• Anonym (Majsan)

    Vill hjälpa min 40+ killkompis hitta sin soul mate. Tips?

    Jag har en killkompis på drygt 40 år. Han har haft en och annan flickvän och även varit sambo ett tag MEN det var länge sen nu. Jag misstänker att hans stora problem med att hitta tjejer beror på några saker... Först och främst, han är kort (ca 167 cm skulle jag tro) vilket slår ut en hel del tjejer. Inte för att han har nåt emot en något längre tjej utan för att han väljs bort. Därtill är han nykterist så han festar inte och hänger inte på krogen för han tycker fulla människor lätt blir jobbiga. Och sen det sista... Tjocka tjejer är han inte intresserad av då han själv är hyggligt smal/tränad. Förr ville han inte träffa tjejer som har barn, men den biten har han faktiskt ändrat sig på över tid.

    Han har jobb sedan länge, äger sin egen lägenhet utan lån och har sjysst bil så han är inget soc.fall eller liknande. Han är nog rätt lugn som person. Gillar att gå ut och äta, träna, läsa böcker, umgås med kompisar allmänt.

    Så var tusan hittar en sån som han "rätt" kvinna? Han finns på nätdejtingsidor, men det verkar ge väldigt dålig utdelning och han hänger ju inte på ställen där han träffar tjejer. Jag har försökt övertala honom att börja med nåt "tjejintresse" där det är totalt tjejdominerat, men det har jag inte lyckats med. Han bor strax söder om Stockholm så man tycker ju att det borde finnas ett hyggligt utbud på lämpliga kvinnor, men var tusan finns dom? Eller är han alldeles för trist för att överhuvudtaget kunna hitta sig en tjej? 

    Alla tips mottages tacksamt.

  • Svar på tråden Vill hjälpa min 40+ killkompis hitta sin soul mate. Tips?
  • smulpaj01
    Anonym (12345) skrev 2017-04-24 11:23:56 följande:

    Ja, du låter rätt trist och fördomsfull.


    Håller med, det där blir nog svårt.
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (12345) skrev 2017-04-24 11:23:56 följande:

    Ja, du låter rätt trist och fördomsfull.


    Är jag trist? 
  • Anonym (12345)
    Anonym (Majsan) skrev 2017-04-24 11:46:41 följande:
    Är jag trist? 
    Du låter det ja.
  • jamenjovisst

    Klart han kan hitta sig en tjej! Men precis som du själv är inne på så krävs det så klart att han engagerar sig och faktiskt träffar tjejer. Jäkligt svårt att träffa nån om man inte träffar nån, liksom.

    Att han börjar med en hobby där han träffar folk på naturlig väg känns som det mest självklara han kan göra - behöver inte vara ett utpräglat "tjejintresse" utan det räcker gott med att det är mixade kön.

    Mina kompisar har träffat partners via Friluftsfrämjandet, på volleybollträning, rugbyträning, när de gått kurs (en i spanska och en på kurs om medicinalväxter), på jobbet, på internet, via gemensamma kompisar under hemmafester/spelkvällar/bröllop, när de umgåtts med sina jämnåriga släktingar och träffat deras kompisar... osv osv osv. Vill man träffa nån gäller det att inte sitta hemma.

  • Anonym (Majsan)
    jamenjovisst skrev 2017-04-24 12:14:37 följande:

    Klart han kan hitta sig en tjej! Men precis som du själv är inne på så krävs det så klart att han engagerar sig och faktiskt träffar tjejer. Jäkligt svårt att träffa nån om man inte träffar nån, liksom.

    Att han börjar med en hobby där han träffar folk på naturlig väg känns som det mest självklara han kan göra - behöver inte vara ett utpräglat "tjejintresse" utan det räcker gott med att det är mixade kön.

    Mina kompisar har träffat partners via Friluftsfrämjandet, på volleybollträning, rugbyträning, när de gått kurs (en i spanska och en på kurs om medicinalväxter), på jobbet, på internet, via gemensamma kompisar under hemmafester/spelkvällar/bröllop, när de umgåtts med sina jämnåriga släktingar och träffat deras kompisar... osv osv osv. Vill man träffa nån gäller det att inte sitta hemma.


