• Anonym (Biträdande rektor)

Hur blir man biträdande rektor?

Hur blir man biträdande rektor? Känns som att alla kräver tidigare erfarenhet av att vara just biträdande rektor... Dessutom lärare i grunden och 3 års erfarenhet där.

Så hur blir man biträdande rektor egentligen? Har kollat på arbetsförmedlingens hemsida och det står så där.

• Svar på tråden Hur blir man biträdande rektor?
  • linani

Den huvudsakliga vägen är att utbilda dig till lärare, eller möjligen en annan pedagogisk ledarroll. Arbeta med den i några år och visa prov på drivkraft, ledarambition och intresse för skol- och verksamhetsutveckling.

linani skrev 2017-04-27 14:21:21 följande:

Den huvudsakliga vägen är att utbilda dig till lärare, eller möjligen en annan pedagogisk ledarroll. Arbeta med den i några år och visa prov på drivkraft, ledarambition och intresse för skol- och verksamhetsutveckling.

Alla annonser på arbetsförmedlingen kräver tidigare erfarenhet av att vara just biträdande rektor.
  • Anonym (qwerty)

sök ändå
    någon gång måste de ta in en utan erfarenhet

• linani
    Anonym (Biträdande rektor) skrev 2017-04-27 14:22:42 följande:

Alla annonser på arbetsförmedlingen kräver tidigare erfarenhet av att vara just biträdande rektor.

Står det som ett ska-krav eller bara som en meriterande egenskap?

Jobbar du på skola i dagsläget, sprid ryktet att du är intresserad av en biträdandetjänst. Finns situationer, typ vikariat, som sköts med internrekryteringar istället för offentliga annonser. Vissa kommuner erbjuder interna ledarskapsutbildningar, typ "Framtida ledare".

Kontakta privata koncerner, de kan ha andra krav än den kommunala verksamheten.
  • Anonym (Man)

Det är rätt vanligt att arbetsplatsannonser är som en önskelista. Får de ingen bra sökande som har tidigare arbetserfarenhet så plockar de nog in nån som inte har erfarenhet.

Det står som biträdande rektor på arbetsförmedlingens hemsida:

Arbetslivserfarenhet

Biträdande rektor: erfarenhet efterfrågas

• AnnaKatarina

Jag kan ju berätta om min väg till biträdande rektor.

Jag utbildade mig till lärare och fick en tillsvidareanställning direkt efter examen. Ganska snabbt fick jag stort ansvar i ämneslaget. Efter 5 år i yrket blev jag förstelärare och drev projekt på skolan. Mitt sista halvår som lärare hade jag 50% undervisning och resten olika projekt såsom schemaläggning, ämnesövergripande samarbete och samordning av gymnasiearbete.

Jag sökte sen den biträdande rektorstjänsten som skulle anställas på den egna skolan och fick den efter 7,5 år som lärare. Jag är medveten om att det gått fort för mig och jag är dessutom väldigt ung. Det är nog mitt största hinder.

• Anonym (Maja)

Jag blev erbjuden en tjänst som biträdande rektor i höstas. Jag har jobbat som lärare i 9 år, de senaste åren har jag jobbat på en skola där jag kunnat ta mycket ansvar, varit arbetslagsledare och ansvarig för stora delar av det systematiska kvalitetsarbetet

Ja men om man inte vill vänta på uppdraget internt... Hur ska man då få jobbet när alla kräver tidigare erfarenhet som biträdande rektor?

• AnnaKatarina

Berätta lite mer om dig själv och din bakgrund. Är du lärare? Hur länge har du jobbat?

Det är svårare att få en tjänst som biträdande rektor på en annan skola om du inte har erfarenhet. Det är bara att söka massa tjänster och sen hålla tummarna. Lättare i grundskolan än på gymnasiet eftersom det finns fler tjänster ute och fler vill jobba på gymnasiet.

Svar på tråden Hur blir man biträdande rektor?