Styvfar häktad -vad händer??
Under påskhelgen framkom det att mitt 8--åriga syskonbarns styvpappa (vilken hen har bott ihop med i 3 år) sitter häktad för misshandel av sin biologiska tonårsdotter. Bio-dottern rapporterade tydligen det till en skolkamrat och blev omedelbart placerad i fosterhem och pappan därefter häktad. Han har nu suttit häktad i mer än 14 dagar, dvs 2 häktningsförhandlingar har redan ägt rum.
Det lilla mitt syskonbarns mamma (motvilligt) sagt om det är att flickan har fått en "berättigad" örfil men att hon överdriver och har anmält sin far av illvilja, Det tar jag med en stor nypa salt. Så vitt jag vet kan man inte bli häktad i 14+ dagar för "bara" en örfil, eller ringa misshandel dvs ett brott vars straffpåföljd är mindre än 1 års fängelse. För att sitta häktad så länge så borde rimligen åtalet gälla grov misshandel, eller möjligen andra (orelaterade?) åtalspunkter som framkommit under förhör, eller?
Vad är era erfarenheter? Jag har varit mycket oroad för mitt syskonbarn pga styvpappan för andra skäl än misshandel. Jag är rent ut sagt lättad att skithögen sitter häktad, men jag vet inte vad som händer. Mamman talar definitivt inte helt sanning om vad som hänt. Kan jag ta reda på åtalspunkterna från att kontakta vederbörande tingsrätt tex? Tacksam för alla som helst seriösa svar

Jag har nu fått häktningsframställan emailad till mig. Grov fridskränkning under en period på 3 år. Flickan har berättat om misshandel vid fler tillfällen. Häktning/omhäktning begärd pga att han bedöms kunna försvåra utredningen genom att tex undanröja bevis samt fortsätta med brottslighet.