beslutet. Kanske kommer jag dit en gång, vem vet, om jag belastar samhällets resurser och anlitar landstingsfinansierad psykolog så kanske det går, vem vet.

I min värld "borde" det vara så att reglerna vore glasklara. Att handläggare berättar vad som saknas i ett läkarintyg. Att handläggare inte skulle ha rätten att på egen hand bestämma att en mångårig sjukskrivning plötsligt inte längre ger rätt till sjukpenning när inget förändrats i sjukdomsbilden. Men det är ju bara min åsikt.
    Fast det kan likaväl ha varit så att dina tidigare handläggare har gjort felaktiga bedömningar och att du egentligen inte skulle ha haft rätt till sjukpenning för flera år sedan

Och att klaga på handläggarbyte när den ordinarie handläggaren blir sjukskriven eller slutar, vad menar ni är alternativet? Att förbjuda den enskilda handläggaren att sluta eller att bli sjukskriven innan alla ens ärenden är avslutade? Tvinga dom att komma in och arbeta extra med att hantera just ditt ärende utöver sitt nya heltidsjobb?

Rätt nyfiken på hur ni menar. Förklara gärna

Svar på tråden Jobba på försäkringskassan