• Anonym (Trött)

Andfådd för ingenting...

Är tröttare än vanligt, haft intensiv klåda på kroppen en månad och fått klådstillande för att kunna sova om nätterna. Jag går dagliga promenader på runt 30-45 min(orkar inte mer) och har gjort så varje dag sen mitten av januari. Senaste månaden har jag blivit mer andfådd efter bara några hundra meter och på raksträcka. Alltså såpass att jag andas häftigt och får stanna och vila. Min kondis som borde varit rätt bra(?) har istället försämrats betydligt och folk omkring mig reagerar på mitt flås.

Är förvisso under utredning men börjar bli less på att vara så trött och orkeslös hela tiden,

Nån som förstår vad som händer? :(

Ville mest skriva av mig och höra om nån känner igen sig..

• Svar på tråden Andfådd för ingenting...
  • Anonym (Trött)

Hb ligger bra men Ferritin kollades faktiskt aldrig. Sköldkörteln är ok enligt prover. Vet att det ibland kan vara stora skillnader här.

Har T 4 fritt 11 referens 8-14

TSH 1,2 referens 0,38-5,33

Är dålig på detta men som det står verkar det bra.

Blev du bättre när du fick medicin?

• Anonym (Trött)

Usch :(.. har googlat en del(vilket man inte ska göra, ja vet) och ja jag får upp lymfom hela tiden. Har en del cystor redan i kroppen(bröst och äggstockar) meningiom i huvudet(inaktiv) så skulle faktiskt inte bli förvånad om det vore nåt sånt..

Vet inte vad läkaren tänker eller vad de aka kolla efter.

• Anonym (Usch)
    Anonym (Trött) skrev 2017-04-22 11:02:45 följande:

Hb ligger bra men Ferritin kollades faktiskt aldrig. Sköldkörteln är ok enligt prover. Vet att det ibland kan vara stora skillnader här.

Har T 4 fritt 11 referens 8-14

TSH 1,2 referens 0,38-5,33

Är dålig på detta men som det står verkar det bra.

Blev du bättre när du fick medicin?

Jag fick ingen hjälp på flera år för mina värden verkade bra enligt blodproven. Först efter ett prov med TPO ak (antikroppar mot inflammation) som jag fick reda på att det var inflammation i sköldkörteln. Det var rätt nyligen efter att jag haft problem och andfåddhet i flera år. Hashimoto heter det om du vill googla och kolla upp ifall det känns igen. 

Nja bättre med medicin men tyvärr inte bra. Fortfarande väldigt energilös, trött och andfådd. Men försöker med att äta vitaminer och mineraler som är bra för skäldkörtel och hoppas det hjälper en del. Kanske blir bättre efter något år hoppas jag. Har även slutat med gluten nyligen för magens skull.

• Anonym (Usch)
    Anonym (Trött) skrev 2017-04-22 11:10:48 följande:

Usch :(.. har googlat en del(vilket man inte ska göra, ja vet) och ja jag får upp lymfom hela tiden. Har en del cystor redan i kroppen(bröst och äggstockar) meningiom i huvudet(inaktiv) så skulle faktiskt inte bli förvånad om det vore nåt sånt..

Vet inte vad läkaren tänker eller vad de aka kolla efter.

Det enda som hjälper är att bråka med dem. Eller be om stöd från anhörig för det är svårt att bråka när man är sjuk. Man ger lätt upp :(
    Kräv att de kollar upp lymfom om du känner dig orolig för det. Om en anhörig kan stödja dig i att de inte känner igen dig för att du inte brukar vara så trött, andfådd och energilös så blir det kanske lättare.
  • Anonym (Trött)

Men oj, kanske borde be de kolla det på mig med då. Ja att utesluta så mkt gluten och även socker tror jag är bra. Och xtra vitaminer tror jag är superviktigt för kroppen. Tack för dina svar :)

• Anonym (Trött)
    Anonym (Usch) skrev 2017-04-22 11:14:00 följande:

Det enda som hjälper är att bråka med dem. Eller be om stöd från anhörig för det är svårt att bråka när man är sjuk. Man ger lätt upp :(

Kräv att de kollar upp lymfom om du känner dig orolig för det. Om en anhörig kan stödja dig i att de inte känner igen dig för att du inte brukar vara så trött, andfådd och energilös så blir det kanske lättare.

Ja kanske ska säga det på måndag att jag är orolig för det.
  • Anonym (Oroande)
    Anonym (Trött) skrev 2017-04-22 11:14:52 följande:

Ja kanske ska säga det på måndag att jag är orolig för det.

Gör det. Och säg att du har pratat med en bekant som är läkare och som har föreslagit en CT för att titta efter stora lymfkörtlar i bröst och mage (ibland får man köra en vit lögn och det funkar bättre än "jag har googlat"). Du är inte purung och du har ju haft besvär även från magen - de lär inte säga nej, även om du i värsta fall kanske får vänta 2-3 veckor på en sådan i tid.

Nu tror jag iofs att vilken läkare som helst drar öronen åt sig om du berättar det du sagt här ovan. Du kommer bli ordentligt utredd.
  • Glinda från Oz

Det låter som någon form av allergi. Det är vanligt med allergiutlöst astma och klåda och magproblem kan också vara ett tecken på allergi.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Oroande) skrev 2017-04-22 11:53:19 följande:

Gör det. Och säg att du har pratat med en bekant som är läkare och som har föreslagit en CT för att titta efter stora lymfkörtlar i bröst och mage (ibland får man köra en vit lögn och det funkar bättre än "jag har googlat"). Du är inte purung och du har ju haft besvär även från magen - de lär inte säga nej, även om du i värsta fall kanske får vänta 2-3 veckor på en sådan i tid.

Nu tror jag iofs att vilken läkare som helst drar öronen åt sig om du berättar det du sagt här ovan. Du kommer bli ordentligt utredd.

Mm hoppas det.. känns som det kommer utredas rätt bra då jag fått två snabba remisser. Och att läkarna där tar mig på allvar med.. Tack för din tid att skriva ::)

Jag hoppas de på hud kan reda ut om det är nåt sånt. Nån har pratat om glutenallergi men det känns kanske som det är lite för mkt olika symtom?
    Glinda från Oz skrev 2017-04-22 11:56:17 följande:

Det låter som någon form av allergi. Det är vanligt med allergiutlöst astma och klåda och magproblem kan också vara ett tecken på allergi.

Svar på tråden Andfådd för ingenting...