• Anonym (Ts)

Brottsregistret?

Är det någon som vet hur länge man finns kvar i brottsregistret när man har en dom?

Jag vill arbeta på kriminalvården men fick avslag pga detta. Påföljden på "brottet" blev 40 timmar samhällstjänst.

• Svar på tråden Brottsregistret?
  • Anonym (5)

5 år om jag minns rätt. Exet åkte dit för rattfylla och fick också samhällstjänst. Noteringen i registret försvann efter 5 år

• Anonym (Ts)
    Anonym (5) skrev 2017-04-21 09:38:00 följande:

5 år om jag minns rätt. Exet åkte dit för rattfylla och fick också samhällstjänst. Noteringen i registret försvann efter 5 år

Ok tack för ditt svar. Detta gäller inte rattfylla men det kanske är 5 år oavsett domskäl?
  • Anonym (5)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-21 09:42:42 följande:

Ok tack för ditt svar. Detta gäller inte rattfylla men det kanske är 5 år oavsett domskäl?

Tror det är 5 år oavsett
  • Anonym (Ts)
    Anonym (5) skrev 2017-04-21 09:47:20 följande:

Hade visst fel

Tack, jag fick inte fängelse om inte samhällstjänst räknas som fängelse?

I domen stod det något om att "omräknat i fängelsetid motsvarar domen 2 månader (eller vad det nu var?)"
  • Anonym (5)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-21 13:39:33 följande:

Tack, jag fick inte fängelse om inte samhällstjänst räknas som fängelse?

I domen stod det något om att "omräknat i fängelsetid motsvarar domen 2 månader (eller vad det nu var?)"

Betalade du böter?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (5) skrev 2017-04-21 14:23:24 följande:
    Betalade du böter?
    Betalade 500 kr till brottsofferfonden, något som alla som blir dömda måste göra.
    Inget utöver det. Jag är helt övertygad om att rätten egentligen ville fria mig helt men inte kunde göra det. Brottet är extremt "ringa".
  • Anonym (5)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-21 14:43:10 följande:

Betalade 500 kr till brottsofferfonden, något som alla som blir dömda måste göra.

Inget utöver det. Jag är helt övertygad om att rätten egentligen ville fria mig helt men inte kunde göra det. Brottet är extremt "ringa".

Hm. Jag hade ändå räknat med 5 år. Exet jag nämnde betalade 500:- i böter till brottsofferfonden och fick 50 timmar samhällstjänst. Och som sagt, 5 år tog det. Ni har ju i princip dömts på samma sätt fast för olika brott.
Svar på tråden Brottsregistret?