Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Andfådd för ingenting...

Är tröttare än vanligt, haft intensiv klåda på kroppen en månad och fått klådstillande för att kunna sova om nätterna. Jag går dagliga promenader på runt 30-45 min(orkar inte mer) och har gjort så varje dag sen mitten av januari. Senaste månaden har jag blivit mer andfådd efter bara några hundra meter och på raksträcka. Alltså såpass att jag andas häftigt och får stanna och vila. Min kondis som borde varit rätt bra(?) har istället försämrats betydligt och folk omkring mig reagerar på mitt flås.

Är förvisso under utredning men börjar bli less på att vara så trött och orkeslös hela tiden,

Nån som förstår vad som händer? :(

Ville mest skriva av mig och höra om nån känner igen sig..

• Svar på tråden Andfådd för ingenting...
  • Anonym (Trött)

Ja.. har lite samma tanke men samtidigt gjordes ett 24 Tim EKG bara för ett år sen. Har dock en förälder som dog hastigt i hjärtinfarkt vid strax över 50 och är snart där i ålder själv. Kanske borde be om en ny koll. Just nu fokuseras allt på andra symptom hos läkaren :/.

Tack för svar!

• Anonym (Trött)

Det handlar inte om torr hud. Extrem klåda i handflatorna, och även på bröst, bål, rygg och upp i nacken. Har även utslag på samtliga ställen som skall utredas på hud. Har tid redan nästa vecka vilket är skönt då det kan ta flera månader..

Har tagit blodprover som tex leverprover. Det ser normalt ut. Har oxå en svullnad mellan hals/nyckelben och som har undersökta med ultraljud.

Det står bl.a. detta i journalen.. frågeställning resistens lipom, diffus ekogenitet , inga fokala avgränsningsbara processer och diffus fettinfiltration.

Har fått tid på måndag för fortsatt utredning på öron näsa hals och om de ej hittar nåt blir det CT eller MR. Det enda som gjorts nu är att läkaren lyssnat på lungor o hjärta o allt låter fint.

Har temp som går upp o ner men oftast liggande runt 38 när jag varit uppe en stund.

Varm om natten och svettas ibland då men inte alltid. Har alltid varit frusen av mig.

Ja magen känns ständigt lite svullen men har väl gått upp två tre kilo ändå men absolut nåt jag funderat på. (Känns dock som man är hypokondriker med alla symtom)..

Får ont i magen till och från, ofta en smärta som flyttar runt. Ofta rakt i mellangärdet och tänker det kanske är magkatarr på allt. Har inga sura uppstötningar eller så direkt.

• Anonym (Trött)

Alla blodvärden, röda o vita inom referensvärde även om jag själv tycker alla de vita ligger lite lågt. Dock fortfarande inom refernsvärde.

Tex lpk 4,3 referens 3,5-8,8

Lymfocyter 1,6 referens 0,5-5,0

Granulycyter 2,5 referens 1,2-8,0

Midscells 0,2 referens 0,1- 1,5

De andra ligger mitt i referensvärdena

Knölen är som en mjuk bulle, syns rejält så kanske 5 cm i omkrets. Ömmar inte något. Tack för era svar! Känns inte som allt är riktigt okey va? :(

• Anonym (Trött)

Inget prov från knölen nej

• Anonym (Trött)

Den har nog synts kanske två månader. Förlåt ja missar skriva allt på en gång :)

• Anonym (Trött)

Hb ligger bra men Ferritin kollades faktiskt aldrig. Sköldkörteln är ok enligt prover. Vet att det ibland kan vara stora skillnader här.

Har T 4 fritt 11 referens 8-14

TSH 1,2 referens 0,38-5,33

Är dålig på detta men som det står verkar det bra.

Blev du bättre när du fick medicin?

• Anonym (Trött)

Usch :(.. har googlat en del(vilket man inte ska göra, ja vet) och ja jag får upp lymfom hela tiden. Har en del cystor redan i kroppen(bröst och äggstockar) meningiom i huvudet(inaktiv) så skulle faktiskt inte bli förvånad om det vore nåt sånt..

Vet inte vad läkaren tänker eller vad de aka kolla efter.

• Anonym (Trött)

Men oj, kanske borde be de kolla det på mig med då. Ja att utesluta så mkt gluten och även socker tror jag är bra. Och xtra vitaminer tror jag är superviktigt för kroppen. Tack för dina svar :)

• Anonym (Trött)
    Anonym (Usch) skrev 2017-04-22 11:14:00 följande:

Det enda som hjälper är att bråka med dem. Eller be om stöd från anhörig för det är svårt att bråka när man är sjuk. Man ger lätt upp :(

Kräv att de kollar upp lymfom om du känner dig orolig för det. Om en anhörig kan stödja dig i att de inte känner igen dig för att du inte brukar vara så trött, andfådd och energilös så blir det kanske lättare.

