Inlägg från: Anonym (Usch) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Usch)

Andfådd för ingenting...

Andfåddhet och trötthet kan komma av lågt Hb/ferritin. Har de kollat dessa världen?

Jag blev otroligt andfådd av hypothyreos. Klarade inte ens gå upp i trappan utan att flåsa. Ibland blev jag även andfådd bara av att prata i telefonen en längre tid. Har även svullen mage och problem med magen p.g.a den dåliga matsmältningen. Trött orkar inget utan att vara helt utslagen.

Med tanke på din temp har de kollat sköldkörtelprover så att det inte rör sig om hyperthyreos? Eftersom din temp är hög tillskillnad från hypo som brukar ligga väldigt lågt. Infektioner som kan orsaka svullna lymfkörtlar?

Hoppas verkligen att de kommer på vad som orsakar dina problem. Be de gå igenom blodprover för de vanligaste orsakerna, för att åtminstone utesluta dessa saker om de inte redan gjort det.

• Anonym (Usch)
    Anonym (Trött) skrev 2017-04-22 11:02:45 följande:

Hb ligger bra men Ferritin kollades faktiskt aldrig. Sköldkörteln är ok enligt prover. Vet att det ibland kan vara stora skillnader här.

Har T 4 fritt 11 referens 8-14

TSH 1,2 referens 0,38-5,33

Är dålig på detta men som det står verkar det bra.

Blev du bättre när du fick medicin?

Jag fick ingen hjälp på flera år för mina värden verkade bra enligt blodproven. Först efter ett prov med TPO ak (antikroppar mot inflammation) som jag fick reda på att det var inflammation i sköldkörteln. Det var rätt nyligen efter att jag haft problem och andfåddhet i flera år. Hashimoto heter det om du vill googla och kolla upp ifall det känns igen. 

Nja bättre med medicin men tyvärr inte bra. Fortfarande väldigt energilös, trött och andfådd. Men försöker med att äta vitaminer och mineraler som är bra för skäldkörtel och hoppas det hjälper en del. Kanske blir bättre efter något år hoppas jag. Har även slutat med gluten nyligen för magens skull.

• Anonym (Usch)
    Anonym (Trött) skrev 2017-04-22 11:10:48 följande:

Usch :(.. har googlat en del(vilket man inte ska göra, ja vet) och ja jag får upp lymfom hela tiden. Har en del cystor redan i kroppen(bröst och äggstockar) meningiom i huvudet(inaktiv) så skulle faktiskt inte bli förvånad om det vore nåt sånt..

Vet inte vad läkaren tänker eller vad de aka kolla efter.

Det enda som hjälper är att bråka med dem. Eller be om stöd från anhörig för det är svårt att bråka när man är sjuk. Man ger lätt upp :(
    Kräv att de kollar upp lymfom om du känner dig orolig för det. Om en anhörig kan stödja dig i att de inte känner igen dig för att du inte brukar vara så trött, andfådd och energilös så blir det kanske lättare.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Trött) skrev 2017-04-22 19:19:52 följande:
    Ja det är väl glutenintolerans jag menar :)

Fast man kan faktiskt läsa om glutenallergi :)

Har aldrig haft allergi vad jag vet innan men visst kan det komma. Jag ska iaf be de utreda även detta. Vet faktiskt inte varför det inte gjorts än?
    Jag läste att det alltid var bra att utesluta ett tag själv (3-4 veckor) även om det inte syns på proverna. Många med magproblem mår åtminstone bättre av att utesluta gluten än att de blir sämre av det. Det sade även min läkare, och jag har inte heller glutenallergi enligt bp. Jag tycker åtminstone att det förbättrats något även om det såklart inte är helt bra. :)
Svar på tråden Andfådd för ingenting...