• Anonym (Trött)

Andfådd för ingenting...

Är tröttare än vanligt, haft intensiv klåda på kroppen en månad och fått klådstillande för att kunna sova om nätterna. Jag går dagliga promenader på runt 30-45 min(orkar inte mer) och har gjort så varje dag sen mitten av januari. Senaste månaden har jag blivit mer andfådd efter bara några hundra meter och på raksträcka. Alltså såpass att jag andas häftigt och får stanna och vila. Min kondis som borde varit rätt bra(?) har istället försämrats betydligt och folk omkring mig reagerar på mitt flås.

Är förvisso under utredning men börjar bli less på att vara så trött och orkeslös hela tiden,

Nån som förstår vad som händer? :(

Ville mest skriva av mig och höra om nån känner igen sig..

• Svar på tråden Andfådd för ingenting...
  • Anonym (Susanne)

Det låter som problem med hjärtat. Du borde kolla upp det eller lungorna.

• Anonym (Trött)

Ja.. har lite samma tanke men samtidigt gjordes ett 24 Tim EKG bara för ett år sen. Har dock en förälder som dog hastigt i hjärtinfarkt vid strax över 50 och är snart där i ålder själv. Kanske borde be om en ny koll. Just nu fokuseras allt på andra symptom hos läkaren :/.

Tack för svar!

• Anonym (Oroande)

Klåda är väldigt ospecifikt, kan vara allt från torr hud till allvarlig sjukdom. I kombination med trötthet och andfåddhet är det lite mer oroande. Andfåddhet av den sort som du beskriver ska alltid utredas.

Pågående utredning skriver du, vad har gjorts? Inkluderar den utredningen även andfåddheten? Har du gått ner i vikt, haft upprepade infektioner, svettats? Blivit gul i hyn eller märkt något konstigt med urin/avföring? Blivit rund om magen? Gör det ont när du andas?

• Anonym (Trött)

Det handlar inte om torr hud. Extrem klåda i handflatorna, och även på bröst, bål, rygg och upp i nacken. Har även utslag på samtliga ställen som skall utredas på hud. Har tid redan nästa vecka vilket är skönt då det kan ta flera månader..

Har tagit blodprover som tex leverprover. Det ser normalt ut. Har oxå en svullnad mellan hals/nyckelben och som har undersökta med ultraljud.

Det står bl.a. detta i journalen.. frågeställning resistens lipom, diffus ekogenitet , inga fokala avgränsningsbara processer och diffus fettinfiltration.

Har fått tid på måndag för fortsatt utredning på öron näsa hals och om de ej hittar nåt blir det CT eller MR. Det enda som gjorts nu är att läkaren lyssnat på lungor o hjärta o allt låter fint.

Har temp som går upp o ner men oftast liggande runt 38 när jag varit uppe en stund.

Varm om natten och svettas ibland då men inte alltid. Har alltid varit frusen av mig.

Ja magen känns ständigt lite svullen men har väl gått upp två tre kilo ändå men absolut nåt jag funderat på. (Känns dock som man är hypokondriker med alla symtom)..

Får ont i magen till och från, ofta en smärta som flyttar runt. Ofta rakt i mellangärdet och tänker det kanske är magkatarr på allt. Har inga sura uppstötningar eller så direkt.

• Dominant

Har du kollat upp mängden röda blodkroppar? Är det lågt (anemi) så får kroppens delar inte tillräckligt med syre så man blir väldigt lätt andfådd 

• Anonym (Oroande)

Var de andra blodproverna bra också, blodvärde och vita blodkroppar t ex?

Knölen ovanför nyckelbenet, ultraljudssvaret lät lite diffust (no pun intended). Har de tagit prov därifrån? Har den funnits länge? Växt? Mjuk eller hård? Öm?

Hoppas du får en snabb och ordentlig utredning nu. Ingen idé att gissa vad detta kan är (och det kan så klart mycket väl vara helt ofarligt), men det är iaf definitivt inget som ska ignoreras. Utifrån det du berättat tycker jag du borde få en relativt snabbt tid för en CT av bröstkorg och buk.

• Anonym (Trött)

Alla blodvärden, röda o vita inom referensvärde även om jag själv tycker alla de vita ligger lite lågt. Dock fortfarande inom refernsvärde.

Tex lpk 4,3 referens 3,5-8,8

Lymfocyter 1,6 referens 0,5-5,0

Granulycyter 2,5 referens 1,2-8,0

Midscells 0,2 referens 0,1- 1,5

De andra ligger mitt i referensvärdena

Knölen är som en mjuk bulle, syns rejält så kanske 5 cm i omkrets. Ömmar inte något. Tack för era svar! Känns inte som allt är riktigt okey va? :(

• Anonym (Trött)

Inget prov från knölen nej

• Anonym (Trött)

Den har nog synts kanske två månader. Förlåt ja missar skriva allt på en gång :)

• Anonym (Usch)

Andfåddhet och trötthet kan komma av lågt Hb/ferritin. Har de kollat dessa världen?

Jag blev otroligt andfådd av hypothyreos. Klarade inte ens gå upp i trappan utan att flåsa. Ibland blev jag även andfådd bara av att prata i telefonen en längre tid. Har även svullen mage och problem med magen p.g.a den dåliga matsmältningen. Trött orkar inget utan att vara helt utslagen.

Med tanke på din temp har de kollat sköldkörtelprover så att det inte rör sig om hyperthyreos? Eftersom din temp är hög tillskillnad från hypo som brukar ligga väldigt lågt. Infektioner som kan orsaka svullna lymfkörtlar?

Hoppas verkligen att de kommer på vad som orsakar dina problem. Be de gå igenom blodprover för de vanligaste orsakerna, för att åtminstone utesluta dessa saker om de inte redan gjort det.

Svar på tråden Andfådd för ingenting...