Ja kanske ska säga det på måndag att jag är orolig för det.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Oroande) skrev 2017-04-22 11:53:19 följande:

Gör det. Och säg att du har pratat med en bekant som är läkare och som har föreslagit en CT för att titta efter stora lymfkörtlar i bröst och mage (ibland får man köra en vit lögn och det funkar bättre än "jag har googlat"). Du är inte purung och du har ju haft besvär även från magen - de lär inte säga nej, även om du i värsta fall kanske får vänta 2-3 veckor på en sådan i tid.

Nu tror jag iofs att vilken läkare som helst drar öronen åt sig om du berättar det du sagt här ovan. Du kommer bli ordentligt utredd.

Mm hoppas det.. känns som det kommer utredas rätt bra då jag fått två snabba remisser. Och att läkarna där tar mig på allvar med.. Tack för din tid att skriva ::)

Jag hoppas de på hud kan reda ut om det är nåt sånt. Nån har pratat om glutenallergi men det känns kanske som det är lite för mkt olika symtom?
    Glinda från Oz skrev 2017-04-22 11:56:17 följande:

Det låter som någon form av allergi. Det är vanligt med allergiutlöst astma och klåda och magproblem kan också vara ett tecken på allergi.

• Anonym (Trött)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-22 14:55:34 följande:

Man kan inte vara allergisk mot gluten, isåfall är det glutenintolerans de pratar om. Jag tänkte mer om du t.ex var allergisk mot t,ex mjölk. Då kan man få både eksem och problem med magen. Är du dessutom allergisk mot något i luften kan du få astma. Många är allergisk mot flera saker samtidigt.

Ja det är väl glutenintolerans jag menar :)

Fast man kan faktiskt läsa om glutenallergi :)

Har aldrig haft allergi vad jag vet innan men visst kan det komma. Jag ska iaf be de utreda även detta. Vet faktiskt inte varför det inte gjorts än?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Usch) skrev 2017-04-22 20:11:51 följande:

Jag läste att det alltid var bra att utesluta ett tag själv (3-4 veckor) även om det inte syns på proverna. Många med magproblem mår åtminstone bättre av att utesluta gluten än att de blir sämre av det. Det sade även min läkare, och jag har inte heller glutenallergi enligt bp. Jag tycker åtminstone att det förbättrats något även om det såklart inte är helt bra. :)

Ja det tror jag är bra oxå att utesluta så mkt som möjligt.
    Anonym (Medicin) skrev 2017-04-22 20:25:04 följande:

Inte läst allas svar, men kan din allergimedicin inte göra dig trött då? Kollat så du inte fått astma?

Har inte tagit nån allergimedicin innan jag fick klådan så nej det började innan. Inte kollat om astma.
    Anonym (Pratar andfådd hela tiden) skrev 2017-04-22 21:12:30 följande:

Jag blir andfådd av oro, rädsla sk ångest![/

Säkert vanligt :/

[quote=77616662][quote-nick]Anonym (!) skrev 2017-04-22 22:10:33 följande:[/quote-nick]Oavsett vad det är du har så bör du snart få gjort en CT bröstkorg och buk med kontrast! Det går inte att utesluta någon tumör, som tex lymfom eller i värsta fall i tex bukspottkörteln. Det du beskriver skall undersökas ordentligt med röntgen, inte bara blodprover, som inte behöver visa något. Du bör också få hjärtat undersökt med ultraljud, UCG.

Mm känner att det nog behövs. :/
  • Anonym (Trött)

Två dagar efter ultraljudet fick jag göra skiktröntgen med kontrast på hals/bröstkorg. Det fanns en lokaliserad knöl på det sista ultraljudet. Går och väntar på svar och börjar bli nervös :(. Va sjutton kan det vara förutom nåt malignt? Misstänkt resistens på halsen står det i journalen. Låter inget vidare positivt eller?

• Anonym (Trött)
    Anonym (Oroande) skrev 2017-05-03 12:32:35 följande:

Resistens betyder bara knöl, och syftar egentligen på något man känner (vilket läkaren för all del kan göra vid själva ultraljudsundersökningen).. stod det så i ultraljudssvaret, eller i annan journal?

Bra att du fick göra en CT! Men inkluderade den inte buken alltså? Ska du på återbesök för svaret eller ringer någon dig? Vad sa de på önh när du var där?

Okey det låter bra och lugnar mig lite! Tack :)

Det står i journalen jag kan läsa på 1177 och är skrivet av läkare på Vc (inte min läkare dock) Svar från önh " lokaliserad svullnad/knöl, misstänkt resistens ska utredas vidare med skiktröntgen. Nä buken gjordes inte och om jag ska va ärlig så kom det inte upp att jag har ont i magen till o från. Vet inte varför jag inte tänkte på det men vi diskuterade min andfåddhet då jag flåsade när jag kom in från väntrummet. Fick köra upp en kamera i näsan och ner i svalget. Haha usch va obehagligt och jag hulkade till. Ska till hudmottagningen i morgon pga klådan o utslagen som dock blivit bättre men hoppas de så att säga samkör och får ihop om symtomen ev hör ihop.
  • Anonym (Trött)

De hör av sig antar jag.

Svar på tråden Andfådd för ingenting...