• Anonym (bebis)

Stjäls det kläder på förskolan?

Mitt barn ska börja på förskolan till hösten och jag blev "varnad" av olika vänner och bekanta med äldre barn att endast köpa billiga skitkläder till förskolan då det stjäls mycket och att vi säkert kommer att bli av med en del kläder. Jag blev väldigt förvånad. Är detta verkligen vanligt? Kan tänka mig att någon kanske tar med sig kläder hem av misstag men sedan lämnar tillbaka dem när man inser att man tagit fel men att stjäla medvetet?? Vi bor i Stockholms innerstad och de flesta ungarna som jag träffat är välklädda så det verkar inte som att det är någon nöd på dem. Ni som har barn på förskolan, stjäls det på era förskolor, vad har ni för erfarenhet? 

• Svar på tråden Stjäls det kläder på förskolan?
  • Trutt

Vi har haft barn i två förskolor i sammanlagt 5 1/2 år och aldrig blivit av med ngt öht. Inte ens någon liten strumpa har försvunnit vad jag har märkt.

• Trutt

Är fö fascinerad av hur man kan få med sig fel kläder på barnet hem. Ser man inte när man hämtar att det blivit fel? Mitt barn hade en annans mössa en gång när jag skulle hämta, men då la jag den så klart på rätt hyllplats innan vi for hem.

• quidproquo

har 3 barn, som passerat dagis, förskoleklass, och nu befinner sig i skola, mellan och högstadiet.

Kan inte minnas, eller påstå att vi känt av regelrätta "stölder". Att klädesplagg försvinner, absolut, och som de flesta säger - oftast vantar och mössor, något enstaka "gympa-plagg".

Att fel plagg hamnar på fel barn, handlar nog oftast om att många barn (mina/våra erfarenheter) har samma typ av kläder. Köper hela förskoleklassen vintervantar på Stadium så är det mer regel än undantag att vantar mixas upp, likaså kan det, i hastigheten bli med jackor, vinterkängor... men där "byts det tillbaka" efter ett par dar.

Få barn kläder sig super-duper unikt, vare sig det handlar om märken, modell, färg...Cool

Likaså så hamnar mycket kläder i "kvarglömda-kläder-lådor", och de brukar svämma över som sagt. På våra skolor så brukar skolan skicka ut mail i slutet av terminerna och be föräldrarna att kolla och hämta. Görs det inte så går det till insamling.

• Fjäril kär
    Trutt skrev 2017-04-27 08:04:49 följande:

Är fö fascinerad av hur man kan få med sig fel kläder på barnet hem. Ser man inte när man hämtar att det blivit fel? Mitt barn hade en annans mössa en gång när jag skulle hämta, men då la jag den så klart på rätt hyllplats innan vi for hem.

Sånt kan hända när nån annan hämtar barnet än den som lämnade. Tex en farmor eller separerade föräldrar som lämnar/hämtar.
  • VourinVour

Det stjäls både i skola och förskola.

En dag försvann polaren och pyrets termobyxor som barnets pappa köpt för 1200kr.

• Lussekatta

Definitivt stjäls det kläder. Har haft två barn på förskola och de har blivit av med främst märkeskläder.

• Anonym (mamsi)

Mitt barn har gått på två olika förskolor och det stals nog inget på något av dem. Enstaka plagg har försvunnit. Typ vantar eller nån strumpa men det är ju bara förväntat. Senare hittat det mesta i hitta-lådan. En gång var sonens gummistövlar som bortblåsta. Vem vill stjäla leriga gummistövlar tänkte jag? Visade sig dagen efter att ett av barnen blivit hämtat av farmor som bara tagit första bästa skorna bredvid barnets hylla :D

• Anonym (Inte hos oss)

Det beror ju på vilket område man tillhör. Är det hög kriminalitet i området så är det så klart samma på fsk. På vår förskola stjäls inget alls. Vi har mest R.L., molo, po.p, how to kiss a frog osv. Och vi namnar allt.

• Anonym (2barnsmor)

Har två förskolebarn. Under 4,5 år har bara ett par marinblå leggings försvunnit. De var inhandlade på Lidl så det var inte några märkesbyxor. Jag tror någon tog fel av misstag, trots att de var namnade.

• Regndamen
    Trutt skrev 2017-04-27 08:04:49 följande:

Det är ganska lätt hänt om barnet redan är påklätt i någon annans kläder eller skor att det blir fel, ja. Speciellt om det är likadana kläder och skor.
Svar på tråden Stjäls det kläder på förskolan?