• Anonym (oroad släkting)

Styvfar häktad -vad händer??

Under påskhelgen framkom det att mitt 8--åriga syskonbarns styvpappa (vilken hen har bott ihop med i 3 år) sitter häktad för misshandel av sin biologiska tonårsdotter. Bio-dottern rapporterade tydligen det till en skolkamrat och blev omedelbart placerad i fosterhem och pappan därefter häktad. Han har nu suttit häktad i mer än 14 dagar, dvs 2 häktningsförhandlingar har redan ägt rum.

Det lilla mitt syskonbarns mamma (motvilligt) sagt om det är att flickan har fått en "berättigad" örfil men att hon överdriver och har anmält sin far av illvilja, Det tar jag med en stor nypa salt. Så vitt jag vet kan man inte bli häktad i 14+ dagar för "bara" en örfil, eller ringa misshandel dvs ett brott vars straffpåföljd är mindre än 1 års fängelse. För att sitta häktad så länge så borde rimligen åtalet gälla grov misshandel, eller möjligen andra (orelaterade?) åtalspunkter som framkommit under förhör, eller?

Vad är era erfarenheter? Jag har varit mycket oroad för mitt syskonbarn pga styvpappan för andra skäl än misshandel. Jag är rent ut sagt lättad att skithögen sitter häktad, men jag vet inte vad som händer. Mamman talar definitivt inte helt sanning om vad som hänt. Kan jag ta reda på åtalspunkterna från att kontakta vederbörande tingsrätt tex? Tacksam för alla som helst seriösa svarHjärta

• Svar på tråden Styvfar häktad -vad händer??
  • hännrick

Kontakta tingsrätten och be dem maila en kopia av åklagarens häktningsframställan, det kan du göra redan nu. Om det senare går till åtal så kan du kontakta dem igen och be omstämningsansökan och förundersökningsprotokoll och att dom fallit kan du begära ut även den.

I wish you blue birds in the spring, to give your heart a song to sing
    hännrick skrev 2017-04-20 23:23:30 följande:

Kontakta tingsrätten och be dem maila en kopia av åklagarens häktningsframställan, det kan du göra redan nu. Om det senare går till åtal så kan du kontakta dem igen och be omstämningsansökan och förundersökningsprotokoll och att dom fallit kan du begära ut även den.

Har letat fram berörd email, tack för tipset!! :) Så vitt jag förstår så finns det redan en utredning och åtal på sannorlika skäl om häktning beviljats för mer än 14 dagar?

Nån som har erfarenhet av denna typ av brott? Jag har inte koll på praktiska följder av barnmisshandel (eller i detta fallet möjligen fler åtalspunkter) vad gäller utvärdering från socialen, häktning eller straffpåföljd. Suck. Rynkar på näsan

• Kjell2
    Anonym (oroad släkting) skrev 2017-04-21 00:49:56 följande:

Nån som har erfarenhet av denna typ av brott? Jag har inte koll på praktiska följder av barnmisshandel (eller i detta fallet möjligen fler åtalspunkter) vad gäller utvärdering från socialen, häktning eller straffpåföljd. Suck. Rynkar på näsan

Först - kontakta tingsrätten för att få reda på vad han är misstänkt för. Just nu verkar det oklart. Utan att veta brottsrubricering är det svårt att spekulera om straffet. Att han är häktad behöver inte bara beror på att brottet är allvarligt, kan också bero på risk för upprepning eller att han ska kunna påverka utredningen.

I och med att pappan är häktat OCH barnet är fosterhemsplacerad så finns det nog djupare problem i hemmiljön än bara pappan.

• Anonym (PP)
    Anonym (oroad släkting) skrev 2017-04-20 23:41:23 följande:
    Har letat fram berörd email, tack för tipset!! :) Så vitt jag förstår så finns det redan en utredning och åtal på sannorlika skäl om häktning beviljats för mer än 14 dagar?
    Nej, det finns det inte per automatik. Det KAN finnas men då har man bestämt att han ska kvarvara i häkte tills huvudförhandlingen. Har dock svårt att tro det för en örfil. Det brukar mer ske vid grova brott där påföljden beräknas bli flera år i fängelse t ex grova narkotikabrott.

Hur som helst så kan du ju ta reda på om åtal väckts och i så fall begära ut FUP:en (förundersökningsprotokollet) och i annat fall(coh mest troligt) får du häktningsframställan som inte är så särskilt utförlig men brottsrubricering får du i alla fall.

Tack för era svar!Glad Jag har nu fått häktningsframställan emailad till mig. Grov fridskränkning under en period på 3 år. Flickan har berättat om misshandel vid fler tillfällen. Häktning/omhäktning begärd pga att han bedöms kunna försvåra utredningen genom att tex undanröja bevis samt fortsätta med brottslighet. 

