• Anonym (Knäpp?)

Litar inte på mina mans förmåga att vara pappa

Jag börjar må så himla dåligt över min mans slapphet när det gäller barnen. Han är suverän på det mesta annars. men är så otroligt Slarvig med våra saker generellt.. Slarvig kan man väl få vara för ingen är perfekt men trodde väl aldrig han skulle vara så oaktsam med barnen. Flera ggr har dom varit nära att skadas allvarligt pga hans oaktsamhet. Nöra Bli påkörda, sätta i halsen, springa med pinnar i munnen på gräsmattan (1åring) stänger inte grinden till trappan, tar inte undan farliga medel från barnnivå, kan gå in i garaget och greja medan 1åringen är själv på uppfarten med trafikerad gata utanför tex.förutom det så...Byter inte kläder på dom eller klipper naglar eller såna basala saker heller. Jag får säga till om allt. Om ett tag ska han vara föräldraledig när jag ska börja jobba och det ger mig sån ångest att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Pratar jag med honom om detta dumförklarar han mig i princip..säger att jag måste fått förlossningsdepression vad jag än reagerar på så allt är bara mitt psykiska mående enligt honom. usch.. nästan så jag funderar på att sjukskriva mig så jag får va hemma med dom själv istället:(

• Svar på tråden Litar inte på mina mans förmåga att vara pappa
  • Lena

Har ni pratat båda två med BVC? Har han gått föräldrakurser?

• Anonym (Beata)

Prata med hans mamma. >:)

• Anonym (Man)
    Anonym (Knäpp?) skrev 2017-04-23 18:59:15 följande:

Jag börjar må så himla dåligt över min mans slapphet när det gäller barnen. Han är suverän på det mesta annars. men är så otroligt Slarvig med våra saker generellt.. Slarvig kan man väl få vara för ingen är perfekt men trodde väl aldrig han skulle vara så oaktsam med barnen. Flera ggr har dom varit nära att skadas allvarligt pga hans oaktsamhet. Nöra Bli påkörda, sätta i halsen, springa med pinnar i munnen på gräsmattan (1åring) stänger inte grinden till trappan, tar inte undan farliga medel från barnnivå, kan gå in i garaget och greja medan 1åringen är själv på uppfarten med trafikerad gata utanför tex.förutom det så...Byter inte kläder på dom eller klipper naglar eller såna basala saker heller. Jag får säga till om allt. Om ett tag ska han vara föräldraledig när jag ska börja jobba och det ger mig sån ångest att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Pratar jag med honom om detta dumförklarar han mig i princip..säger att jag måste fått förlossningsdepression vad jag än reagerar på så allt är bara mitt psykiska mående enligt honom. usch.. nästan så jag funderar på att sjukskriva mig så jag får va hemma med dom själv istället:(

Män tar omedvetet större risker än kvinnor. Det kan vara bra ibland men inte när man ska passa småbarn.
  • Anonym (Va??)

Frågan är varför? Har han aldrig lärt sig, är han allmänt korkad, bryr han sig inte, tror han små barn om mer än de faktiskt klarar eller vad beror denna oaktsamhet på? Jag hade ju aldrig lämnat mitt barn i händerna på en sån man- eller kvinna för den delen! Om dina ord inte biter får ni gå på bvc. Eller sätt en bok i näven på han och säg åt han att läsa om grundläggande omvårdnad.

• Nyfikna72

Tycker det låter ganska klassiskt men det betyder oftast inte att pappan är slarvig utan det kan lika gärna bero på en överbeskyddande mamma.......allt är liksom en tolkningsfråga.

• alexias mamma

Känner igen denna tråden från förr. Det skrevs en nästan likadan trådstart för typ ett år sen, eller mer kanske.

Ska se om jag hittar den så kan du hitta en likasinnad (om det inte var du)

• Anonym (Barn)

Det är en hemsk känsla, har upplevt samma.
    Jag tog inga risker och kände mig mer eller mindre som en livvakt under de första tre åren.
    Det har blivit bättre med tiden när barnet har blivit större och har mer koll själv, samtidigt som pappan har blivit mer erfaren.
    Ser man den oaktsamheten så är det ju emot ens instinkter att inte reagera.

• Anonym (Knäpp?)
    Anonym (Beata) skrev 2017-04-23 19:02:13 följande:

Prata med hans mamma. >:)

Hans mamma? Han är 40+...
  • Anonym (Knäpp?)
    Lena skrev 2017-04-23 19:01:59 följande:

Har ni pratat båda två med BVC? Har han gått föräldrakurser?