    Tack för tipsen. Håller absolut med. Dyker inte upp nån snygging vid dörren om man bara sitter hemma.

    Min kompis vänkrets är inte så jättestor och dom flesta är i familjesvängen numera och har inte tid med så mycket annat. Dom (få) singlar jag själv känner skulle tyvärr dissa honom för längden. På hans jobb finns inga lämpliga singlar heller då det är killdominerat.

    I många fall kan jag tycka det är idealiskt att ha nåt intresse där man träffar samma person många gånger och kanske först över tid kommer på att personen har nåt speciellt som man inte såg direkt. Min kompis har haft sånt intresse tidigare där det fanns både killar och tjejer, men då var övriga där i 20-årsåldern och såg nog inte riktigt honom som "en av dom". Och han vill inte heller ha en 20-åring. 30-40 ser han nog mer som lämplig ålder. Han är ingen "pluggkille", tyvärr, så kurser går bort. Men nåt lite fysiskt med folk i rätt ålder vore perfekt. Gäller bara att hitta nåt där man kan vara nybörjare i den åldern.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Majsan) skrev 2017-04-24 11:15:46 följande:

    Jag har en killkompis på drygt 40 år. Han har haft en och annan flickvän och även varit sambo ett tag MEN det var länge sen nu. Jag misstänker att hans stora problem med att hitta tjejer beror på några saker... Först och främst, han är kort (ca 167 cm skulle jag tro) vilket slår ut en hel del tjejer. Inte för att han har nåt emot en något längre tjej utan för att han väljs bort. Därtill är han nykterist så han festar inte och hänger inte på krogen för han tycker fulla människor lätt blir jobbiga. Och sen det sista... Tjocka tjejer är han inte intresserad av då han själv är hyggligt smal/tränad. Förr ville han inte träffa tjejer som har barn, men den biten har han faktiskt ändrat sig på över tid.

    Han har jobb sedan länge, äger sin egen lägenhet utan lån och har sjysst bil så han är inget soc.fall eller liknande. Han är nog rätt lugn som person. Gillar att gå ut och äta, träna, läsa böcker, umgås med kompisar allmänt.

    Så var tusan hittar en sån som han "rätt" kvinna? Han finns på nätdejtingsidor, men det verkar ge väldigt dålig utdelning och han hänger ju inte på ställen där han träffar tjejer. Jag har försökt övertala honom att börja med nåt "tjejintresse" där det är totalt tjejdominerat, men det har jag inte lyckats med. Han bor strax söder om Stockholm så man tycker ju att det borde finnas ett hyggligt utbud på lämpliga kvinnor, men var tusan finns dom? Eller är han alldeles för trist för att överhuvudtaget kunna hitta sig en tjej? 

    Alla tips mottages tacksamt.


    Heter han Chrisian? Han låter exakt som min kompis. LOL.

    Om inte så ger jag dig samma tips som jag gett honom, gå med i någon aktivitet. Speciellt på sommaren där det finns en hel del lokala aktiviteter. 
    Är han boende i en bostadsrätt kan han gå med i styrelsen, då lär han känna alla i hela byggnaden.
    Eller ta en dag i veckan att joba ideellt på tex katthem eller hundstall, tjejer har en tendens att gilla "känsliga" killar som bryr sig om djur.

    Han låter trevlig, men det är ju min bedömning. Är själv ihop med en nykterist som inte gillar att festa, och vi har bägge jobbat på Stockholms katthem.Flört
  • Anonym (Girl30)

    Hahaha dethär får bli det sista inlägget för mig, eftersom jag inte tycks fatta nåt och bara klagar!!

    Men nu undrar jag; han är hyfsat vältränad och DÄRFÖR är han inte intresserad av tjocka tjejer?

    Man gillar väl vad man gillar, eller måste man jämföra personens kropp med egna kroppen och därifrån utgå från vad man tycker?? Hör OFTA detta resonemang och jag fattar inte det heller :-/

    Jag är smal och gillar kralliga killar.

    *oo oo Im an alien*

  • Anonym (.)

    Han låter initiativlös. Det är väl HAN som vet vad han är intresserad av för aktiviteter? Varför startar han inte där själv?