Som jag anande, inte fråga om att han örfilat henne vid endast ett tillfälle som mamman påstår. Hon säger dessutom att flickan hittar på "för att jävlas", vilket jag tvivlar starkt på. Grov fridskränkning brukar tydligen ge 18 månaders fängelse som straffpåföljd, och för barnens skull jag hoppas verkligen att han hamnar i fängelse.

• Kjell2
    Anonym (oroad släkting) skrev 2017-04-21 14:30:20 följande:

Tack för era svar!Glad Jag har nu fått häktningsframställan emailad till mig. Grov fridskränkning under en period på 3 år. Flickan har berättat om misshandel vid fler tillfällen. Häktning/omhäktning begärd pga att han bedöms kunna försvåra utredningen genom att tex undanröja bevis samt fortsätta med brottslighet. 

Som jag anande, inte fråga om att han örfilat henne vid endast ett tillfälle som mamman påstår. Hon säger dessutom att flickan hittar på "för att jävlas", vilket jag tvivlar starkt på. Grov fridskränkning brukar tydligen ge 18 månaders fängelse som straffpåföljd, och för barnens skull jag hoppas verkligen att han hamnar i fängelse.

Det behöver fortfarande inte vara sant eller räcka för en fällande dom.

Kjell2 skrev 2017-04-21 14:34:41 följande:
    Det behöver fortfarande inte vara sant eller räcka för en fällande dom.
    Nej, så klart. Han häktades dock ursprungligen för misshandel vid ett tillfälle då det fanns fysiska bevis. Det verkar osannolikt att han genom alla år bara skulle ha slagit sin dotter  EN gång och då så hårt att det lämnat blåmärken/ev skador.
  • Nomanisanisland
    Anonym (oroad släkting) skrev 2017-04-20 23:16:21 följande:

Under påskhelgen framkom det att mitt 8--åriga syskonbarns styvpappa (vilken hen har bott ihop med i 3 år) sitter häktad för misshandel av sin biologiska tonårsdotter. Bio-dottern rapporterade tydligen det till en skolkamrat och blev omedelbart placerad i fosterhem och pappan därefter häktad. Han har nu suttit häktad i mer än 14 dagar, dvs 2 häktningsförhandlingar har redan ägt rum.

Det lilla mitt syskonbarns mamma (motvilligt) sagt om det är att flickan har fått en "berättigad" örfil men att hon överdriver och har anmält sin far av illvilja, Det tar jag med en stor nypa salt. Så vitt jag vet kan man inte bli häktad i 14+ dagar för "bara" en örfil, eller ringa misshandel dvs ett brott vars straffpåföljd är mindre än 1 års fängelse. För att sitta häktad så länge så borde rimligen åtalet gälla grov misshandel, eller möjligen andra (orelaterade?) åtalspunkter som framkommit under förhör, eller?

Vad är era erfarenheter? Jag har varit mycket oroad för mitt syskonbarn pga styvpappan för andra skäl än misshandel. Jag är rent ut sagt lättad att skithögen sitter häktad, men jag vet inte vad som händer. Mamman talar definitivt inte helt sanning om vad som hänt. Kan jag ta reda på åtalspunkterna från att kontakta vederbörande tingsrätt tex? Tacksam för alla som helst seriösa svarHjärta

Mamman verkar ju inte klok heller, finns eget som heter berättigad örfil.
  • Anonym (mc)
    Anonym (oroad släkting) skrev 2017-04-20 23:16:21 följande:

Jag hade varit otroligt oroad över din systers attityd också.
    Är hon ok med misshandel av sitt barn eller gäller det bara hennes styvbarn

Jag hade gjort en orosanmälan för det är uppenbart att ingen av dom vuxna i den familjen verkar särskillt lämpliga
  • dfgdfdfggf
    Anonym (oroad släkting) skrev 2017-04-21 15:08:47 följande:
    Nej, så klart. Han häktades dock ursprungligen för misshandel vid ett tillfälle då det fanns fysiska bevis. Det verkar osannolikt att han genom alla år bara skulle ha slagit sin dotter  EN gång och då så hårt att det lämnat blåmärken/ev skador.
    och under den tiden så har din syster gjort ingenting?
    hon bör också åtalas i min mening

hur en människa kan stå och inte göra något när ett barn far illa övergår mitt förstånd, och hur man kan försvara eller inte se det dåliga beteendet bara för att det råkar vara ennärstående är också något jag inte förstår

vad ska du göra nu ts, ska du låtsas som det regnar eller ska du göra något, att det finns en vuxen i dom barnens liv som faktiskt agerar
  • Anonym (A)
    hännrick skrev 2017-04-20 23:23:30 följande:
    Håller med, kontakta tingsrätten
Svar på tråden Styvfar häktad -vad händer??