• jon1983

Pengarna räcker inte till

Hej

Sitter i en lite besvärlig situation

Jag jobbar fulltid och får 320 000:- före skatt, sambon har 70% anställning och har ca 210 000:- före skatt.

3 barn i hushållet

Sambon har fått ut ca 6-7000 från försäkringskassan tidigare månader (dock de 2 senaste har hon bara fått 2000 av någon anledning, väntar svar fortfarande)

Vi har en bostadsrätt där hyran ligger på 6000:- , + lån på ca 2700:-

Jag får verkligen inte ihop alla räkningar!
    2 dagisavgifter, 2 telefoner, el, vatten, försäkringar, m.m gör att vi har räkningar på ca 20 000:- varje månad.

Finns det något bidrag man kan söka med dessa inkomsterna? 
    Hon kommer börja jobba igen i september, men vi kommer gå under innan dess då vi i nuläget går back ca 6000:- varje månad

Mvh en mycket orolig herre

• Svar på tråden Pengarna räcker inte till
  • äldreochklokare

Har ni en budget? 
    En ordentlig med tydliga poster för mat osv? Det är en början. 

• mammaåten

Det känns som att ni har en hög kostnad för era räkningar 
    Finns det något ni kan säga upp? Ändra abonnemang? 

Som föregående sa, gör en budget och skriv upp era inkomster (månadsvis), skriv sedan upp era fasta räkningar som kommer varje månad. Enklare att se om ni gör av pengarna på struntsaker.

Har ni mycket årsvis? Går det att få dessa månadsvis utan förhöjd kostnad? Annars får ni försöka spara en tolftedel av beloppet varje månad för att slippa "topparna". 

• Dixie

Vad ingår i dessa räkningar för 20000kr, det låter mycket för dagisavg, telefon och försäkringar? Finns det inget ni kan dra in - prenumerationer, Netflix, etc?

• athanatos
    Dixie skrev 2017-04-24 21:16:43 följande:

Vad ingår i dessa räkningar för 20000kr, det låter mycket för dagisavg, telefon och försäkringar? Finns det inget ni kan dra in - prenumerationer, Netflix, etc?

Jo det är dumt att beskriva sina utgifter som "m.m", var mer detaljerad om du vill ha hjälp TS.Troligtvis finns det saker där de går att dra in på.
  • jon1983

Ok ska ta mer detaljerat.

Hyra 5800:-

lån bostad - 2700:-

Bilförsäkring nästan 8900:- / år

Billån - 1840:- / månad

Dagisavg - ca 1900:-

El (nu under vinter / vår) ca 1000-1500:-

Elnät kvartal (?) 3000 (kommer inte riktigt ihåg, den va förra månaden)

2 mobilabonnemang - ca 1000:-

Internet - 400:-

Övriga försäkringar ca 200

Vatten / avlopp - 1300 (?) kvartal

Div andra lån ca 500:-

Sen tillkommer det div räkningar på mindre summor som t.ex

Tandläkare, doktor, m.m

Har inga idiotlån.

Röker inte / snusar inte varken nån av oss

Vi unnar oss absolut ingenting

Det hela löser sig lätt bara sambon börjar jobba igen

Men för tillfället så ser jag ingen lösning, inget enkelt jag kan säga upp heller

Kan ha glömt nån räkning då ja inte sitter vid den pärmen nu

• jon1983

För någon månad sen så började vi göra matschema veckovis.

Den största boven i dramat är ju bilen, har många gånger kollat upp andra bilar för ev. Försäljning.

Klarar mig dock inte utan bil

• Gizmo

Matkostnad?

Man sparar mycket pengar om man gör storkok, storhandlar etc.

• Ellie
    jon1983 skrev 2017-04-24 22:54:38 följande:

För någon månad sen så började vi göra matschema veckovis.

Den största boven i dramat är ju bilen, har många gånger kollat upp andra bilar för ev. Försäljning.

Klarar mig dock inte utan bil

Försök byta försäkringsbolag för bilen. Finns troligtvis mycket att spara. Även bredband kan vara billigare.

Däremot låter övriga försäkringar som en låg kostnad. Har ni ingen försäkring för barnet? Er själva? Bostaden?
  • Nyfikna72

Allt låter ju väldigt märkligt och klarar ni er inte på den lönen så har ni ju utgifter du inte redovisar eller tänker på. Jag har egen firma och kan inte ta ut särskilt mycket, sambon har normal inkomst och vi har hus, åtta barn varav vi står för 5 mobil abonnemang. Vi har två bilar, förvisso utan lån och sen alla normala utgifter. Vi har ingen guldkant direkt men det vardagliga klarar vi galant iallafall. Så nånstans i er budget är det ju nåt som felar och det absolut vanligaste är ju vanor man inte tänker på. Frun i huset kanske är van att klippa sig för en stor summa var tredje vecka, killen kanske gör nåt annat och sen listar man bara de fasta kostnaderna när det i själva verket är annat som tömmer kontot.

• mammaåten

Kolla över alla försäkringar om det går att få billigare.

Dagisavgiften, är den korrekt med tanke på era inkomster idag? Ring kommunen och fråga.

Svar på tråden Pengarna räcker inte till