Inlägg från: prospicientia |Visa alla inlägg
  • prospicientia

Söker vandringskompisar

Jag är en man från Helsingborg som har gått från Smygehuk och är på väg till Kinnaroddden i Norge. Finns nån som har lust att göra mig sällskap en bit eller som jag kan bo hos på vägen? Det hade även varit roligt med en tråd här där man kunde följa mitt äventyr. :)

• Svar på tråden Söker vandringskompisar
  • prospicientia

Vid Storå i Västmanland. Fantastiskt med alla mänskliga möten i Örebrotrakten! :)) Vi får väl hoppas resten går bra med?! Lite orolig är jag ju alltid.

• prospicientia

Nu har min vän som skulle vandrat en vecka med mig i augusti fått nytt jobb och hinner inte. :(( Det känns som ett stort hål i magen. :( Det var ju min trygghet hela vandringen. Jag ger snart upp och åker hem.

www.skd.se/2017/06/04/pa-aventyrlig-vandring-genom-sverige/

Jag befinner mig några kilometer norr om Rossön i Ångermanland just nu i tältet. Det regnar. Några kul grejer har hänt. Jag har bl.a. fått matat en räv med jordnötsbågar. :) Men ensam nu igen? Nej, då får det vara! :( Jag orkar inte. Möten på färden kan inte ersätta vänner. Och jag får ju aldrig vad jag behöver ändå. Alltid ensam. Allt känns meningslöst. :(

• prospicientia
    Alexandra1990 skrev 2017-07-31 18:15:15 följande:

Gå vidare! Det ska vara jobbigt ibland. Heja dig föresten, fan vad coolt!

Fast hur planerar man 27 mil utan möjlighet till proviantering, varav 15 mil på led! Och sen är jag ju ensam, måste ha hjälp att lära mig någon GPS-app av någon osv.
  • prospicientia
    Alexandra1990 skrev 2017-08-01 09:25:24 följande:

Varför har du gett dig iväg då? Planera gör man innan....

Så fungerar inte livet. Det är ständigt nya problem att lösa. Och många problem hittar man aldrig någon lösning på. Jag fick precis upp mina gamla vandringskängor av min kompis, eftersom de jag gått med hittills tar in vatten. Men innersulorna saknas till högerskon! Så han fick köra till min lägenhet och kolla efter och mycket riktigt - de låg under soffan. Så nu skickar han upp dem till Skaulo.
  • prospicientia

Ja, jag planerade allting i minsta detalj två år. Och just detta med kamrater var något jag la det mycket jobb på. Men i de allra flesta fall lyckas man inte med det. Då krävs enorm tur. Jag har visserligen fått sällskap ett par korta sträckor och fått sova i husvagn och blivit bjuden på middag och allt möjligt, men mina vänner fick förhinder. Men så är livet i övrigt också. Och de flesta problem lyckas man ju inte löss i livet oavsett hur mycket tid och energi man lägger ner. :)

Nu behöver jag säkerhetskopiera bilder. Vet inte varför det inte sker på automatik. Det rör sig om nästan 2900 stycken. De flesta ligger på Google foto, men hur vet jag vilka som saknas? Det är sådana saker som behöver lösas.

Nu äter jag frukost på ett kaffé i alla fall. Vet inte hur jag ska packa ihop alla kassar och behöver något under axlarna så att jag slipper bära i kassar. Och det är redan alldeles för tungt så att komma ner i vikt med tre veckors proviant blir svårt. Utcheckning var 12.00, men jag lyckades inte bli färdig med allt förrän 12.40. Och så frukost skulle ju också lösas.

Jag har de pengar jag har. Mer har jag inte. Tar de slut så gör de det.

• prospicientia

Och detta blir min sista vandring. Alla tidigare vandringar såg jag som en förberedelse inför denna - bl. Göteborg - Västervik 2001

• prospicientia

Lyckades lösa de flesta problemen i Gällivare till sist, men det blev sju dagars stopp istället för fyra. Bara appen tog två dagar och när jag t.ex. skulle skicka bussgods var det redan stängt för dagen där. Sen lyckades jag glömma mina saker på intersport efter stängningsdags.

