• Anonym (Ts)

Brottsregistret?

Är det någon som vet hur länge man finns kvar i brottsregistret när man har en dom?

Jag vill arbeta på kriminalvården men fick avslag pga detta. Påföljden på "brottet" blev 40 timmar samhällstjänst.

• Svar på tråden Brottsregistret?
  • ajnas
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-22 15:19:48 följande:
    Tack! Har ändå lite svårt att tolka var jag platsar in. Fick inte fängelse men strafftiden på det "brott" jag begick uppgår till 4 år. Avslag på det bötesbelopp som åklagaren åberopade. Samhällstjänst blev "enda" påföljden.
    Samhällstjänst är en typ av villkorlig dom, så det finns alltså kvar i tio år från domens datum för dig.
  • Anonym (Ts)
    ajnas skrev 2017-04-22 16:44:07 följande:
    Samhällstjänst är en typ av villkorlig dom, så det finns alltså kvar i tio år från domens datum för dig.
    Okej, tackar. Vad jobbigt och onödigt eftersom jag inte är det minsta kriminell!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-24 08:57:13 följande:
    Okej, tackar. Vad jobbigt och onödigt eftersom jag inte är det minsta kriminell!

En fråga till. Jag förstår att man inte kan arbeta på flygplats med en "prick" i belastingsregistret, men gäller det även för flygplatser med endast inrikesflyg?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-24 08:58:24 följande:

En fråga till. Jag förstår att man inte kan arbeta på flygplats med en "prick" i belastingsregistret, men gäller det även för flygplatser med endast inrikesflyg?
    Belastningsregistret *
  • ajnas
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-24 08:58:24 följande:
    ajnas skrev 2017-04-22 16:44:07 följande:Samhällstjänst är en typ av villkorlig dom, så det finns alltså kvar i tio år från domens datum för dig.

Ingen aning tyvärr, det får du nog kolla med en sån flygplats.
  • Anonym (Ts)
    ajnas skrev 2017-04-24 09:22:15 följande:
    Ingen aning tyvärr, det får du nog kolla med en sån flygplats.
    En anhörig till mig är mycket god vän med chefen på den flygplatsen så jag får jobbet direkt OM dem inte kollar belastningsregistret. Har heltidsarbete idag, men trivs inte alls.

Känns lite pinsamt hela situationen dock så jag tvekar på om jag ens ska be min anhöriga ordna jobbet åt mig. FÖRSÖKA ordna jobbet åt mig.
  • ajnas
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-24 09:56:46 följande:
    En anhörig till mig är mycket god vän med chefen på den flygplatsen så jag får jobbet direkt OM dem inte kollar belastningsregistret. Har heltidsarbete idag, men trivs inte alls.

Känns lite pinsamt hela situationen dock så jag tvekar på om jag ens ska be min anhöriga ordna jobbet åt mig. FÖRSÖKA ordna jobbet åt mig.
    Jag förstår! Men kan du inte ringa anonymt och fråga vad de har för policy?
  • Anonym (Ts)
    ajnas skrev 2017-04-24 13:24:48 följande:
    Jag förstår! Men kan du inte ringa anonymt och fråga vad de har för policy?
    Det är inga problem. Jag kommer börja jobba efter sommaren.
  • Anonym (M)

När du gör utdraget syns det varför du är dömd. Inga större/tyngre brott där du endast får samhällstjänst.

• Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2017-04-24 14:06:52 följande:

När du gör utdraget syns det varför du är dömd. Inga större/tyngre brott där du endast får samhällstjänst.

Är du helt hundra på det? Min chef frågade nämligen mig vad jag var dömd för så hon visste bara ATT jag hade en dom, inte för vad.

Nej, det är inget brott som inverkar på varken jobb eller som har skadat någon enda människa (utom mig själv).

Oavsett så får jag inte arbeta inom kriminalvården pga denna dom - oavsett vad domen handlade om. Något jag faktiskt tycker är tramsigt eftersom jag inte är det minsta kriminell!
  • ajnas
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-24 14:10:13 följande:
    Är du helt hundra på det? Min chef frågade nämligen mig vad jag var dömd för så hon visste bara ATT jag hade en dom, inte för vad.

Nej, det är inget brott som inverkar på varken jobb eller som har skadat någon enda människa (utom mig själv).

Oavsett så får jag inte arbeta inom kriminalvården pga denna dom - oavsett vad domen handlade om. Något jag faktiskt tycker är tramsigt eftersom jag inte är det minsta kriminell!
    Jo det ska stå en gärningsbeskrivning i utdraget. "Dömd för att ha .... genom att ha ...". Åtminstone är det så i utdraget vid strafföreläggande.
  • Anonym (???)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-24 14:10:13 följande:

Hur kan du påstå att du inte är kriminell när du är DÖMD för ett brott som kan ge upp till 4 års fängelse??? Du är ju kriminell per definition...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (???) skrev 2017-04-24 14:19:25 följande:
    Hur kan du påstå att du inte är kriminell när du är DÖMD för ett brott som kan ge upp till 4 års fängelse??? Du är ju kriminell per definition...
    Du vet inte vad saken gäller så du får tro vad du vill! Men nej, jag är inte kriminell!
  • Anonym (gwre2)

EXAKT hur kan du påstå att du inte är kriminell? Varför är du dömd i så fall? OCH för vad är du dömd?

Jobba på flygplats? Det kan du glömma om du är med i registret. Dom kollar allt, tom säpos register.

• Anonym (Ts)
    Anonym (gwre2) skrev 2017-04-24 14:36:58 följande:

EXAKT hur kan du påstå att du inte är kriminell? Varför är du dömd i så fall? OCH för vad är du dömd?

Jobba på flygplats? Det kan du glömma om du är med i registret. Dom kollar allt, tom säpos register.

Nu har jag redan kollat upp den saken OCH fått jobb på flygplatsen!
  • Anonym (???)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-24 14:34:14 följande:

Du vet inte vad saken gäller så du får tro vad du vill! Men nej, jag är inte kriminell!

Jag vet att du är dömd för ett brott... behöver man veta något annat...?
  • Anonym (gwre2)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-24 14:37:57 följande:
    Nu har jag redan kollat upp den saken OCH fått jobb på flygplatsen!
    Vad är du dömd för? Rattfylla?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (gwre2) skrev 2017-04-24 17:18:32 följande:

Vad är du dömd för? Rattfylla?

Nej, en rattfylla är ju att utsätta både sig själv och andra för risk - jag har inte gjort något av det! Ingen har tagit någon skada pga det jag dömdes för!
  • Anonym (???)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-25 09:28:47 följande:

Nej, en rattfylla är ju att utsätta både sig själv och andra för risk - jag har inte gjort något av det! Ingen har tagit någon skada pga det jag dömdes för!

Du får nog berätta vad du är dömd för om du vill att folk ska tro på dig. För just nu låter det väldigt mycket som att du är kriminell och inte ens klarar av att ta ansvar för dina handlingar...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (???) skrev 2017-04-25 09:46:54 följande:

Du får nog berätta vad du är dömd för om du vill att folk ska tro på dig. För just nu låter det väldigt mycket som att du är kriminell och inte ens klarar av att ta ansvar för dina handlingar...

Spelar ingen roll vad folk tror. Jag har fått svar på min frågeställning och jag har fått jobb på flygplatsen.

Kommer meddela min nuvarande chef inom kort.

Tack för alla svar - lämnar tråden
Svar på tråden Brottsregistret?