Det kommer bli bra skrev 2017-04-22 12:10:07 följande:
Men vänta nu, Sveriges resultat i PISA och liknande mätningar föll ju när valfrihetsmodellerna infördes. Finlands framgångar har ju förklarats av att de inte har valfrihetsmodeller. I Sverige är valfriheten den mest extrema i världen faktiskt, inte ens i USA finns detta system.
Även M ä ju för att minska valfrihetsmodellerna med skolor även om de är negativa till lottning.
Jag tycker det är galet att man till vissa skolor måste ställa sina barn i kö redan på BB för att ha en chans.
Jag tänker att detta är ett steg att få ordning likt hur förskolekön blivit mer ordning på i Sthlms stad när man bara kan välja fem val och det bara finns en enda kö och inte massa enskilda att ställa sig i. Och att alla får info om att man ska ställa sig i kön från 6 mån. Jag tror att systemet mår bra om det blir en central administration av köerna, att alla får info om att "nu är det dags för skolval". Sen kommer det finnas föräldrar som ändå inte ställer sina barn i kön, alltså de som redan nu hamnar i "de sämsta skolorna" och får garantiplatser.
Nej, resultatet sjönk drygt tio år efter fria skolvalet infördes, vilket i tid sammanfaller med att massinvandringen tog fart. Utlandsfödda presterar överlägset sämst (och har sjunkit mest), och utgör en snabbt ökande andel vilket drar ner hela resultatet. Även de svenskfödda barnens resultat har sjunkit under perioden, men tittar man skola för skola är resultaten fortsatt bra i de populäraste skolorna - som är extremt homogena.
Inte ens sossarna försöker ju ljuga bort anledningen till sitt korkade förslag. De säger ju rakt ut att det är för att "minska segregeringen" och att lågpresterande barn presterar sämre utan att det finns några riktigt motiverade i klassen (hur det går för stackarn som ska agera stödlärare och hjälp väljer de på goda grunder att tiga om).
Nu väntar jag med spänning på förslagen om lottade bostäder (orättvist att vissa bor i villa och andra i hyresrätt!), lottad partner (högutbildade väljer varandra, sjukt orättvist!) och varför inte lottade bebisar (hur gärna man än vill tro motsatsen har inte alla samma förutsättningar på det intellektuella planet, oooorättvist!).