Min vän bidrog med 2000 kronor. Men nu är alla pengarna slut igen. Problemet är att han är skyldig en annan person 15000 kronor och betalar igen den 27:e augusti. Så han är inte på rätt köl förrän den 27:e september igen och kan inte stötta mig mer ekonomiskt. Det är tack vare hans bidrag som jag kommit såhär långt. Han lånade 1000 kronor till och jag har begärt återbetalning via internetbanken den 21:a augusti. Det hoppas jag ska räcka till provianteringen inför fjällturen. I Kilpisjärvi har jag hunnit få nya pengar utan att ha spenderat någonting så där borde det räcka. Värre är det när jag kommer till Norge med prisläget där!! Så därför letar jag efter andra som kan stötta mig ekonomiskt när jag kommer till Norge.

• prospicientia

Extrema mängder vatten satte stopp för äventyret 46 kilometer ifrån Treriksröset. Jag försökte på alla sätt och vis men lyckades inte hitta någon lämplig passage över jokken. Hur skulle jag sen ta mig tillbaka?? På sportfiskeanläggningen i Råstojaure är det lite väl sent på året för att fiskare ska komma dit och samerna jobbar inte i de områdena nu. De håller på med kalvmärkning på andra ställen. Så tyvärr fick jag beställa en helikopter tillbaka. Vad hade jag för val??? 9000 kronor hamnade det på. Tyvärr fick familjen rycka in den här gången och det vill jag verkligen inte för jag hatar att vara beroende av dem. Det knepiga är att när det händer något sånt här så kontaktar polisen föräldrarna för information!! Helskumt!

Det jag får göra nu är att ta mig till Kilpisjärvi och fortsätta därifrån. Tyvärr blir det en glipa på 61 kilometer, men jag kan inte ta den biten nu utan får vänta tills nästa sommar. Förhoppningsvis blir det inte fler avbrott nu från Kilpisjärvi.

• prospicientia

Nu är jag nästan framme i Lakselv vid norska kusten och har endast två veckors vandring kvar. Nu återstår den vackraste och mest spännande delen av vandringen. ????

Men... Nu är pengarna slut. Jag saknas runt 2000 kronor och får inte nya förrän om nästan två veckor. Stannar jag här istället för att vandra gör jag såklart av med ännu mer pengar. Vad gör jag nu?

• prospicientia

Nu har jag nått Mehamn. Gamvik är belägen tre mil österut härifrån och är något nordligare... Nu återstår endast udden. Men nu är det lite snö och minusgrader på nätterna och det blåser naturligtvis riktigt ordentligt såhär vid öppna havet.

• prospicientia

Hej!

Jag gjorde ett försök mot udden idag. Tyvärr kom jag inte över älven. Det finns gott om stenar att kliva på, men om de inte var glashala pga de var blöta eller isbelagda så var de lösa. Så nu är jag tillbaka i Mehamn - fastlandseuropas näst nordligaste by efter Gamvik. Jag hoppas kunna göra ett nytt försök i juli 2018.

Att vada nere i vattnet som jag gjorde i Kronogårds naturreservat i somras kommer inte på fråga när det är tre minusgrader i luften och blåser 6 m/s. Det kan vara livsfarligt.

Det verkar som om det är meningen att jag aldrig ska nå mina slutmål i livet, haha. Jag kommer riktigt, riktigt långt, men aldrig riktigt enda fram, haha.

Det verkar som om det är meningen att jag aldrig ska nå mina slutmål i livet, haha. Jag kommer riktigt, riktigt långt, men aldrig riktigt enda fram.

Jag får bra betyg och ligger långt framme med studierna, men avslutar dem aldrig; jag blir omtyckt och har lätt att få kontakt, men jag får aldrig någon partner...osv...haha.

Svar på tråden Söker vandringskompisar