Inlägg från: Anonym (Oroande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oroande)

Andfådd för ingenting...

Klåda är väldigt ospecifikt, kan vara allt från torr hud till allvarlig sjukdom. I kombination med trötthet och andfåddhet är det lite mer oroande. Andfåddhet av den sort som du beskriver ska alltid utredas.

Pågående utredning skriver du, vad har gjorts? Inkluderar den utredningen även andfåddheten? Har du gått ner i vikt, haft upprepade infektioner, svettats? Blivit gul i hyn eller märkt något konstigt med urin/avföring? Blivit rund om magen? Gör det ont när du andas?

• Anonym (Oroande)

Var de andra blodproverna bra också, blodvärde och vita blodkroppar t ex?

Knölen ovanför nyckelbenet, ultraljudssvaret lät lite diffust (no pun intended). Har de tagit prov därifrån? Har den funnits länge? Växt? Mjuk eller hård? Öm?

Hoppas du får en snabb och ordentlig utredning nu. Ingen idé att gissa vad detta kan är (och det kan så klart mycket väl vara helt ofarligt), men det är iaf definitivt inget som ska ignoreras. Utifrån det du berättat tycker jag du borde få en relativt snabbt tid för en CT av bröstkorg och buk.

• Anonym (Oroande)
    Anonym (Trött) skrev 2017-04-22 11:14:52 följande:

Ja kanske ska säga det på måndag att jag är orolig för det.

Gör det. Och säg att du har pratat med en bekant som är läkare och som har föreslagit en CT för att titta efter stora lymfkörtlar i bröst och mage (ibland får man köra en vit lögn och det funkar bättre än "jag har googlat"). Du är inte purung och du har ju haft besvär även från magen - de lär inte säga nej, även om du i värsta fall kanske får vänta 2-3 veckor på en sådan i tid.

Nu tror jag iofs att vilken läkare som helst drar öronen åt sig om du berättar det du sagt här ovan. Du kommer bli ordentligt utredd.
  • Anonym (Oroande)
    Anonym (Trött) skrev 2017-05-03 11:45:07 följande:

Två dagar efter ultraljudet fick jag göra skiktröntgen med kontrast på hals/bröstkorg. Det fanns en lokaliserad knöl på det sista ultraljudet. Går och väntar på svar och börjar bli nervös :(. Va sjutton kan det vara förutom nåt malignt? Misstänkt resistens på halsen står det i journalen. Låter inget vidare positivt eller?

Resistens betyder bara knöl, och syftar egentligen på något man känner (vilket läkaren för all del kan göra vid själva ultraljudsundersökningen).. stod det så i ultraljudssvaret, eller i annan journal?

Bra att du fick göra en CT! Men inkluderade den inte buken alltså? Ska du på återbesök för svaret eller ringer någon dig? Vad sa de på önh när du var där?
Svar på tråden Andfådd för ingenting...