  • Anonym (Stina)

    Skulle du vilja ha honom om du var singel? Om inte varför? Låter lika kul som oskulderna som grinar här och undrar varför ingen vill ha dem. Vad gör han för att anstränga sig?

  • Anonym (aa)

    jag tror, även om du menar väl TS, att det inte går att hittat en soulmate till någon annan. Även om man visst kan fixa kompisar till dejter osv så kan det verka bra "på papperet" men det är inte säkert det blir rätt IRL för det. 

  • Anonym (Majsan)
    Anonym (LOL) skrev 2017-04-24 17:36:45 följande:

    Heter han Chrisian? Han låter exakt som min kompis. LOL.

    Om inte så ger jag dig samma tips som jag gett honom, gå med i någon aktivitet. Speciellt på sommaren där det finns en hel del lokala aktiviteter. 

    Är han boende i en bostadsrätt kan han gå med i styrelsen, då lär han känna alla i hela byggnaden.

    Eller ta en dag i veckan att joba ideellt på tex katthem eller hundstall, tjejer har en tendens att gilla "känsliga" killar som bryr sig om djur.

    Han låter trevlig, men det är ju min bedömning. Är själv ihop med en nykterist som inte gillar att festa, och vi har bägge jobbat på Stockholms katthem.


    Ha, ha. Nej, han heter inte Chrisian. Det där med katthem eller hundstall var en bra idé. Kanske kan vara nåt. Tack för tipset.
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Girl30) skrev 2017-04-24 17:42:51 följande:

    Hahaha dethär får bli det sista inlägget för mig, eftersom jag inte tycks fatta nåt och bara klagar!!

    Men nu undrar jag; han är hyfsat vältränad och DÄRFÖR är han inte intresserad av tjocka tjejer?

    Man gillar väl vad man gillar, eller måste man jämföra personens kropp med egna kroppen och därifrån utgå från vad man tycker?? Hör OFTA detta resonemang och jag fattar inte det heller :-/

    Jag är smal och gillar kralliga killar.

    *oo oo Im an alien*


    Han vill inte ha en tjock tjej. Lägger inget värde i det. Är bara hans preferens.

    Vad menar du med kralliga killar? Vältränade eller feta?
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (.) skrev 2017-04-24 17:46:58 följande:

    Han låter initiativlös. Det är väl HAN som vet vad han är intresserad av för aktiviteter? Varför startar han inte där själv?


    Ibland kan man behöva nya idéer. Dom intressen han haft har uppenbarligen inte gett resultat på kärlekslivet.
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Stina) skrev 2017-04-24 18:18:03 följande:

    Skulle du vilja ha honom om du var singel? Om inte varför? Låter lika kul som oskulderna som grinar här och undrar varför ingen vill ha dem. Vad gör han för att anstränga sig?


    Nej. Jag gör som majoriteten och ratar kortare killar. Och vore han lång... Jag känner honom så väl att jag inte kan tänka mig in i en sån situation. *asg* Å andra sidan vet jag inte hur han är i en uppvaktningssituation.
  • Anonym (eg)

    Spontant för egen del så är det väl första man reagerar på längden. Men om man lär känna en person osv så är det inga problem, även om man egentligen annars kanske föredrar lite längre killar. 

    Sen behöver en kille inte dricka om han inte vill, men han ska ändå kunna hänga med mig på olika event och om det då och då innebär att man av någon anledning hamnar på krogen så ska inte det vara några problem. 

    Att han har en egen lägenhet och en sjysst bil spelar inte mig någon som helst roll. Vad spelar en sådan sak för roll om man annars tycker personen är tråkig. Ingen fel i att bo i hyresrätt och vara utan bil. Viktigaste är ju personkemin!!

  • Anonym (Girl30)
    Anonym (Majsan) skrev 2017-04-24 18:25:17 följande:

    Han vill inte ha en tjock tjej. Lägger inget värde i det. Är bara hans preferens.

    Vad menar du med kralliga killar? Vältränade eller feta?


    Nåt mittemellan, skogshuggare :)
Svar på tråden Vill hjälpa min 40+ killkompis hitta sin soul mate. Tips?