• FörvirradBedragen

Avundssjuka

Jag har varit gift i 16 år, tillsammans med henne i 26 år och för ett par månader sen så rasade min världsbild. Hon har haft ett förhållande med en annan man som inte är jag. 
    Jag har börjat kunna förlåta min frus otrohet mot mig, eller åtminstone kunnat börja acceptera att den har hänt. Samtidigt som jag försöker förstå hur hon har kunnat göra det hon gjorde mot mig eller mot våra barn så börjar ju jag tänka "om hon får, varför får inte jag?" Jag är avundsjuk helt enkelt. 
    Det är just nu ganska främmande för mig men ju längre tiden går ju mer känner jag så. Hon har fått vara med någon annan, hon har fått testa sina gränser, fått leva ut sina fantasier... får jag det nu?
    Någon som några kloka råd för att inte göra det värre? Någon som är/har varit i samma situation? 

• Svar på tråden Avundssjuka
  • Anonym (C)

Ingen bra idé att hämnas på henne. Skilj er och gör det bästa för era barn.

• FörvirradBedragen
    Anonym (C) skrev 2017-04-26 00:15:09 följande:

Ingen bra idé att hämnas på henne. Skilj er och gör det bästa för era barn.

Det är faktiskt inte hämnd jag menar. Jag är avundsjuk.
    Jag vill dessutom inte skiljas och barnen har just nu inget med det här att göra.
  • Anonym (C)

Det låter inte bra i vilket fall somhelst. Kan ni inte prata med varandra?

• FörvirradBedragen

Vi pratar massor. Oerhört mycket men just de här känslorna är ju lite annorlunda, Jag har pratat med henne om det men jag tror att just som du tolkade det, det är en hämndkänsla. Men så är det inte.

• Anonym (C)

Det är den första tanken man får tyvärr. Man vill ge igen på den som har sårat. Men avundsjuka?

• Anonym (Stina)

Nej du går inte. Hon "fick" inte heller men gjorde det ändå. Vill du sjunka till hennes nivå?

Bättre att prata med henne och komma fram till något, har du tillåtelse? Ska ni ändra hur ert förhållande ser ut, släppa in någon annan, öppna upp lite? Såna saker.

• Meriall

Är hon okej med det? Jag kan tycka att det är ok eftersom hon varit otrogen att du gör något liknande. Men tänk på att med hennes 'äventyr' kommer skuld och ångest och det tar bort mycket av glädjen/spänningen i det. Om du gör samma sak med hennes godkännande kommer det vara en helt annan (bättre) grej för dig. Inte alls samma sak.

Ett annat alternativ är ju att göra det tillsammans?

• Anders 386

Jag tycker det låter som att ni är tillräckligt starka för att öppna upp ert förhållande lite? Kanske fundera på att ta in andra människor i ert sexliv? (En eller fler, men att hitta en extra kvinna är väl omöjligt för dom flesta, par är enklare.) Det blir ju mer avspänt när båda parter är med hela tiden. 

Jag tror att det blir vanligare och vanligare, många älskar verkligen sin partner men hamnar till slut i en enformighet som kan må bra av att brytas. Det handlar ju mycket om att stilla sin nyfikenhet och få omväxling.

Jag förstår TS känsla - det skulle tillföra jämvikt i förhållandet om båda hade haft sex med andra. 

• Anonym (man)
    FörvirradBedragen skrev 2017-04-25 23:56:25 följande:

Jag har varit gift i 16 år, tillsammans med henne i 26 år och för ett par månader sen så rasade min världsbild. Hon har haft ett förhållande med en annan man som inte är jag. 
    Jag har börjat kunna förlåta min frus otrohet mot mig, eller åtminstone kunnat börja acceptera att den har hänt. Samtidigt som jag försöker förstå hur hon har kunnat göra det hon gjorde mot mig eller mot våra barn så börjar ju jag tänka "om hon får, varför får inte jag?" Jag är avundsjuk helt enkelt. 
    Det är just nu ganska främmande för mig men ju längre tiden går ju mer känner jag så. Hon har fått vara med någon annan, hon har fått testa sina gränser, fått leva ut sina fantasier... får jag det nu?
    Någon som några kloka råd för att inte göra det värre? Någon som är/har varit i samma situation? 

Jag tror inte det handlar om avundsjuka, jag tror det handlar om att hennes otrohet helt och hållet raserat både din bild av henne och grunden som ert förhållande vilade på. Alla "regler" som du förut tog för givna att ni båda levde efter visade sig vara falska och då är det kanske inte så konstigt att du också funderar på att göra likadant, spelreglerna har ju förändrats
Svar på tråden Avundssjuka