• Krimag

Börja förskola?

Hej,

Min dotter blir 1 år och 5 månader i januari. Egentligen hade jag tänkt vara hemma tills hon är 2 (har den möjligheten både med mitt jobb och ekonomi). Jag börjar känna att jag vill gå tillbaka till jobbet tidigare, alltså i januari, känner att jag behöver vuxenkontakt, stimulans osv. Jag och pappan är hemma tillsammans 2.5 dgr i veckan i höst och jag själv resten. Jag har hittills inte tyckt att det är speciellt kul att vara hemma själv.

Vad tycker ni? Är det ok att lämna på förskola vid 17-18 månader, funderar på att se om jag kan jobba 60% så att hennes dagar blir lite kortare.

Jag får så dåligt samvete men vill också börja jobba för min egen skull.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Börja förskola?
  • cosinus

Mina 4 har alla börjat vid den åldern. Tycker det har varit prefekt. Då har de fått gå ungefär 8-15 fyra dagar i veckan och så en ledig dag (bäst har varit att ha onsdag ledig så det aldrig blir mer än 2 dagar på dagis i rad).

Det har varit lätta att skola in och vi har sparat dagar så att de kunnat få relativt korta dagar hela sin dagisperiod (vi har hållit ungefär 8-15 fast alla dagar när de blivit större).

• Anonym (Bja)

Nej det är inte okej. Barn i den åldern mår inte bra av att gå i förskola! Finns flera studier på detta. Bara att googla

• Fru Ve
    Anonym (Bja) skrev 2017-04-25 00:02:26 följande:

Nej det är inte okej. Barn i den åldern mår inte bra av att gå i förskola! Finns flera studier på detta. Bara att googla

Men då kan väl i så fall pappan ta ansvar för att vara hemma med henne om det inte är OK med förskola?

Jag tycker tvärtom, att det absolut är OK om mamman känner att hon vill börja jobba lite. Det är ju väldigt vanligt att börja förskola vid 17-18 månaders ålder. Många börjar t.o.m. tidigare än så. Hon ska ju dessutom jobba bara 60 % så det blir ju inte jättemycket tid på förskolan. Jag tycker det kan vara en bättre lösning att låta barnet börja lite tidigare men istället kunna jobba lite mindre/ha kortare dagar än att vara hemma heltid länge och sen heltid på förskola.
  • Fru Ve

Sen är det ju kanske inte självklart att få en dagisplats i januari. Här i min kommun går det i stort sett endast att få plats i augusti, annars får man vänta ytterligare ett år. Det ska ju egentligen inte vara lagligt men så är det här. Om man ändå lyckas få plats under vintern/våren så får man kanske ta en förskola som ligger långt från där man bor eller "tillfälliga" förskolor som kommunen brukar öppna då och då när kön blir för lång =( Vår mellanson fick börja förskola då han var 13 månader p.g.a. detta. Annars hade vi fått vänta tills han var över 2 år.

• hammarhajen

Tycker absolut att det är OK. 

Nu är det ju olika på olika arbetsplatser och inom olika yrken, men kan du välja att skola in lite tidigare och jobba kortare dagar under längre period istället för att skola in vid 2 och sedan köra heltid blir det ju samma tid hemma. Barn behöver sina föräldrar i alla åldrar, inte bara när de är yngre än 2..

• Krimag

Ja, jag har fått klartecken ifrån chefen att jobba 60% så min dotter kommer lämnas vid 11.30 och min man hämtar henne 16.30 så det blir fem timmar om dagen. Eventuellt kommer farmor hämta en eftermiddag i veckan så att hon den dagen går 3 timmar. Så cirka 23 timmar i veckan blir det.

• Mia86a

Det är väl jättebra! Barn tar inte skada av att vara på förskolan några timmar varje dag utan många trivs väldigt bra med det upplägget ni tänkt! Så jag skulle absolut skola in vid 17-18 månader om det passar er i övrigt.

Svar på tråden Börja förskola?