Nej vad ska jag säga till bvc? Föräldrakurser erbjuds inte till oss som har barn sen förut ( han har stora barn sen tidigare)
  • Lena

Att du är orolig för hans bristande säkerhetstänk.

• Anonym (qq)
    Nyfikna72 skrev 2017-04-23 19:22:13 följande:

Tycker det låter ganska klassiskt men det betyder oftast inte att pappan är slarvig utan det kan lika gärna bero på en överbeskyddande mamma.......allt är liksom en tolkningsfråga.

Men de exempel TS skrev är väl inte att vara överbeskyddande? Klart man måste ha koll på en ettåring så den inte är ensam på uppfarten när nhan själv ska in i garaget, inte stänga grind till trappan osv. 
  • Anonym (Maria)

Hemsk känsla. Ni måste prata om det. Fråga honom vad han tror kan hända om han lämnar barnet utan uppsikt i 1 minut. Räkna upp allt. Ta massor av exempel.

Min man är en bra pappa MEN med låg riskmedvetenhet. Jag berättar ibland om saker jag läst där barn kommit till skada och utbildar honom. T.ex att barn kan springa till grannen och falla i dammen och drunkna.

Han är sån för att hans mamma är sån. Hon ser inte heller risker. Så att det beror på överbeskyddande mamma är inte säkert. Sedan ska man inte skylla allt på mammor men i detta fall har han ärvt det från henne. Hon är extrem och jag vågar inte låta henne passa barnen innan de blir 7-8 och reder sig själva.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Maria) skrev 2017-04-23 20:40:34 följande:

Hemsk känsla. Ni måste prata om det. Fråga honom vad han tror kan hända om han lämnar barnet utan uppsikt i 1 minut. Räkna upp allt. Ta massor av exempel.

Min man är en bra pappa MEN med låg riskmedvetenhet. Jag berättar ibland om saker jag läst där barn kommit till skada och utbildar honom. T.ex att barn kan springa till grannen och falla i dammen och drunkna.

Han är sån för att hans mamma är sån. Hon ser inte heller risker. Så att det beror på överbeskyddande mamma är inte säkert. Sedan ska man inte skylla allt på mammor men i detta fall har han ärvt det från henne. Hon är extrem och jag vågar inte låta henne passa barnen innan de blir 7-8 och reder sig själva.

Haha, missuppfattade det som någon skrivit om överbeskyddande mamma. Uppfattade det såsom att pappan blivit sån för att hans mamma var överbeskyddande.
  • Jemp

Naglar och klädbyten hade jag inte brytt mig om i dagsläget. Välj dina strider, det kan ju lätt du ha hand om fortfarande.

Men säkerheten är givetvis ett stort problem. Bvc har broschyrer etc om att barnsäkra. Ta upp problemet med dem så kanske de kan hjälpa till med en utomståendes syn på det också?

Sen fundera över hur du pratar med honom. Att inte skuldbelägga, antyda att han inte bryr sig om barnen etc.

• Anonym (.,..)

Han kanske har nån dold diagnos?

• gamlapappan

Du skulle kunna ge honom ett uppdrag. Skicka honom till IKEA och Clas Ohlson för att köpa allt han kan hitta vad gäller barnsäkerhet, fönsterspärrar, hörnskydd, klämskydd, lådspärrar osv. Du låter honom installera allt hemma hos er.

Det är en bra uppgift för honom för det sätter igång en massa tänkande kring vad som faktiskt kan hända med ert barn. Om han får ta ansvar för barnsäkerheten hemma hos er så funderar han säkert mer på den i andra situationer också.

• nernu
    Anonym (Knäpp?) skrev 2017-04-23 19:45:54 följande:

Nej vad ska jag säga till bvc? Föräldrakurser erbjuds inte till oss som har barn sen förut ( han har stora barn sen tidigare)

Är du helt säker på det? Googla om det inte finns någon grupp med vägledande samspel. Ta kontakt med familjecentralen och fråga om de har det.
  • Nyfikna72
    Anonym (qq) skrev 2017-04-23 20:37:37 följande:
    Men de exempel TS skrev är väl inte att vara överbeskyddande? Klart man måste ha koll på en ettåring så den inte är ensam på uppfarten när nhan själv ska in i garaget, inte stänga grind till trappan osv. 

Nä men det kan lika gärna handla om att pappan inte har koll enligt mammans normer som då i sig kan vara ganska överbeskyddande. Det är ju bara gå till vilken lekplats som helst. Hälften av mammorna måste ju nästan hålla i sina barn när de gör minsta grej för de kan ju ramla och skada sig typ........medans en pappa kan sitta och titta på sitt barn och ingripa om det ramlar.
Svar på tråden Litar inte på mina mans förmåga att vara pappa